Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:08:08 GMT

هند سه طلاقه کردن زنان را ممنوع کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۴۱۴۴

هند سه طلاقه کردن زنان را ممنوع کرد

دهلی نو-ایرنا- کابینه دولت هند روز چهارشنبه با لایحه تبدیل رسم «سه طلاقه» به یک جرم جنایی موافقت کرد و راوی شانکار پراساد وزیر قانون هند اعلام کرد، ممنوع کردن فوری این رسم ضروری است زیرا با وجود دستور دادگاه عالی هند، این موضوع همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه 'اکونومیک تایمز'، بر اساس لایحه جدید دولت هند، انجام رسم سه طلاقه غیر قانونی و ممنوع است و افرادی که به این رسم عمل کنند با مجازات سه سال زندان مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت هند برای برطرف کردن نگرانی های در خصوص سوء استفاده از قانون اعلام کرده است که شرایطی برای فرد متهم از جمله آزادی با قرار وثیقه پیش از برگزاری دادگاه درنظر گرفته خواهد شد.
این درحالی است که در قانون جدید فرد متهم نمی تواند در ایستگاه پلیس با قرار وثیقه آزاد شود و وی باید با مراجعه مستقیم به قاضی درخواست آزادی به قرار وثیقه خود را ارائه دهد.
وزیر قانون هند گفت: قاضی دادگاه پس از شنیدن اظهارات همسر فرد متهم، با آزادی او به غیر وثیقه موافقت خواهد کرد.
اما منابع هندی اعلام کردند که قاضی تنها پس از ضمانت فرد متهم مبنی بر پرداخت خسارت که توسط قاضی تعیین خواهد شد، با درخواست وثیقه او موافقت خواهد کرد.
پلیس تنها با شکایت همسر، بستگان درجه یک یا درجه دو پرونده تشکیل خواهد داد و همسایگان و یا آشنایان نمی توانند در این خصوص شکایت کنند.
این درحالی است که لایحه جدید دولت هند در ارتباط با رسم سه طلاقه اعتراض گروه های اسلامی را به دنبال داشته است.
شبکه خبری زی نیوز در گزارشی اعلام کرد، اسد الدین اویسی دبیر مجلس اتحاد المسلمین هند لایحه دولت هند علیه رسم سه طلاقه را غیر قانونی اعلام کرد.
وی گفت:این لایحه خلاف حق برخورداری از عدالت در قانون اساسی هند است زیرا فقط در مورد مسلمانان اجرا می شود. سازمان های حقوقی اسلامی در هند باید این لایحه را در دادگاه عالی به چالش بکشند.
اویسی اضافه کرد: این لایحه علیه زنان مسلمان هند است و نمی تواند عدالت را برای آنها برقرار کند. در اسلام امر ازدواج یک توافق مدنی است و اضافه کردن جنبه های جنایی به آن اشتباه است.
اما حزب مخالف کنگره نیز اعلام کرد دولت مودی با مساله رسم سه طلاقه مانند یک توپ سیاسی برخورد می کند.
روزنامه 'تایمز او ایندیا' نوشت: راندیپ سورجوالا سخنگوی حزب کنگره اظهار کرد: دولت هند با درخواست حزب کنگره برای اضافه کردن بند ضبط اموال افرادی که حاضر به پرداخت خسارت به همسر پس از طلاق نیستند توجه نکرده است.
وی افزود: رسم سه طلاقه غیر قانونی و غیر انسانی است و دادگاه عالی با اجرای آن مخالفت کرده است. این رسمی است که حقوق زنان را نقض می کند اما دولت هند بیشتر این مساله را به عنوان یک توپ سیاسی در نظر می گیرد و تامین حقوق زنان در درجه دوم قرار گرفته است.
رسم سه طلاقه در میان مسلمانان هند به این گونه است که مرد تنها با گفتن سه بار کلمه طلاق، بدون پذیرش هیچ گونه مسئولیت وتکلیفی درقبال همسر و کودکان، آنها را ترک و همسر دیگری اختیار می کند.
در سالهای اخیر با رشد فناوری ارتباطی بسیاری از مردان حتی به خود زحمت گفتن سه بار طلاق را هم نمی دهند و با فرستادن ایمیل، پیامک و یا ارسال پیام از طریق شبکه های اجتماعی به زندگی مشترک خود پایان می دهند.
هزاران نفر از زنان مسلمان هندی، سه طلاقه های همزمان را باعث سست شدن بنیان خانواده می دانند و خواستار تدوین طلاق بر مبنای اصولی شدند که حقوقشان نقض نشود.
جمعیت مسلمانان هند حدود 170 میلیون نفر است و برخی از مسائل این اقلیت بزرگ هند از جمله طلاق و ازدواج در چارچوب قوانین شریعت صورت می‌گیرند. اما همه آنها از یک مذهب خاص پیروی نمی‌کنند و سه طلاقه کردن روندی واحد بین آنها ندارد.
آساق**267**1424*شبس*1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هند رسم سه طلاقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده نائب رئیس مجلس برای برخورد با بی‌حجابی

مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که ما در انتخابات گذشته شاهد حضور حدودا ۴۰ درصدی مردم در انتخابات بودیم. به نظر شما در جهت افزایش سرمایه اجتماعی چه کار‌هایی باید صورت بگیرد، گفت: با همه تلاش‌هایی که دشمنان ما کردند تا مردم را مأیوس کنند و سعی کردند حوادث امنیتی رقم بزنند تا مردم وحشت کرده و پای صندوق نیایند و رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب از ماه‌ها قبل، هزینه کردند که مردم را از حضور در انتخابات مأیوس کنند، اما با همه ناراحتی‌ها و فشار‌های اقتصادی که روی دوش مردم است، مشارکتی که به وجود آمد دنیا را به تعجب وادار کرد و این جای خوشحالی است. اما از طرفی ما نباید به این میزان مشارکت راضی باشیم. مشارکت‌های ما باید در سطوح بالا باشد.

 افزود: این نوع مشارکت نشان می‌دهد که اولا مردم نارضایتی‌هایی دارند؛ دوما وقتی پای صندوق می‌آیند یا رأی سفید می‌دهند، می‌خواهند بگویند من نظام جمهوری اسلامی، کشور، انقلاب و رهبری را قبول دارم،، اما شما‌ها را قبول ندارم. معنای رأی سفید این است که شما شایسته نیستید، کم‌کار و بی‌عرضه هستید و خواسته ما را عملی نکردید؛ لذا باید این موضوع را درک کرده و این مشکلات را رفع کرد؛ به این صورت که ببینیم مردم چرا ناراحت هستند و عامل ناراحتی را از بین ببریم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فشار اقتصادی روی دوش مردم است، سفره‌شان کوچک شده است. زندگی و معیشت‌شان سخت شده است. این کار دولت و مجلس است که این مسائل و مشکلات را رفع کند و زمینه را برای نشاط، امید به آینده و مشارکت مردم در سرنوشت خودشان آماده کند. مردم ما هم مردم خوبی هستند و اگر این عواملی که باعث ناراحتی‌شان است را مجلس و دولت بتوانند برطرف کنند؛ این مردم همیشه پای کار انقلاب، نظام و کشور بوده‌اند، بار را به دوش کشیده و بهتر از گذشته هم پای کار خواهند آمد؛ لذا راه رفع دغدغه‌ها درخصوص کاهش سرمایه اجتماعی، ایجاد امیدواری در مردم با زدودن علت‌هایی است که آنها را ناراضی کرده که باید هدف‌گیری مجلس و دولت در این خصوص اتفاق بیفتد.

ذوالنور در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات لایحه حجاب و اینکه برخی می‌گویند همین مساله ممکن است باعث کاهش سرمایه اجتماعی در کشور شود، گفت: باید عرض کنم که خیر. این قانون و لایحه حجاب طوری دیده شده که پلکانی است. یعنی کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند بلکه رفتار در مورد آنها متنبه‌کننده، ارشادی و اصلاحی است. تندی برخورد با کسانی است که هنجارشکن متعمد هستند. مثل برخی از سلبریتی‌ها و کسانی که می‌خواهند تعمدا با هنجارها، اصول و ارزش‌ها و اعتقادات مردم مقابله کنند و بجنگند.

وی افزود: تفاوت این لایحه با لایحه قبلی آن است که این برخورد‌ها را تفکیک و ملایم کرده است که زمینه اصلاح عیوب و نواقصی که هست، فراهم شود. بچه‌های ما در دامن دشمن نیفتند و دچار عقده نشده و زده نشوند و کار اصلاحی باشد. خود مقام معظم رهبری فرمودند که همه ما نقص داریم؛ لذا باید با کمک به همدیگر تلاش کنیم تا آن نواقص را برطرف کنیم. چیزی که در قانون حجاب و عفاف دیده می‌شود، جنبه ارشادی و اصلاحی‌اش بیش از داغ و درفشی است که متوجه هنجارشکنان با عناد، عقده، غرض و مرض است.

منبع: ایلنا

tags # بی حجاب ، حجاب اسلامی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟
  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به نفع جهش تولید است
  • لایحه حجاب و عفاف به کجا رسید؟
  • ببینید| تاجگردون: هیچکس حاضر نیست لایحه عفاف و حجاب را گردن بگیرد /کسی از دولت نمی‌پرسد این چه لایحه‌ای بود!
  • سرانجام لایحه حجاب و عفاف به کجا کشیده شد؟
  • وعده نائب رئیس مجلس برای برخورد با بی‌حجابی
  • ذوالنوری: زنانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس خارج شده است!