Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@16:34:28 GMT

چرا پرندگان آوازخوان چاق نمی‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۱۰۰۱

چرا پرندگان آوازخوان چاق نمی‌شوند؟

یک زیست‌شناس انگلیسی در بررسی جدید خود ادعا کرده است که دلیل چاق نشدن پرندگان آوازخوان، کنترل میزان سوخت و ساز بدن است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، یک دانشمند کنجکاو موفق شده دلیل چاق نشدن پرندگان آوازخوان را کشف کند.

پرندگان آوازخوان می‌توانند برای تغییر مواد مغذی موجود در غذا، متابولیسم یا فرآیند هضم خود را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، همیشه مواد مغذی کافی را به دست می‌آورند و هرگز بیش از حد چاق یا لاغر نمی‌شوند.

دکتر "لویس هالسی"(Lewis Halsey)، زیست‌شناس "دانشگاه روهمپتون"(University of Roehampton) انگلستان گفت: با این که غذای پرندگانی مانند گنجشک همیشه در دسترس آنهاست اما به نظر می‌رسد که هرگز به اضافه وزن دچار نمی‌شوند اما اگر انسان‌ها در چنین شرایطی قرار گیرند، به سرعت وزن اضافه می‌کنند.

هالسی قصد داشت بداند که آیا میزان انرژی که پرندگان برای آواز خواندن، حرکت کردن و یا فعالیت صرف می‌کنند، با وزن آنها در ارتباط است. او برای این کار، به مطالعه پژوهش‌های پیشین پرداخت تا درک کند که پرندگان چگونه وزن خود را بررسی می‌کنند.

وی افزود: من قصد داشتم علاوه بر غذا و فعالیت، مکانیسم‌های رفتاری و فیزیولوژیکی احتمالی پرندگان را بررسی کنم.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود پرندگان می‌توانند وزن خود را به صورت ناخودآگاه کنترل کنند. هالسی ادامه داد: پرندگان می‌توانند با افزایش میزان سوخت و ساز روزانه یا کاهش کارآیی که امکان جذب انرژی از غذای هضم شده را برای آنها فراهم می‌کند، تعادل انرژی را برقرار سازند. حیوانات می‌توانند کارایی خود را برای جذب انرژی از هر مقدار غذا تنظیم کنند. برای مثال، آنها می‌توانند برای استفاده کمتر یا بیشتر انرژی، فرکانس یا الگوهای آواز را تغییر دهند.

هالسی براساس این یافته‌ها باور دارد مفهوم ساده چگونگی جذب مواد مغذی بدن، به تعریف دوباره این تغییرات نیاز دارد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام پرنده چاقی متابولیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن یک ویژگی جدید به نام «خون آشامی باکتریایی» در باکتری هایی مانند سالمونلا و ای کولای کشف کرده اند که باعث بیماری های تغذیه ای می شوند. از مدت ها قبل پژوهشگران نمی دانستند میکروارگانیسم ها چرا و چگونه می توانند بسیار سریع از معده به خون برسند و در آنجا پیامدهایی مرگبار رقم بزنند.

اکنون گروهی از آنها متوجه شدند باکتری ها به بخش مایع خون یا همان سرم می چسبند که حاوی موادی مغذی برای این میکروارگانیسم ها است.

پاتوژن ها می توانند به آسانی مکان سرم را بیابند و از طریق بریدگی های کوچکی در سیستم گوارش وارد جریان خون شوند. این روند گاهی اوقات در افراد مبتلا به بیماری التهاب روده به سپسیس و مرگ منجر می شوند.

حتی مقدار اندکی از خون کافی است تا باکتری های خون آشامی را مانند کوسه ها به خود جذب کند. آردن بیلینک پروفسور این دانشگاه در بیانیه ای می نویسد: باکتری که جریان خون را آلوده می کند، ممکن است مرگبار باشد. ما متوجه شدیم برخی باکتری هایی که عفونت در خون را به وجود می آورند در حقیقت یک ماده شیمیایی در خون انسان را حس و می توانند به سمت آنها شنا کنند.

طبق تحقیقی که در ژورنالeLife منتشر شده، باکتری هایی مانند ای کولای و سالمونلا می توانند حتی یک فمولیتر از سرم خون( معادل 0.0000000000001 میلی لیتر) را ردیابی کنند. هنگامیکه باکتری ها بریدگی را بیابند که خون را به معده سرازیر می کند، دور آن جمع و از همانجا وارد جریان خون می شوند.

پژوهشگران در این تحقیق از سیستم میکروسکوپی بسیار قدرتمندی استفاده کردند تا خونریزی معده را با تزریق مقدار بسیار اندکی از سرم خون انسان شبیه سازی کنند. در مرحله بعد آنها مسیریابی باکتری ها به سمت منبع را رصد کردند. آنها شاهد بودند که میکروب ها سرم را جستجو کردند و در کمتر از یک دقیقه آن را یافتند.

در این مورد، این یک استراتژی به نام«کموتاکسی» است که در آن باکتری ها به سمت غلظت های بالاتری از مواد خاص حرکت می کنند. همچنین محققان متوجه شدند سالمونلا نوعی دریافت کننده پروتئینی خاص به نام Tsr دارد که قابلیت های حس کردن و شنا کردن باکتری به سمت سرم خون انسان را همراه دارد.

محققان برای کشف Tsr از یک میکروسکوپ با دقت بسیار بالا استفاده کردند که اتم های پروتئین را در حال واکنش با ماده ای به نام سرین (اسید آمینه به فرمول hoch2ch(nh2)cooh) رانشان داد. آنها معتقدند سرین یکی از مواد شیمیایی خون است که باکتری ها آنها را حس و مصرف می کنند.

اطلاعات جدید درباره اینکه باکتری ها چگونه وارد جریان خون می شوند، مسیر را برای توسعه داروهای جدیدی فراهم می کند که از سپسیس جلوگیری می کند.

کد خبر 6080550 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • اسرائیلی ها فکر مهاجرت هم نمی توانند بکنند
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)
  • صدای زیبای پرندگان در طبیعت (فیلم)