Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@05:27:39 GMT

بوی محرم در کوچه های زرین شهر

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۳۴۰۰

بوی محرم در کوچه های زرین شهر

لنجان-سال ها است که عشق و ارادت مردمان لنجان به اهل بیت(ع) در تاسوعای حسینی تجلی یافته و با برپایی مراسم سینه‌زنی، سنج، دمام و زنجیرزنی و حرکت هیئت های عزادرای به سمت گلزار شهدای زرین شهر و تجمع آنها در این مکان مقدس عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت(ع) نشان می دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، کاغذ و قلم برداشته و ساعت ها زودتر از آغاز مراسم راهی گلزار شهدای شهر شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این شب ها شهدای هشت سال دفاع مقدس خود عامل وحدت بیش از پیش مردم شده اند و آرامگاه ابدی آنان مملو از عاشقان حسینی است. مکانی که با وجود وسعت خود اگر کمی دیر بجنبی جایی برای نشستن نمی یابی و باید در بیرون از درها و یا در خیابان همجوار و پشت دیوارهای منازل مسکونی بشنوی آنچه در داخل می گذرد.

پس از اقامه نماز مغرب و عشا و عشق بازی با معبود در شب تاسوعای حسینی، در تکایا و مساجد و حسینیه‌های زرین شهر زمان حضور هیئت های عزادری در کوچه و خیابان‌های شهر بود تا بار دیگر در این شب بزرگ طنین صدای لبیک یا حسین (ع) لبیک یا ابالفضل (ع) عزاداران حسینی در شهر پیچیده و دل هر رهگذر را به درد آورد و غم شبی را که اصحاب و یاران با وفای امام حسین(ع) با معبود خود راز و نیاز می کردند را در دل مردم شعله ور سازد.

هیئت های مذهبی با عزاداری های منحصر بفرد خود جلوه خاصی از عشق و ارادت و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش را به نمایش گذاشته بودند و مداحی برخی مداحان آدمی را به فکر فرو می برد! «باز این چه شورش که در خلق عالم است».

آری، بازهم محرم و توصیفی که محتشم کاشانی صدها سال پیش از عاشورای حسینی داشت شور و احساس را در عزادران حسینی چندین برابر کرده و داغی که در قلب مومنان از شهادت اباعبدالله الحسین (ع)  است شعله ور تر می کند.

هر کس به نوعی عشق خود را اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش می گذارد. ناگهان بی قراری و چشمان خیس مادری که با حدود ۸۰ سال، تمام رنج و مشقت کهولت سن را تحمل کرده و کنار مزار شهدای گمنام اشک از چشمانش سرازیر بود، مرا به خود جذب کرد آخر درد دل مادر شهیدی جاویدالاثر با شهدای گمنام فضای خاصی به این مراسم داده بود و درد دل جانسوز این مادر شهید تصاویری زیبا و به یاد ماندنی را رقم می‌زد.

صدای سنج و دمام با صدای مادر شهید درهم پیچیده بود و بسیاری از همرزمان شهدا در افسوس از جا ماندن از غافله شهدا غبطه می خوردند.

کم کم هیئت ها به گلزار شهدای شهر نزدیک می شدند و اشک‌ها و نگاه‌های مردم همه به سمت سنج و دمام زن های بود که دفاع در سوگ اباعبدالله الحسین از عمق وجود خود بر سازهایشان می کوبیدند...

اری گلستان شهدای زرین شهر حال و هوای دیگر در سر دارد و امشب باید عاشق بود و درک کرد چراکه بی عشق اهل بیت(ع) و شهدای ظهر عاشورا، نمی توان در این راه قدم نهاد زیرا اگر عشق حسین (ع) را نداشته باشی در طی مسیر رهپویان عاشق حسین(ع) نمی توانی ثابت قدم باشی پس عشق و عاشق واقعی باید تا در انبوه جمعیت غوطه ور شد و فریاد روز عاشورای حسین(ع) را لبیک گفت.

«اشک، دل را سیراب می‌کند، عطش روح را برطرف می‌سازد، و این نتیجه محبتی است که نسبت به اهل بیت حاصل می‌شود» این گوشه ای از سخنان حجت الاسلام صائبی در میان عزادران حسینی است. او می گفت: گریه در فرهنگ عاشوراییان سلاح برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است، گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است.

وی می افزاید: زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار بوده و برهمین اساس می توان گفت برگزاری آیین های مذهبی، مراسم‌های عزادرای و گریه بر مصایب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است.

صائبی تصریح می کند: در اثر رساندن پیام امام حسین(ع) به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست از این رو گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است و اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا و ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان آن حضرت است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زرین شهر عزاداری و سوگواری لنجان اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام دختران بیلیارد کشورمان به مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صداوسیما؛ دختران پاکت بیلیارد کشورمان روز گذشته یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه برای شرکت در مسابقات ناین بال قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ عازم شهر ریاض شدند.
تیم ملی پاکت بیلیارد کشورمان متشکل از فریال طاهری، زهرا زرین حقیقی و زهرا تیموری در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند. 
نخستین دوره رقابت‌های پاکت بیلیارد بانوان در قاره آسیا به میزبانی کشور عربستان برگزار می‌شود و تا روز هفتم اردیبهشت ماه ادامه پیدا می‌کند. 
این مسابقات به صورت دو حذفی و تک حذفی برگزار می‌گردد. فریال طاهری در رده سنی زیر ۱۷ سال و تیموری و زرین حقیقی در تیم بزرگسالان حضور دارند و به مصاف رقیبان خود خواهند رفت.

دیگر خبرها

  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک
  • معرفی شاکی حسین حسینی از سوی فرماندهی فراجا
  • حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا
  • اعزام دختران بیلیارد کشورمان به مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴
  • اعزام دختران بیلیارد به مسابقات قهرمانی آسیا
  • ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی
  • آغاز به کار نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان تربیت زرین شهر
  • منتظریم استقلال پشت سید حسین در بیاید