Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین کهن و معنوی سوگواری ششم محرم دامغان همراه با سنت کهن "طوق جامه کردن" با حضور گسترده عزاداران و دسته‌‌های عزاداری و مسئولان در حسینیه اعظم حضرت اباالفضل(ع) این شهرستان برگزار می‌شود. ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ استانها سمنان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، آیین‌های ویژه عزاداری سالار شهیدان به‌ویژه در دهه اول محرم مهم‌ترین و کهن‌ترین مراسم‌های مذهبی این دیار هستند؛ به‌گونه‌ای که عشق به اباعبدالله‌الحسین(ع) سبب شده است تا در هر یک از محله‌های این شهر (به ویژه در بافت قدیم) تکیه یا حسینیه‌ای بنا و اهالی آن در ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) علم عزای آن حضرت را به پا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم عزاداری از شب اول در همه حسینیه‌ها، تکایا و مساجد شهر آغاز می‌شود؛ اما از روز ششم با مراسم طوق جامه کردن در حسینیه حضرت اباالفضل(ع) به اوج خود می‌رسد.

البته شاید بتوان از لفظ "طوق جامع کردن" هم استفاده کرد؛ چراکه طوق‌ها و علم‌ها معمولاً از نقاط مختلف محله‌ها جمع‌آوری می‌شود و در حسینیه "جامع" شده که این عمل اصطلاح صحیح‌تر و درست‌تر همان "جامه" کردن است که اشاره به پوشاندن و سیاه پوش کردن طوق‌ها در ایام محرم دارد.

مراسم طوق جامه کردن از صبح روز ششم محرم که یکی از باشکوه‌ترین مراسم محرم در دامغان به شمار می‌رود؛ به اجرا درمی‌آید. حسینیه حضرت اباالفضل(ع) که بسیار مورد توجه مردم منطقه است. در مراسم باشکوه امروز میزبان هزاران نفر از عزاداران حسینی در صحن و سرا و خیابان‌های اطراف این مکان معنوی و مقدس است.

این مراسم با نوحه و روضه‌خوانی ادامه می‌یابد سپس خطبه پای طوق یا همان دعای چهارده معصوم(ع) و زیارت حضرت اباالفضل(ع) توسط مداحان خوانده می‌شود و آن گاه با ذکر نام حضرت مهدی(عج) طوق‌ها برافراشته شده و در کنار حسینیه تا اربعین امام حسین(ع) باقی می‌ماند و محل تبرک جستن زائران حسینیه قرار می‌گیرد.

این مراسم بعدازظهر روز ششم محرم در محله حسینیه خوریا، در صبح روز هفتم محرم در حسینیه امامزاده علی(ع)، بعدازظهر همان روز در حسینیه دباغان (سیدالشهدا)، صبح هشتم محرم در زینبیه دامغان، عصر روز هشتم در حسینیه درب قلعه، در صبح روز تاسوعا در حسینیه معصوم زاده و در عصر همان روز در محله امام(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ز

R41366/P41362/S6,64/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۱۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم یادواره شهدای دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم فردو با حضور خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و مردم بصیر قم در حرم مطهر حضرت فاطمه‌معصومه (س) برگزار می‌شود.

این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری و مداحی سیدعلی حسینی‌نژاد و با روایت‌گری راوی دفاع‌مقدس حسین کاجی و اجرای مهدی اعرابی، شامگاه پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در شبستان امام‌خمینی (ره) انجام می‌پذیرد.

روستای فردو در دوران دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و کشور کرده و به گفته اهالی این روستای شهید پرور، ۵۰۰ نفر از این روستا به عنوان رزمنده در جبهه‌های حق علیه باطل و مناطق عملیاتی حضور داشتند که ۲۵۰ نفر از آن‌ها جانباز و پنج نفر نیز سال‌ها در زندان بعثی‌ها اسیر بودند.

روستای فردو ۱۰۸ نفر از بهترین‌های خود را در لبیک به ندای هل من ناصر خمینی کبیر تقدیم اسلام کرده که شش نفر از آنها از سرداران سپاه علی بن ابی طالب (ع) قم بودند.

کد خبر 6085176

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • برنامه عزاداری ۲۰ هیأت در سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • حسین شریعتمداری خطاب به فضائلی: چرا حضرتعالی این تذکر [حضرت آقا ]را - برفرض واقعی بودن- علنی کرده‌اید؟!  
  • ضرورت بازخوانی اندیشه امام راحل برای نسل جدید
  • قدردانی از حضور مسئولان و مردم در مراسم خاکسپاری پدر شهیدان دهنوی