Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مدرس دانشگاه گفت: رشادت حضرت ابالفضل(ع) در تصمیم‌گیری در موقعیت‌های حساس و بغرنج نمایان است.

حسن جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان درباره واژه «رشادت» و اطلاق این واژه به حضرت ابالفضل(ع) اظهار کرد: می‌توان در یک کار میدانی به سراغ مردم رفت و از آن‌ها پرسید که چرا به آن حضرت «رشید» می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی رشادت را بیشتر به معنای جنگاوری می‌دانند؛ یعنی کشت‌وکشتار بیش از اندازه. در حالی که اگر به آن حضرت «رشید» می‌گوییم، این معنا مهم نیست. به نظر من، مهم آن است که توانسته در موقعیت‌های حساس و بغرنج تصمیم‌های درستی بگیرد و این‌ها خود حاکی از رشادت حضرت ابالفضل(ع) است.

وی درباره معنای واژه «رشادت» بیان کرد: ما چند واژه داریم که به یکدیگر نزدیکند؛ مثل رشادت، شجاعت و شهامت که البته تفاوت‌هایی در این‌ها وجود دارد. همچنین بحثی با عنوان رشید و رشیده داریم؛ یعنی صرف این که افراد ممکن است به لحاظ سنی به بلوغی رسیده باشند، رشید نیستند. یعنی هنوز نمی‌توانند یک‌سری تصمیمات را بگیرند و رشد لازم را به لحاظ فکری ندارند؛ لذا به آن‌ها غیر رشید می‌گویند. 

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: پس افراد باید به لحاظ فکری به مرحله‌ای رسیده باشند که بتوانند تصمیم‌گیری‌های جدیدی کنند و در جامعه فرد رشید، علاوه بر توانایی جسمی، دارای فهم و شعور است و منافع و ضرر خود را تشخیص می‌دهد.

جمشیدی ادامه داد: در جریان حادثه کربلا، حضرت ابالفضل شخصیتی است که موقعیت اجتماعی خیلی خوب دارد؛ یعنی با توجه به این که از خانواده بنت اسد هست، شخصیتی ممتاز است و در جریان عاشورا، از آن‌جا که ایشان فردی جنگاور و شایسه بود، بسیار تلاش می‌شد وی را از مجموعه‌ای که در کنار امام حسین(ع) بودند کنار بکشند؛ ولی ایشان بین سپاه برادر و سپاه دشمن تصمیم‌گرفت که در کنار برادر بماند و این بیانگر رشد ابالفضل(ع) است؛ یعنی کسی که توانسته منافع دنیوی و اخروی خود را بر منافع مادی ترجیح دهد و این حاکی از رشد و بلوغ فکری آن حضرت است.

وی اشاره کرد: در جریان کربلا اصرار دشمن بر کشتن امام حسین(ع) و یا بیعت بود و با توجه به شناختی که ما از ایشان داریم، آن حضرت اهل بیعت کردن با یزید نبود و وی را به رسمیت نمی‌شناخت؛ ولی آن‌ها دو راه بیشتر در مقابل امام حسین(ع) نگذاشتند؛ یا تن به کشته شدن دهد و یا این که با آنان بیعت کند و چون ایشان بیعت را نمی‌پذیرفت، در نتیجه تنها راه کشته شدن بود و شخصیت‌هایی چون حضرت ابالفضل در جریان حادثه کربلا عمق بیشتری به این واقعه می‌دهد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: بحث تدبیر امور کردن و تصمیم‌گیری در موقعیت‌های خاص در رشد بسیار موثر است. ضمن این که همان‌گونه که می‌دانیم، رشد یک واژه قرآنی است و اگر به حضرت ابالفضل(ع) واژه «رشید» تعلق می‌گیرد، به آن خاطر است که در داستان ایشان می‌بینیم آن حضرت در موقعیتی است که در کنار رود فرات می‌رود و می‌تواند خود آب بنوشد، در حالی که این کار را نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد آب را برای کودکان آورد و این خود یک تصمیم حاد و خاص است. 

جمشیدی تصریح کرد: همچنین، زمانی که به آن حضرت پیشنهاد پست و مقام‌هایی داده می‌شود و به وی گفته می‌شود از حسین(ع) جدا شود، در چنین موقعیتی ابالفضل(ع) تدبیر می‌کند و این مساله که بتواند از چنین پست و منصب‌ها و مقام‌هایی چشم پوشیده و در کنار اباعبدالله بماند، خود موقعیت و تصمیم خاصی برای ایشان رقم می‌زند و به نظر من، اگر کلمه رشید را برای ایشان به کار می‌برند، به این معنا است.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: بنابراین، رشادت ایشان بیشتر به لحاظ تصمیم‌گیری‌هایی است که در آن فضا می‌گیرد و این تصمیم با یک پشتوانه قوی است که ممکن است معنوی و یا تعلق خاطر به برادر خویش باشد. پس ایشان توانسته در یک موقعیت بحرانی و خاص نقش کلیدی و حساسی داشته باشد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن ۲ شهرستان گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مراسم گرامیداشت ۱۵۸ شهید حوزه مقاومت بسیج، شهید مدنی ناصرکیاده و گرامیداشت سردار شهید محمدعلی حق بین و شهید مدافع حرم احسان میرسیار در مسجد آقا سیدحسن روستای صیقل بنه لاهیجان در جوار مزار سردار شهید محمدعلی حق بین برگزار شد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور در این مراسم با اشاره به نقش و رشادت‌های سرداران از جمله سردار سلیمانی و سردار حق بین در دوران دفاع مقدس و پس از آن، گفت: برگزاری چنین یادواره‌های برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت، نسل جوان را از رشادت‌های شهدا آگاه می‌کند.

سردار عباس بایرامی با بیان بخشی از رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا در دوران دفاع مقدس، افزود: نیاز امروز جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، آشنایی کامل با اهداف و آرمان‌های شهدا است.

در شفت هم مراسم یادواره ۳۴ شهید روستای خرطوم و روستا‌های همجوار در مسجد حاج مومن خرطوم شفت برگزار شد.

رئیس قرارگاه عمارکشور در این مراسم، با گرامیداشت یاد وخاطره‌ی شهدا گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه برای آشنایی نسل جوان جامعه با رشادت‌های شهدا و انتقال آرمان‌های والای آن‌ها به آینده سازان جامعه، نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی تائب افزود: انقلاب اسلامی ایران با وجود همه توطئه‌های دشمنان، با درایت رهبر معظم انقلاب، بصیرت مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران، با قدرت و اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت فرزندان گلکون کفن ۲ شهرستان گیلان
  • جعفریان، استاد دانشگاه: ‌‌دایره مشورت در مسأله حجاب را وسیع تر کنید/ اجازه ندهید یک دایره محدود که نتیجه خالص سازی هاست، در این باره تصمیم بگیرد
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل می‌گیرد
  • کنایه رشید پور به رئیسی: کاش رئیس جمهور بودی
  • محک میزبان «سرزمین جدید»
  • "وعده صادق" هیبت پوشالی رژیم اسرائیل را نمایان کرد
  • بکوشیم در راه خدا کار انجام دهیم
  • رییس فدراسیون اسکی اختیاری از خودش ندارد/ مدرس خارجی تکنیک ندارد!
  • پیام تسلیت فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در پی درگذشت حاج محمد کیانی