Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی دانشگاهیان کشور نیز پا به پای ملت مسلمان و عزادار ایران به سوگ نشستند.

با وجود همزمانی عاشورا و تاسوعا با روزهای پایانی تعطیلات تابستانی، فریاد «یا ابا عبدالله» دانشجویان در فضای دانشگاه‌ها طنین انداز شد.

پرچمهای برافراشته، تکایای دانشگاهی، دسته‌های عزاداری دانشجویان و پخت و توزیع نذورات، فضای معنوی ویژه‌ای بر دانشگاه‌ها حاکم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان نیز امسال نیز با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها مثل سال‌های گذشته به سوگ اباعبدالله نشستند اما آنچه فضای امسال را با سال‌های گذشته متفاوت کرد طرح‌های جدید و متفاوت دانشگاهیان در حوزه اجتماعی و فرهنگی بود.

دانشگاهیان در میان عزاداری‌های خود از امور فرهنگی و اجتماعی هم غافل نبودند و طرح‌های جدیدی را ارائه کردند.

* پویش دانشجویی «ترک با معرفت چهار گناه» برگزار می‌شود

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در طرحی به مناسبت آغاز ماه محرم‌الحرام اقدام به برگزاری پویش «حسینی‌ باشیم» کرده‌اند.

این پویش در ایام ماه‌های محرم و صفر با محوریت چله ترک بامعرفت گناه حول چهار گناه غرور، غیبت، ناامیدی و نگاه حرام برگزار می‌شود.

متقاضیان شرکت در این پویش حداقل یک موضوع را انتخاب کرده و از مطالب مربوط به آن در کانال استفاده می‌کنند به این صورت که در طول چهل روز کتاب، جزوات، فایل صوتی و تصویری برای بهره مندی شرکت کنندگان در کانال قرار داده خواهد شد تا با معرفت بیشتر به ترک گناه همت گماشته شود.
در طول دوره صوت استاد اخلاق در دانشگاه علم و صنعت در کانال قرار داده خواهد شد.
شرکت کنندگان در طول دوره اگر مرتکب گناه انتخابی شدند مبلغی را به عنوان صدقه با نیت سلامتی امام عصر (عج) اختصاص می‌دهند.در انتها صدقات جمع آوری شده و به خیریه اهدا خواهد شد.
در انتهای پویش به قید قرعه به شرکت کنندگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

 

* دانشگاهیان فرهنگ سوگواری اقلیم خود را معرفی می کنند

پویش «جلوه گاه حسینی معرف فرهنگ سوگواری اقلیم شما» از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

 این پویش به منظور معرفی فرهنگ سوگواری اقلیم‌های مختلف راه اندازی شده است.

تمام دانشگاهیان می توانند ضمن عکاسی موبایلی از آداب، رسوم و سنن عزاداری منطقه خود، با ارسال این تصاویر در این پویش شرکت کنند.

این تصاویر با نام افراد ارسال کننده و نام منطقه مورد نظر در شبکه های اجتماعی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر خواهد شد.

به 3 تصویر برتر، جوایزی به رسم یادبود تعلق خواهد گرفت.

* دوره‌ آموزش مجازی «بصیرت حسینی» در دانشگاه‌ها برگزار‌ می‌شود

شناخت و درک عظمت حادثه عاشورا و قیام امام حسین(علیه السلام) در تحولات جهان اسلام ضروری است و تأثیر به‌سزایی در بینش سیاسی، نگرش فکری و چارچوب اعتقادی جوانان و دانشجویان دارد لذا  مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان وابسته به نهاد (مقام معظم رهبری در دانشگاه ها)، 10سوگواره فرهنگی آموزشی «بصیرت حسینی» را برای آشنایی هرچه بیشتر و بهتر دانشگاهیان و ارتقای سطح دانش و بینش و شور وشعور انقلابی فراگیران نسبت به شخصیت و نهضت سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه‌السلام) و آشنایی با اهداف و پیامهای قیام عاشورا برگزار می‌کند.

در این سوگواره آموزشی درس هایی متعدد با هدف تبین عمیق‌تر ابعاد سیاسی و اجتماعی حادثه عاشورا و تثبیت نگاه نو به نهضت امام حسین(علیه‌السلام)توسط مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان ارائه شده است.

درس  «آفتاب در مصاف» به منظور شناخت عمیق‌تر از سلوک سیاسی - اجتماعی امام حسین(ع)، اهداف قیام عاشورا و ثمرات این قیام سرنوشت‌ساز در جامعه اسلامی می پردازد. این درس که شامل منتخبی از گفتارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌‌ی امام حسین علیه‌السلام‌ و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که به روش تحلیلی ارائه شده است.

درس «نگاهی نو بر نهضت حسینی» با هدف آموزش مخاطبان دانشگاهی در راستای تعمیق و تدقیق معارف عاشورایی از نگاه شهید مرتضی مطهری متناسب با نیازهای روز جامعه، تدوین و ارائه شده است.

درس «گفتارهایی پیرامون عاشورا به بررسی شبهاتی پیرامون عزاداری محرم الحرام ، زمینه های قیام عاشورا و هدف از آن می پردازد.

درس «تاریخ زندگی امامین حسنین علیهما السلام» به بیان تاریخ زندگانی این دو امام می پردازد که از مطالب درس آموز و تاثیر گذار در زندگی بشریت است. مطالبی که در این درس عنوان می‌شود عبارت از آیاتی از قرآن در شان امام حسن (ع)، پذیرش صلح از طرف امام حسن (ع)، دوران امامت امام حسین (ع)، خروج امام حسین (ع) علیه حکومت یزید تا شب عاشورا است.

«واجبِ فراموش‌شده« درسی است که به آشنایی با مسأله امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است. این درس با هدف آموزش مسائل و واکاوی ابعاد مختلف این فریضه بزرگ الهی و ارتباط عمیق آن با نهضت تاریخی حضرت امام حسین (علیه السلام) ارائه شده است.

 

درس « چگونه نماز خوب بخوانیم« توسط علیرضا پناهیان در3جلسه تهیه شده و به موضوع چگونکی نماز خوب خواندن می‌پردازد در این درس استاد با پرداختن به جایگاه نماز خوب خواندن و انواع نماز سعی دارد تا فراگیر را با نماز بیشتر آشنا کند و کیفیت نماز را بیافزاید.

درس « آداب و احکام زیارت« به تبیین و بررسی چرایی و آثار معنوی زیارت پرداخته و با اشاره به آداب و مناسک آن بر اساس روایات ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین، چگونگی به جا آوردن یک زیارت با معرفت را به مخاطبین می آموزاند.

درس « آشنایی با امام شناسی» به بحث امامت از جوانب مختلفی چون تبیین، اثبات، دلایل حقانیت امام از منظر شیعه، تعریف عصمت و تفاوت آن با عدالت پرداخته و در نهایت به اثبات ولایت امیرالمومنین (ع) بطور خاص بیان می‌گردد.  

 «گفتاری پیرامون عاشورا»، «نگاه نو به نهضت حسینی»، «تاریخ زندگی امامین حسنین(علیهماالسلام)»، «واجب فراموش شده»، «انسان 250 ساله»، «آشنایی با امام شناسی»، «چگونه نماز خوب بخوانیم؟» و «آداب واحکام زیارت» با هدف آموزش مخاطب دانشگاهی در راستای تعمیق و تدقیق معارف عاشورایی متناسب با نیازهای روز جامعه تهیه و تدوین کرده است.

برگزاری این سوگواره از اول محرم‌الحرام آغاز و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و به برگزیدگان، هدایای فرهنگی اهدا خواهد شد.

سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان با بیش از 170 درس مجازی در زمینه های معرفتی ، فرهنگی، مهارتی از 3 سال پیش تا کنون راه‌اندازی شده که با استقبال بیش از 700هزار نفر از دانشجویان و استادان و کارکنان دانشگاه‌ها مواجه شده است دانشجویان جهت کسب اطلاعات بیشتر از محتوا ونحوه برگزاری این سوگواره می‌توانند به وب سایت آموزش مجازی دانشگاهیان به نشانی http://ec.nahad.ir یا دفاتر نهاد در دانشگاه‌های سراسر کشور مراجعه کنند.

* برگزاری هفتمین دوره مسابقه سوگواره عاشورائیان در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

با توجه به استقبال دانشجویان، کارکنان و اساتید این دانشگاه در سال‌های گذشته از مسابقه سوگواره عاشورائیان، هفتمین دوره مسابقه شعر و عکس عاشورائیان برگزار می‌شود.

این دانشگاه اعلام کرد تمام اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه می‌توانند در این مسابقه و در بخش‌های عکس و شعر شرکت کنند.

تصاویر ارسالی بخش عکس باید حداکثر ۵ فرم از آیین و رسوم عزاداری در شهرهای مختلف و تصاویر زیبای خلق شده در مراسم عزاداری سالار شهیدان سال ۹۷ باشد ضمن اینکه این عکس‌ها توسط خود شخص یا یکی از اعضای خانواده گرفته شده باشد. 

علاقمندان شرکت کننده در بخش شعر می‌توانند اشعار خود را در زمینه عزاداری و قیام سالار شهیدان و درس‌های عاشورا ارسال کنند.

شرکت کنندگان می‌توانند از تاریخ ۲۰ شهریور تا ۱۲ آبان ۱۳۹۷ آثار خود را به روابط عمومی دانشگاه تحویل دهند یا به ایمیل pr@kntu.ac.ir ارسال کنند، مشخصات شرکت کننده و شماره همراه وی باید حتما در ایمیل‌ها ضمیمه شود.

قرار است پس از ارزیابی آثار ارسالی به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شود. شماره تلفن‌های ۸۴۰۶۴۵۳۲ و ۸۴۰۶۴۵۳۴ آماده پاسخگویی به سوالات است. 

* برگزاری سومین دوره مسابقه بصیرت حسینی در دانشگاه علمی کاربردی

حجت الاسلام والمسلمین وحید بلندی معاون فرهنگی نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری سومین دوره مجازی «نور مبین» با عنوان «بصیرت حسینی» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید بلندی بیان کرد: تمام دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های آن ها می توانند در این دوره شرکت کرده و علاوه بر بهره مندی از درسنامه های تعریف شده و محتوای آن از جوایز نقدی مسابقه نیز برخوردار شوند. 

* حضور 25 کاروان دانشجویی در عتبات عالیات در روزهای تاسوعا و عاشورا

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورا یعنی روزهای پایانی این هفته 25 کاروان از دانشجویان عزادار ایرانی در سفر عتبات عالیات حضور دارند.

وی افزود:‌در این روزها 10 کاروان در شهر کربلا، 8 کاروان در شهر نجف و 7 کاروان در شهر کاظمین هستند. یعنی حدود 900 نفر از دانشجویان عزادار ایرانی در روزهای تاسوعا و عاشورا در این سه شهر حضور دارند.

به گفته وی اعزام دانشجویان به عتبات عالیات تا پایان مهر ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی برای اعتلای فرهنگ عمومی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام امام جمعه شهرکرد در نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: علاوه‌بر اعتبارات استانی از سهم مسئولیت‌های اجتماعی به فرهنگ استان اعتباری اختصاص داده شود و در اختیار متولیان قرار گیرد.
وی افزود: شایسته است که عزم جدی در جهت اعتلای فرهنگ عمومی استان و کشور شکل گیرد که نیاز به دغدغه‌مندی، هم‌اندیشی و پیگیری طرح‌ها و اجرایی کردن آن است.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر چه وضعیت فرهنگی ایران و کشور با شرایط ایده‌آل فاصله دارد، اما نباید ناامید باشیم و با تمامی توان در این راستا تلاش کنیم.
نکونام اضافه کرد: پارسال تعدادی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی عملیاتی شد که جای قدردانی دارد و بخش‌هایی هم عملیاتی نشد که می‌طلبد امسال با جدیت و حساسیت بیشتر پیگیری و اجرا شود و امسال به فضل الهی مصمم شویم که مصوبات را در میدان عملیاتی کنیم تا آثار مطلوب آن متوجه جامعه شود.
وی از حضور گسترده و پرشور مردم در تشییع پیکر فرمانده و جانباز سال‌های دفاع مقدس جمعلی کیانی قدردانی کرد و گفت: این رزمنده ولایت‌مدار و مخلص انسانی بود که همه هم و غمش دین و ارزش‌های ایمانی بود و تلاش خود را برای پیشبرد ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به کار گرفت که جای خالی این مجاهد در راه خدا احساس می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان بر تداوم برنامه‌های فرهنگی موثر در استان از جمله نشست‌های تبیینی قرآن کریم تاکید کرد و گفت: مشارکت بیش از چهار هزار نفر از خانواده‌ها و برگزاری دو هزار جلسه قرآنی در ماه مبارک رمضان اقدام شایسته‌ای بود که انتظار می‌رود چنین برنامه‌هایی در طول ایام سال تداوم داشته باشد.
امام جمعه شهرکرد اظهار کرد: امسال اجرای برنامه‌های تبیینی قرآن کریم در استان محسوس بود و اجرای برنامه نهج‌البلاغه‌خوانی به نحو خوبی در استان اجرا شد، نهج‌البلاغه کتاب زندگی است.
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی روز شهرکرد گفت: برنامه‌ها به نحوی اجرا شود که همه قومیت‌ها و اقوام استان را پوشش دهد چراکه شهرکرد مرکز استان و نماینده همه اقوام است.
نکونام با تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی موثر در خنثی‌سازی جنگ نرم دشمن، اضافه کرد: در جنگ نرم باید مراقب بیشتری صورت گیرد چراکه دشمن در حوزه فرهنگی متمرکز شده است و تلاش دارد کشور را از درون تهی و فرهنگ ایرانی اسلامی را از مردم ایران بگیرد و بمباران رسانه‌ای علیه کشور راه انداخته‌اند که نباید در قبال آن بی‌تفاوت باشیم.
وی افزود: در مواجهه با جنگ نرم دشمن دستگاه‌های مربوط با یکدیگر هم‌افزایی کرده و به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • عزم جدی برای اعتلای فرهنگ عمومی
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • دیدار دانشگاهیان دانشگاه آزاد رودهن با خانواده شهید
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • طریق النور دانشگاه امام رضا به ایستگاه هوافضا سپاه رسید+تصاویر
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/ اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی