Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-29@15:06:54 GMT

برهم صالح نامزد ریاست جمهوری عراق شد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۳۹۳۱

حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز چهارشنبه 'برهم صالح' مشاور سابق نخست وزیر را به عنوان تنها نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'شوان داوودی' عضو برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی به خبرگزاری 'الاتجاه پرس' عراق گفت که شورای رهبری این حزب در نشست ویژه امروز (چهارشنبه) خود، نام برهم صالح را به طور رسمی به عنوان نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشست ویژه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز با حضور برهم صالح در شمال عراق برگزار شد.
براساس یک عرف سیاسی نانوشته بین احزاب حاکم در عراق، پست ریاست جمهوری در طول 15 سال گذشته بعد از سقوط رژیم صدام، سهم حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده است.
تاکنون جلال طالبانی (دو دوره) و فواد معصوم (یک دوره) به پست ریاست جمهوری عراق رسیده و برهم صالح سومین شخصیت سیاسی است که از طرف حزب اتحادیه میهنی نامزد این پست مهم در عراق می شود.
برهم صالح از رهبران سابق حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است که در بعد از مرگ جلال طالبانی با اعضای رهبری حزب اش دچار اختلاف سیاسی شد و در انتخابات 22 اردیبهشت ماه با تشکیل یک تشکل سیاسی جدید به نام 'ائتلاف برای دموکراسی و عدالت' در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کرد.
او در اولین تجربه انتخاباتی خود توانست 2 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان را به دست بیاورد.
با طرح نام صالح به عنوان تنها گزینه حزب اتحادیه میهنی برای تصدی پست ریاست جمهوری، عملا برهم صالح دوباره به صفوف حزب سابق خود برگشته است.
برهم صالح در طول 15 سال گذشته سمت معاون نخست وزیری دولت مرکزی و همچنین نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق را داشته است.
صالح از شخصیت های سیاسی محبوب در عراق است و در جریان همه پرسی استقلال کردستان عراق در 2017 با این همه پرسی مخالف بود و از بانیان آن و به طور ویژه مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق انتقاد کرد.
خبرگزاری 'الغدپرس' عراق نیز امروز (چهارشنبه) به نقل از یک منبع کرد آورده است که رهبری حزب دمکرات کردستان عراق به حزب اتحادیه میهنی ابلاغ کرده است در صورتی که برهم صالح نامزد ریاست جمهوری شود، حزب دموکرات نیز یک نامزد از خود را به عنوان نامزد رقیب صالح مطرح می کند.
این خبرگزاری گفته است که احتمالا حزب دموکرات کردستان عراق، 'فاضل میرانی' از اعضای دفتر سیاسی این حزب را به عنوان رقیب صالح مطرح کند و پارلمان عراق در خصوص انتخاب هریک از این دو برای پست ریاست جمهوری تصمیم گیری کند.
پیشتر رییس پارلمان عراق از گشوده شدن باب ثبت نام برای نمایندگان پارلمان این کشور جهت نامزدی برای پست ریاست جمهوری عراق خبر داده بود.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۳۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سناتور سابق جو لیبرمن روز گذشته در پی آسیب ناشی از زمین خوردن در خانه‌اش در ۸۲ سالگی درگذشت.

این سناتور سابق نخستین یهودی آمریکایی بود که در سال ۲۰۰۰ برای سمت معاونت ریاست‌جمهوری از حزب دمکرات نامزد شده بود.

لیبرمن از جمله حامیان اسراییل و از مخالفان برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود و ریاست سازمان غیرانتفاعی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» را نیز بر عهده داشت.

وی از نخستین افرادی بود که برای تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان فعالیت می‌کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چراغ سبز پمپئو به ترامپ؛ او چشم به چه پستی دارد؟
  • پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد
  • بایدن و ترامپ هر دو با کاهش رای دهندگان خود مواجه شده‌اند
  • لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند
  • جو لیبرمن درگذشت
  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • مقام آمریکایی ضد ایران زمین خورد و مرد!
  • سناتور آمریکایی ضد ایران در گذشت
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • از پشت میله‌های زندان تا کاخ ریاست جمهوری سنگال