Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@07:11:33 GMT

علمداری که ولایتمدار بود

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۵۳۵۸

حجت‌الاسلام وحید بابادایی* - امشب، شب عاشورای حسینی است. دیری نمانده که امام حسین(ع) و یارانش به شهادت برسند و حماسه عاشورا را رقم بزنند.

سخن گفتن از خصایص و فضایل علمدار سپاه سیدالشهدا‌(ع) حضرت ابوالفضل العباس(ع) مانند توصیف اقیانوس است. ایشان فضایل بسیاری داشتند: عالم، متقی به تمام معنا و در عین حال یک ولایتمدار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولایتمداری، فضیلت برجسته­ حضرت عباس‌(ع) بود. قدرت‌طلبی صفت ناپسندی است که در مرتبه آخر از وجود انسان خارج می­‌شود. انسان، حب شهوت و مال‌دوستی را به نسبت این میل راحت‌تر کنار می‌گذارد. ترک میل قدرت‌طلبی کار سختی است. در تاریخ کربلا مصادیق عمده­‌ای در این باره وجود دارد. برای نمونه «عمر بن سعد» ثروت بسیار زیادی داشت؛ حسین بن علی‌(ع) را به خوبی می­‌شناخت و عظمت ایشان را درک می­­‌کرد با تمام این اوصاف، فرماندهی لشکر عبیدالله بن زیاد را برعهده گرفت و در مقابل امام‌(ع) می­‌ایستد. هر چند در ابتدا مردد است، امّا دنیاپرستی موجب می­‌شود تا عالمانه این دشمنی و نبرد با امام حسین‌(ع) را برگزیند.

در مقابل، حضرت عباس‌(ع) با شخصیتی چنان بزرگ و برجسته و فضایلی بی‌­شمار قرار دارد. با اینکه حتی دشمن برایش امان‌نامه می­‌فرستد و اندیشه تطمیع او را در سر می‌پروراند، ایشان در کنار امام زمان خویش استوار می‌ایستد. اگر ذره­ای حس قدرت‌طلبی در وجود حضرت عباس‌(ع) بود می­‌توانست در برابر امام حسین‌(ع) قرار بگیرد، ولی ایشان تسلیم محض ولی زمان خویش است.

این امری فراتر از حس عاطفی و برادری است و تجلی اطاعت معرفتی است که دایر بر شناخت حجت خداست. وقتی امام از جانب خدا منصوب دانسته شود، اطاعت محض از امام امری طبیعی است. این خصیصه­‌ای است که در تمام ائمه ما هم وجود داشت. امام حسین‌(ع) تا زمان حیات امام حسن‌(ع) تابع محض امام زمان خویش بود و هر دو امام در زمان امیرالمؤمنین(ع) تسلیم محض ایشان بودند. نه این­که دلیلش تنها اطاعت و احساس پدری ـ فرزندی باشد. این تبعیت از حجت خدا و سنتی تاریخی است. بدین ترتیب مهم‌ترین مسئله‌ای که باید از حضرت ابوالفضل‌(ع) آموخت، ولایتمداری است.

امروز نیز ولایت معصوم و ولایت فقیه، یک مسئله است. چگونه باید به ولایت معصوم(ع) متعهد بود؟ اگر قرار به پیروی از حضرت ابوالفضل‌(ع) باشد باید از ولی معصوم، تابعیت محض داشت. باید دین را به طور کامل پذیرفت و پایبند کلیت قرآن و شعائر آن بود. در کل زندگی باید دستورات الهی جاری باشد و تابعیت صورت بگیرد، شیعه این‌گونه است.

ولایت فقیه نیز امتداد ولایت معصوم‌(ع) است. در صورتی که امام معصوم(ع) در غیبت است و نمی­‌توان به صورت حضوری از محضر ایشان بهره برد، باید نزدیک­‌ترین و آگا‌ه­‌ترین فرد را به مثابه ولی فقیه اطاعت کرد. وقتی ولی‌فقیه شناسایی شد باید تبعیت محض صورت بگیرد. هر گاه از ولی‌فقیه تبعیت شود پیروزی میسر می­گردد.

اما یک صفت مشهور حضرت ابوالفضل‌(ع)، علمدار کربلا است. در آن زمان­ اهتزاز پرچم سپاه مایه دلگرمی لشکر خودی و واهمه دشمن بود؛ بنابراین هر سپاهی به دنبال برانداختن پرچم حریف خود بود، چون پرچم نشانه حیات سپاه به شمار می­‌رفت؛ بنابراین این نماد قدرت و وحدت سپاه در دست قدرتمندترین فرد سپاه قرار می­‌گرفت. در سپاه حضرت اباعبدالله (ع) نیز قدرتمندترین فرد پس از خود امام، از نظر توان نظامی، کیاست و جایگاه، حضرت عباس(ع) بودند.

نقش حمایتی ایشان در سپاه امام حسین(ع) نیز بسیار مشهود است. از آنجا که در این سپاه علاوه بر مردان جنگی، زنان و کودکان نیز حضور داشتند. خیمه حضرت عباس(ع) در مقابل خیمه‌های آنها قرار داشت تا از وجود ایشان قوت قلب بگیرند. از سویی نیز به عنوان پرچمدار نقش انگیزشی و ایجاد روحیه در میان سپاهیان اسلام داشتند. هر یک از یاران و عزیزان امام حسین‌(ع) که به شهادت می­‌رسیدند برای ایشان بسیار جان‌سوز و طاقت‌فرسا بود، امّا با شهادت برادرشان پناه و تکیه‌گاه خود را از دست دادند؛ عمود خیمه برادر را بر زمین خواباندند تا نشان دهند سپاهشان بدون علمدار شده است. آنجاست که امام حسین‌(ع) در میان لشکریان دشمن احساس تنهایی می­‌کنند و آن جمله معروف را می‌فرمایند که: «الان انکسر ظهری» اکنون کمرم شکست. الا لعنة الله علی القوم الظالمین.

*معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه استان تهران

انتهای پیام/4072/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۵۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرمنطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی‌های اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد.

علیرضا نقوی افزود: زیرگذر امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیرو‌های منطقه مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • سپاه پاسداران نهادی از جنس مردم+فیلم
  • وظیفه محوری سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی است
  • رئیس هیات ورزش دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد