Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@17:09:12 GMT

نخست وزیر سابق مالزی به اتهام فساد مالی بازداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۳۰۱۸

به گزارش خبرگزاری فارس، «نجیب رزاق» نخست وزیر پیشین مالزی در رابطه با پرونده فساد مالی «صندوق توسعه مالزی واحد» موسوم به پرونده «1MDB» امروز (چهارشنبه) دستگیر شد.

به نوشته «کانال خبری آسیا»، کمیسیون ضدفساد مالزی در بیانیه‌ای گفت که رزاق بعد از دستگیری، روز بیستم سپتامبر (فردا) در دادگاه کوالالامپور حاضر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته کمیسیون ضد فساد مالزی،‌ مبلغ ۶۲۸ میلیون دلار مربوط به صندوق دولتی توسعه مالزی در حساب شخصی رزاق وجود داشته است.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که در خلال فساد مالی گسترده در زمان نخست وزیری رزاق از سال ۲۰۰۹ تا ماه می ۲۰۱۸،  تنها در یک مورد ۳۰ میلیون دلار از پول‌های ربوده شده از صندوق 1MDB خرج خرید یک الماس صورتی ۲۲ قیراطی برای همسر رزاق شده است.

وی پیش از این به تخلف مالی با استفاده از اموال دولتی متهم شده بود. همچنین به گفته دادستانی مالزی، پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار از عربستان سعودی دریافت کرده بود. 

یک هفته قبل، خود رزاق مدارکی را در حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرد که اثبات می‌کند خاندان آل سعود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به وی (به عنوان رشوه) داده بود. 

بر اساس این اسناد معلوم می‌شود مبلغ ۲۰ میلیون دلار از حساب بانکی «ترکی الفیصل آل سعود» از شاهزاده‌های سعودی و ۸۰ میلیون دلار از حساب وزارت دارایی عربستان به رزاق داده شده بود. همچنین نامه‌ای از سوی یک شاهزاده سعودی دیگر در میان اسناد وجود دارد که در آن به هدیه ۱۰۰ میلیون دلاری اشاره شده است. اسناد منتشر شده در حساب فیس بوکی شامل اسناد بانکی دیگری نیز می‌شود. 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سفارت چین در برلین دوشنبه شب با ارسال بیانیه‌ای به خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: ما طرف آلمانی می‌خواهیم که بهره‌برداری از اتهام جاسوسی به منظور خدشه‌دار کردن وجهه و بدنام کردن چین را متوقف کند.

مقام‌های برلین دوشنبه اعلام کردند که سه آلمانی را به ظن همکاری با سرویس مخفی چین و انتقال فناوری به پکن برای مقاصد نظامی بازداشت کرده‌اند.

«نانسی فیزر» وزیر کشور آلمان گفت که دولت تهدیدهای ناشی از جاسوسی چین در تجارت، صنعت و علم در آلمان را رصد می‌کند.

«مارکو بوشمان» وزیر دادگستری آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: افراد متهم به جاسوسی در زمان بازداشت در حال گفت‌وگو درباره پروژه‌هایی تحقیقاتی بودند که می‌توانست به توسعه توان رزمی چین در دریا کمک کند.

بازداشت این افراد یک هفته پس از آن انجام شد که اولاف شولتس صدراعظم آلمان به چین سفر کرد تا درباره همکاری‌های تجاری چین و روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، مالکیت معنوی و سیاست های بازار آزاد گفت‌وگو کند.

آلمان هفته گذشته ۲ تبعه روسی-آلمانی را به ظن جاسوسی برای روسیه بازداشت کرد. برلین گفت که این افراد قصد داشتند برای تضعیف حمایت نظامی آلمان از اوکراین دست به حملات خرابکارانه بزنند.

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • اتهام بزرگ: پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏
  • «کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد
  • بازداشت دستیار نماینده پارلمان اروپا در آلمان به اتهام جاسوسی + عکس
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • اسناد همکاری میان هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد