شمع هایی که برای عزای امام حسین(ع) روشن می شوند
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۱۹۰۲
به گزارش ایرنا، زنان و دختران خرمآبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و نقابی بر صورت، از محله باغ دختران حرکت کرده و چهل شمع در خانههایی که درب آنها باز است، روشن میکنند.
دخترانی سیاهپوش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیههای شهر را میگردند و با نیت و خواستههای مختلف در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن میکنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخشهای دیگری از لرستان از جمله بروجرد این رسم شکلی دیگر دارد، در رسم چهل منبر که در خرمآباد برگزار می شود تنها توسط زنان و دختران جوان انجام می شود اما در بروجرد تنها به زنان اختصاص نداشته و مردان نیز در آن مشارکت میکنند.
در غروب و شامگاه تاسوعا، بسیاری از مردم و به ویژه کسانی که در شبهای قبل سقاخانه داشتهاند، درهای خانه خود را به روی مردم باز میکنند و سینی بزرگی در ورودی خانه یا حیاط میگذارند و در آن به یادبود شهدای کربلا شمع روشن میکنند و با نوشیدنی و دیگر نذورات از میهمانان پذیرایی میکنند.
بسیاری از زنان و مردان با تهیه چهل شمع، با پای برهنه و بدون اینکه با کسی صحبت کنند، از این خانه به آن خانه رفته و شمعهای خود را در چهل سقاخانه میگذارند.
با این کار ضمن عزاداری، حاجات و خواستههای خود را نیز یادآوری میکنند و از امام حسین و یارانش شفاعت میطلبند که این آئین به چهل منبر مشهور است.
در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو، 40 شمع را در 40 سقاخانه یا حسینه روشن نموده و برای برآورده شدن حاجتش انتظار میکشد.
در این روز خیمهها و تکیههای دایر شده در سطح شهر و مراسم روضه فعال در شهر و سقاخانهها مملو از شمعهای حاجت میشود؛ شمعهایی که هر کدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز میکنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز میگریند.
3210/6060
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت امام حسین حضرت زینب زنان عزاداری کربلا رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ختم غائلهی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آستانهی پیروزی انقلاب یکی از نقاطی که مورد غضب انقلابیون تندرو قرار گرفت و حتی دو هفته پیش از پیروزی قطعی توسط آنان به آتش کشیده شد، شهرنو یا همان محلهی بدنام تهران بود. نخستین بار عصر دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۵۷ شماری از جوانان تندرو به شهرنو هجوم برده و آنجا را به آتش کشیدند، اما ماجرا با ورود ده نفر روحانی در آن مقطع ختم به خیر شد؛ آنها فورا به آتشنشانی مراجعه کرده و از ماموران خواستند برای خاموش کردن آتش اقدام کنند. با این حال استخوان شهرنو همچنان لای زخم انقلاب باقی ماند تا نزدیک به دو هفته پس از پیروزی انقلاب.
مرحلهی بعدی مواجههی انقلابیون با شهرنو این بار اما نه سرخود، که به دستور دادستانی وقت صورت گرفت آن هم نزدیک به دو هفته پس از پیروزی انقلاب. روز یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۵۸ خیابانهای اطراف محدودهی شهرنو زیر پوشش حفاظتی پاسداران انقلاب قرار گرفت و در ساعت ۲۲ پاسداران کمیتهی منطقهی ۱۲ و چند نفر از اعضای شورای دایرهی مبارزه با منکرات، با در دست داشتن حکم دادستانی با بولدوزرهای شهرداری دیوارهای شهرنو را تخریب کردند.. فردای آن روز کیهان در پی اعلام این خبر نوشت: «قرار است جای خانهها، مغازهها و اماکن قلعه شهرنو که کار تخریب آن ظرف چند روز آینده پایان میگیرد، بهزودی در زمین آن بازار اسلامی، مسجد، مدرسه و پارک ایجاد شود.» یکی از مسئولان شورای دایرهی مبارزه با منکرات نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار شهری کیهان گفت: «دایرهی مبارزه با منکرات کار خود را از چهار ماه پیش با حکم دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد و خط اصلی عملکرد این شورا مبارزهی پیگیر در جهت ریشهکن کردن فساد و فحشا در سراسر کشور میباشد.»
نمایندهی دادستان برای حل این مسئله، شیخ حسین انصاریان بود. ایشان در گفتوگویی که با بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاییز ۷۸ انجام داده جزئیات این ماجرا را توضیح داده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی بهتازگی ویدیوی قسمت نخست این بخش از سخنان او را در کانال تلگرامی خود قرار داده که متن آن به این شرح است:
انصاریان: یک بار مردم حمله کردند آنجا را آتش زدند. کار افراطی هم صحیح نیست هم اینکه آقای طالقانی خیلی از این عمل ناراحت شد و در یک سخنرانیاش خیلی حمله کرد به آنهایی که این کار را کردند. من اول فرستادم شهرنو آمار گرفتم؛ ۱.۱۲۰ خانه در ۸۰ هزار متر ساختمان در آنجا وجود داشت؛ یک طبقه و دو طبقه، تمام این خانهها مرکز فحشا بود. خیلی نرم باها آنها صحبت، و همهی خانهها را قیمتگذاری کردیم. خانهها را به ما واگذار کردند ولی به نام من در محضر نوشتند که وکیل آقای قدوسی (دادستان کل انقلاب اسلامی) بودم. من امضا میکردم و پولشان را هم نقد میدادم.
[مصاحبهکننده] مقاومتی نکردند؟
انصاریان: اغلبشان نه، چون پیرمرد هم شده بودند، پشیمان هم شده بودند. با آنها برای توبه کردن هم صحبت میکردیم. خیلیهایشان هم گریه میکردند و با کمال رضایت... حتی بعضیها پول خانههایشان را نگرفتند، گفتند حالا که شما میخواهید یک کار خدایی کنید ما سند را به نامتا میزنیم میرویم.
۲۵۹۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898958