Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@22:01:02 GMT

روایت اقتدار ارتش از زبان یک فرمانده گیلانی دوران دفاع مقدس+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۱۲۸۷

روایت اقتدار ارتش از زبان یک فرمانده گیلانی دوران دفاع مقدس+فیلم

‍‍‍‍‍‍

سرهنگ علی اصحابی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است که با حضور در مقابل دوربین تسنیم از اقتدار و نقش ارتش در دوران دفاع مقدس می‌گوید. ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ارتش و سپاه همواره دو بازوی قدرتمند جمهوری اسلامی هستند که در شرایط بحرانی مانند دفاع مقدس از انقلاب دفاع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گفت‌وگو با سرهنگ بازنشسته علی اصحابی یکی از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس به بررسی نقش ارتش در موفقیت‌های دوران دفاع مقدس می‌پردازیم‌.

تسنیم: ماجرای ورودتان به ارتش به چه زمانی باز می‌گردد و اگر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی از روزهای پیوستن ارتش به مردم خاطرهای دارید بازگو کنید ضمن اینکه تفاوت نیروهای بدنه ارتش قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را در چه می‌دانید؟

سرهنگ اصحابی: من در سال 1335 برای شرکت در آزمون‌هایی که برای عضویت در ارتش لازم بود اقدام کردم؛ عضویت در ارتش و گزینش‌های آن کار آسانی نبود اما موفق شدم تا جزء افرادی باشم که به این نهاد وارد می‌شود.

زمانی که امام خمینی(ره) قیام کردند و انقلاب اسلامی شکل گرفت در ابتدا ما نمی‌توانستیم به‌صورت علنی با انقلاب همراهی کنیم اما به‌طور جدی یادداشت‌های امام راحل را مطالعه و سخنرانی‌های ایشان را گوش می‌دادیم.

پس از جدی‌تر شدن جریانات انقلاب ارتش به مرور زمان به جمع مردم انقلابی پیوست و همراه با آن شعارهای ضدحکومت پهلوی سر می‌داد و برای پیروزی انقلاب تلاش می‌کرد.

پیروزی انقلاب سبب شد تا روحیه وطن‌پرستی ارتشیان با باورهای اسلامی که البته در گذشته هم با آن انس داشتند بیشتر پیوند خورده و روحیه ایثار، ایستادگی و مقاومت در آن‌ها دوچندان شود.

تسنیم: نظرتان درباره نقش ارتش در سال‌های دفاع مقدس چیست و مشخصاً حضور فرماندهان ارتشی شاخص همچون شهید صیاد شیرازی، سپهبد قرنی وشهید کلاهدوز و... را در کنار دیگر نیروها در پیشبرد امور جنگ و عملیات‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سرهنگ اصحابی: ارتش جمهوری اسلامی ایران را به جرأت می‌توان یک ارتش آماده در دفاع مقدس دانست که تجمیع تجربه و همچنین روحیه ایثار و شهادت‌طلبی عامل اصلی این آمادگی بود.

ارتش جمهوری اسلامی به‌خصوص در دو سال ابتدایی جنگ توانست جنگ را مدیریت کرده و با بهره‌گیری از توانایی‌هایش دشمن را شکست دهد؛ به‌طور مثال نیروهای ارتش در خرمشهر جلوی 3 لشکر صدام ایستادگی کردند.

صدام اعلام کرده بود که سه روزه خرمشهر را گرفته و ظرف یک هفته به تهران می‌رسد اما تصورش را هم نمی‌کرد که در خرمشهر با ارتشی آماده و پرقدرت مواجه شود؛ البته ارتش در آن سال‌ها انسجام کامل را نداشت زیرا پس انقلاب فرماندهان و سران ارتش با تغییراتی مواجه شده بودند.

خاطره‌ای که من از شهید صیادشیرازی دارم برمی‌گردد به قائله ضدانقلاب در کردستان؛ من در سال 58 به سنندج اعزام شدم و آنجا به دستور شهید چمران قرار شد به سمت بانه حرکت کنیم.

ما با همراهی و کمک شهید صیاد شیرازی و به‌وسیله هلی‌کوپترهای نیروی هوایی ارتش به منطقه استراتژیک میان سقز و بانه اعزام شدیم و در نهایت، همکاری شهید صیاد شیرازی و شهید چمران و همچنین تلاش نیروهای ارتش سبب پایان دادن به قائله تجزیه‌طلبان شد.

تسنیم: در کدام عملیات‌ها حضور مستقیم داشته و اگر خاطره‌ای از این حضور و درک حضور شهدای شاخص جنگ تحمیلی دارید بیان کنید. به نظر شما رمز موفقیت و ماندگاری رزمندگان در آن دوران در مقابل دشمن بعثی چه بود؟

سرهنگ اصحابی: من در عملیات‌های گوناگونی بودم اما مهم‌ترین آن‌ها عملیات دفاع 34 روزه خرمشهر است که حدود 21 روز آنجا حضور داشتم و با دشمن به‌صورت تن به تن جنگیدیم.

هدف اصلی رزمندگان ارتش، دفاع از خاکشان بود و چیزی که به آن‌ها آرامش و قدرت می‌داد داشتن یک فرمانده کل قوا مانند امام خمینی(ره) در جماران بود.

زمانی که امام خمینی(ره) دستوری می‌دادند دیگر برای رزمندگان اهمیت نداشت چه اتفاقی می‌افتد و فقط تلاش می‌کردند تا فرمان امام راحل را اجرایی کنند؛ این ایمان رزمندگان بود که به آن‌ها قدرت می‌داد.

من به چشم می‌دیدم که شهادت و مجروحیت برای رزمندگان معنا نداشت و از تمام تعلقات خارج از جبهه دل کنده بودند تا بتوانند از وطن و دینشان حراست و حفاظت کنند.

تسنیم: با توجه به تلاش دشمن برای تضعیف روحیه ایثار و مقاومت، نقش پیشکسوتان و امیران ارتش و نیروهای مسلح در انتقال فرهنگ ناب دفاع مقدس به نسل امروز و جوانان چگونه ارزیابی می‌کنید؟با کمک گرفتن از چه ابزارهایی می‌توان این فرهنگ را به‌صورت دقیق و مستند انتقال داد؟

سرهنگ اصحابی: یکی از کارهای پراهمیتی که شهید صیاد شیرازی در دانشگاه امام علی(ع) انجام داد این بود که نقش ارتش در دوران دفاع مقدس را در قالب یک واحد درسی به جوانان آموزش می‌داد.

امروز یکی از کارهای ارزشمندی که در مراکز آموزش در حال انجام است معرفی فرهنگ دفاع مقدس به جوانان است که این امر با استفاده از مستندات و توسط افرادی که مستقیماً در جنگ حضور داشتند انجام می‌شود.

ما باید تلاش کنیم تا روحیه ایثار و فداکاری را به نسل جدید معرفی و منتقل کنیم تا آن‌ها نیز همانند جوانان حاضر در دوران دفاع مقدس در شرایط لزوم با جان و دل از کشورشان دفاع کنند.

تسنیم: درس‌هایی که می‌توان برای مدیریت امروز کشور از دوران دفاع مقدس و روحیه جهادی رزمندگان گرفت کدامند و چگونه می‌توان با بهره بردن و به‌کارگیری این روحیه مشکلات و چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی را حل کرد؟

سرهنگ اصحابی: اصلی‌ترین نکته‌ای که امروز باید به آن توجه کنیم و متاسفانه قدری هم در جامعه کمرنگ شده آن اخلاصی بود که رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشتند و همین اخلاص سبب رفع موانع و مشکلات می‌شد.

امروز مسئولان کشور باید همانند دفاع مقدس از ظرفیت جوانان به‌خوبی بهره‌ ببرند؛ آن‌ها باید تجارب خودشان را در اختیار جوانان قرار دهند و بگذارند تا آن‌ها نیز توانایی‌هایشان را محک بزنند.

روحیه جهادی رزمندگان در دوران مقدس امروز بهترین الگو برای مسئولان است؛ رزمندگان در دوران دفاع مقدس برایشان مهم نبود که چه اتفاقی می‌افتد و فقط تلاش می‌کردند تا دین و وطنشان حفظ شود.

تسنیم: نظرتان درباره جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه با توجه به تجربیاتی که از دفاع مقدس به‌دست آورده‌اید چیست؟ قدرتی که باعث شده دشمنان نتوانند تهدیدات خود را در برابر ایران اسلامی عملی کنند دارای چه مولفه‌هایی می‌دانید؟

سرهنگ اصحابی: امروز تمام دنیا می‌دانند که ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام ارتش‌ها متفاوت است؛ اگر یادتان باشد پس از دفاع مقدس، عراق به کویت حمله کرد و آن را گرفت سپس آمریکا عراق را به‌راحتی اشغال کرد اما هیچکدام از این اتفاقات برای ایران نیفتاده و نمی‌افتد.

امروز ارتش ایران حرف نخست را در منطقه غرب آسیا می‌زند؛ وجود روحیه ایثار و جهاد در میان ارتشیان و همچنین ملت ایران سبب می‌شود تا هیچ کشوری نتواند علیه ایران اقدامی انجام دهد.

اگر ایستادگی‌ ملت ایران و دلاوری‌های ارتشیان نبود با وجود نقشه‌های آمریکا و اسرائیل امروز در چنین جایگاه والایی قرار نداشتیم؛ اقتدار ارتش جمهوری اسلامی قطعاً سبب سربلندی ایران می‌شود.

انتهای پیام/م

R7877/P1486/S6,71/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند

به گزارش خبرنگار مهر، عصر پنجشنبه دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس مهمان شهر کریمه اهل بیت علیهم السلام بودند و مراسم تشییع این دو شهید که به تازگی در مناطق عملیاتی تفحص شدند در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مردم انقلابی و شهید پرور قم تشییع این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس را از میدان آل یاسین در جوار مسجد مقدس جمکران آغاز کردند و این دو شهید گرانقدر به سمت میعادگاه منتظران ظهور بدرقه شدند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران و سید محمد آقامیری استاندار قم در این مراسم حضور داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم بر پیکرهای مطهر این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس اقامه نماز کرد و در ادامه مراسم تدوین در صحن جامع مهدوی این مکان مقدس که به دستور امام زمان (عج) بنا شده، برگزار شد.

آیت الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت و حجت الاسلام اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران در قبور مطهر این دو شهید قرار گرفتند و ابدان این شهدا را در جایگاه ابدی آنها قرار دادند.

گفتنی است یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

کد خبر 6095965

دیگر خبرها

  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • مجموعه انتظامی در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند