Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه از مشکلات چند نرخی بودن ارز در کشور یاد کرد و گفت: تا زمانی که فاصله ارز در سه بازار اینقدر زیاد و ۴۲۰۰ تومان، ۹ هزار تومان و حدود ۱۵ هزار تومان است شاهد بروز رانت و سایر مشکلات خواهیم بود.
وی خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی کشور شد و اظهار کرد: باید فاصله دو بازار باقی مانده را نیز کم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است، حل مشکل اصلی سه نرخی بودن ارز می‌تواند مشکلات ثانویه مانند صدور بخشنامه‌های متعدد دست و پاگیر را نیز مرتفع کند.
کاشفی از سیاست پیمان سپاری ارزی هم یاد کرد و افزود: این سیاست بر خلاف ماده ۴۷ قانون توسعه صادرات کشور است.
وی اصلاح کامل این سیاست را زمان بر دانست و تاکید کرد: درخواست داریم عراق و افغانستان که با پول ملی ایران مبادلات تجاری انجام می‌دهند، از این سیاست حذف شوند.
به گفته کاشفی این سیاست می‌تواند صادرات کرمانشاه و کل کشور را با مخاطرات جدی مواجه کند و افزود: هم اکنون نیز تاثیر این سیاست در کاهش صادرات را نیز شاهدیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: باید کم‌کم واردات از کشور عراق را آغاز کنیم و صرفا بر روی صادرات به این کشور تمرکز نداشته باشیم.
وی از عراق به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران طی سال‌های اخیر یاد کرد و افزود: در این سال‌ها عمده تمرکز ما روی صادرات به کشور عراق بوده و واردات زیادی از این کشور نداشته ایم.
وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد یکی از دلایل این امر شرایط کشور عراق بوده که تولیدات خاصی برای صادرات نداشته و اگر چیزی هم از این کشور وارد شده محدود به نفت و فرآورده‌های سوختی و در قالب ترانزیت بوده است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیامد‌های صادرات یکطرفه ایران به عراق، یادآور شد: وقتی این وابستگی یکسویه باشد ناچاریم بسیاری از شرایط عراق را بپذیریم و قدرت مانور چندانی نداشته باشیم.
کاشفی نمونه این امر را در مقاومت چندساله طرف عراقی برای حمل یکسره کالا از طرف ایران دانست و عنوان کرد: نمونه دیگر این شرایط افزایش قابل توجه تعرفه‌های واردات کشور عراق بود که، چون ما به صورت متقابل واردات کالا از این کشور نداشتیم، امکان چانه‌زنی در این بخش هم وجود نداشت.
وی با بیان اینکه کشور‌های موفق دنیا هر دو سویه تجارت یعنی واردات و صادرات را با هم می‌بینند، افزود: ما هم باید تلاش کنیم با برقراری واردات از کشور عراق، تراز تجاری بین دو کشور را متعادل کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به قوی شدن بحث تحریم‌ها و اینکه ابعاد آن هنوز مشخص نیست، یادآوری کرد: در این شرایط می‌توانیم از عراق به عنوان پایگاهی برای واردات به کشور استفاده کنیم.
به گفته کاشفی، اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق دفتر و مرکز دارند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها و کشور عراق برای زمان تحریم‌ها و واردات انواع کالا استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: استان کرمانشاه واردات کالا صادرات ارز ترانزیت کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی شامل کف‌پوش‌های غیرمخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است و عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پودباف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه‌های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

کد خبر 6089881 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری