Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@15:10:52 GMT

آئین حسن - حسین خوانی در گالیکش برگزار شد + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۳۲۷۵

آئین حسن - حسین خوانی در گالیکش برگزار شد + تصاویر

آخرین فعالیت عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) هیئت روستای فارسیان فرنگ در روز تاسوعا، حسن، حسین خوانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ روز تاسوعای حسینی هیئت عزاداری روستای فارسیان فرنگ نیز همانند چندین هیئت از روستاهای این شهرستان به شهر گالیکش می‌آیند و اقدام به برپایی عزای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیهم‌السلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم " حسن - حسین " خوانی آخرین فعالیت عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) هیئت روستای فارسیان فرنگ در روز تاسوعا حسینی در گالیکش است.

این مراسم و آیین کهن همه‌ساله با اشتیاق فراوان از طرف جوانان و عزاداران حسینی فارسیان در روز و شب تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود.

شیوه برگزاری مراسم حسن - حسین:

گروهی از عزاداران که معمولاً تعداد آن‌ها از ده الی پانزده نفر بیشتر است به‌صورت دایره‌وار به دور علم قرارگرفته و دست در کمر هم می‌زنند و با یکدست از پهلوی دیگری می‌گیرند و با دست دیگر سینه زده و " واگو " می‌کنند.

یک نفر و اگر تعداد افراد زیاد باشد دو نفر از بین برگزارکنندگان به‌طور همزمان می‌گویند: حسن 
بقیه برگزارکنندگان هماهنگ باهم می‌گویند: حسین 
بعد از گذشت چند دقیقه " حسن گو " می‌گوید: علی 
بقیه میگویند: حیدر 
و این اسم چند بار تکرار می‌شود و باز دوباره به حسن و حسین گفتن برمی‌گردند.

بعد از چند دقیقه یکی از برگزارکنندگان که صدای خوش دارد می‌گوید:

حسن حسین آقام وای
بقیه می‌گویند: یا امام حسین آقام وای
حسن گو می‌گوید: حسن حسین یا الله
بقیه می‌گویند: یزید لعنت الله
حسن گو می‌گوید: حسن حسین ما چه شد
بقیه می‌گویند: در شهر کوفه کشته شد

دوباره به حسن و حسین گفتن برمی‌گردند و چند دقیقه دیگر ادامه می‌دهند

در پایان یکی از افراد که صدای خوش دارد این مصرع‌ها را با لحنی حزین می‌خواند و در پایان هر مصرع بقیه درحالی‌که به دور علم حلقه‌زده‌اند می‌گویند " یا حسین ":

آنجا که سر حسین بر نیزه زدند ( یا حسین )
مرغان هوا به دور او خیمه زدند ( یا حسین )
مرغان هوا و ماهیان دریا (یا حسین )
ازبهر حسین سنگ‌بر سینه زدند ( یا حسین )

یک توضیح: دریکی از مصرع‌ها گفته می‌شود: (امام حسین ) در شهر کوفه کشته شد.

برای برخی از عزیزان این سؤال پیش‌آمده که امام حسین در کربلا کشته شد چرا می‌گوییم در شهر کوفه کشته‌شده است.

در جواب باید گفت: شهر فعلی کربلا سال‌ها بعد از شهادت امام حسین (ع) ویارانش تأسیس شد و منطقه محل شهادت امام حسین (ع) در دوران یزید احتمالاً جزو محدوده جغرافیای سیاسی کوفه محسوب می‌شده است.

شهریورماه امسال آیین عزاداری حسن حسین گالیکش در فهرست آثار ناملموس ملی به نام گالیکش ثبت شد.

گفتنی است ابوذر خسروی پژوهشگر آداب‌ورسوم منطقه فارسیان گالیکش اوایل سال 94 با ارائه 16 میراث این روستا مانند نون قره‌قروتی، نون الزویی، نون کماج، نون کاک، نون آقاندو، مراسم سله بران، سینه‌زنی حسن حسین، دریاچه فارسیان، آبشار فارسیان، آش خمیر، حمام فارسیان، بازی دوفر، تپه باستانی تپه مراد، قبرستان میدانا، محوطه مسکونی پاکندس و بام علی یار به اداره کل میراث فرهنگی گلستان خواستار ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی شد.

شایان ذکر است، تاکنون فن پخت نان «آقاندو، الزو، کاک و قره‌قروتی»، دریاچه و آبشار فارسیان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حال که این میراث به ثبت ملی رسید است انتظار است مسئولین شهرستانی برای ماندگاری و برگزاری هر چه بهتر آن برنامه داشته باشند.

انتخاب محلی خاص برای برگزاری این آیین، پوشیدن لباسهای فرم متحدالشکل عزاداران، هماهنگی برای پخش مستقیم تلویریونی این آیین و ... برای نفظ بهتر این آیین می تواند سودمند باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین

آتش سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) با تلاش آتش نشانان بخیر گذشت و از بروز خسارت مالی سنگین جلوگیری بعمل آمد.

به گزارش مشرق، در پی تماس پرسنل بیمارستان و گزارش آتش سوزی در انبار داروی بیمارستان به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی، ستاد فرماندهی بلافاصله آتش نشانان ایستگاههای ۲، ۹۳ و ۷۳ را به همراه خودروی حمل دستگاههای تنفسی ایستگاه ۷۱ ساعت ۰۰:۲۵ روز گذشته رهسپار محل حادثه به خیابان مدنی جنوبی، بیمارستان امام حسین(ع) شدند.

عیسی عبدالپور، معاون منطقه شش عملیات در این باره گفت: آتش سوزی در طبقه همکف یک ساختمان دو طبقه با کاربری انبار رخ داده بود.

معاون منطقه شش عملیات در ادامه تصریح کرد: این ساختمان در ضلع جنوب شرقی محوطه بیمارستان با کاربری انبار دارو به مساحت تقریبی ۱۰۰ متر مربع رخ بود و در زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی بخشی از قسمت شرقی انبار کاملاً شعله ور بود و دود زیادی به اطراف زبانه می کشید.

وی درباره روند عملیاتی آتش نشانان گفت: نیروهای عملیات بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه و مجهز شدن به تجهیزات حفاظت فردی و دستگاههای تنفسی ضمن قطع برق و گاز ساختمان به سرعت وارد انبار شدند و با استفاده از یک رشته لوله آبدهی، عملیات مهار آتش را آغاز کردند.

عبدالپور خاطرنشان کرد: این آتش سوزی می‌توانست علت رخداد یک حادثه در سطح وسیع تر شود و خسارت مالی سنگینی برجای گذارد و موجب از بین رفتن داروهای کمیاب مختص بیماری های خاص گردد که با سرعت عمل و دقت بالای آتش نشانان در کمترین زمان ممکن مهار و خاموش شد.

معاون منطقه شش عملیات در پایان افزود: آتش نشانان ضمن عملیات مهار آتش پس از انجام لکه گیری و انجام عملیات تهویه(تخلیه دود و جایگزینی هوای تمیز) در ساختمان انبار داروی بیمارستان، ایمن سازی موقعیت و تحویل محل حادثه به پرسنل بیمارستان به ماموریت خود پایان دادند.

دیگر خبرها

  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار شد
  • لزوم لحاظ استانداردهای وزارت بهداشت در آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • زنگ سلامت در مدارس شهرستان گناوه به صدا درآمد
  • راه اندازی دستگاه «اتوآنالایزر» در مجموعه آزمایشگاهی شهرستان گالیکش
  • آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • جشنواره روستایی چاووشی خوانی و در دشتستان برگزار می‌شود