Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@07:03:30 GMT

نیمی از سرطانی ها به دلیل عوارض جانبی درمان می میرند

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۵۴۹۷

نیمی از سرطانی ها به دلیل عوارض جانبی درمان می میرند

تهران - ایرنا - نتایج یک تحقیق علمی در انگلیس نشان می دهد، نزدیک به نیمی از بیماران سرطانی به دلیل آثار جانبی شیمی درمانی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، این پژوهش شامل بیمارانی می شد که تنها یک ماه دوران شیمی درمانی خود را می گذراندند.
پژوهشگران تاکید کردند، با وجود آن که شیمی درمانی یک شیوه درمانی مهمی در معالجه بیماری سرطان به شمار می رود، اما به دلیل اینکه در این روش از داروها با دوز بالا استفاده می شود و عوارض جانبی زیادی دارند، به همین دلیل بسیار مهم است که متخصصان این رشته میان عوارض و سلامتی بیمار توازن برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرطان یک نوع بیماری است که شامل رشد سلولی غیر طبیعی می‌شود که در بافت‌ها و ارگان‌های خاصی از بدن شروع می‌شود و به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد و نهایتا به نارسایی آن ارگان و مرگ فرد منتهی می‌شود.
با توجه به پیشرفت پزشکی، در حال حاضر درمان سرطان تنها در مراحل اولیه ممکن است، اما در صورت تشخیص دیر هنگام این بیماری، درصد بهبودی بیمار کمرنگ تر خواهد شد.
از شایع ترین انواع سرطان می توان به سرطان دهانه‌ی رحم، سینه، مقعد، کلیه، مثانه و غیره اشاره کرد.
کشورهای دانمارک، فرانسه، استرالیا، بلژیک، نروژ، آمریکا، ایرلند، کره جنوبی و هلند از جمله کشورهایی هستند که بیشترین شمار مبتلایان به سرطان را دارند.
شبس**9363*1613*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سرطان عوارض جانبي شيمي درماني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۵۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماران مبتلا به سرطان از مصرف پروتئین غافل نشوند

آفتاب‌‌نیوز :

سرطان یکی از مهمترین علل مرگ و میر انسان‌ها در عصر حاضر است، اما اینکه تغذیه بیماران سرطان چگونه باشد، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود، زیرا تغذیه مناسب می‌تواند به مهار بیماری و تقویت بنیه فرد مبتلا کمک کند؛ در بیماری‌هایی مانند سرطان معده، روده، مری و دستگاه‌های گوارشی که در ایران شایع است، رعایت نکات ساده تغذیه‌ای به کاهش چشمگیر سرطان نیز کمک می‌کند.

باید دانست که بیماران سرطانی با توجه به نوع بیماری خود می‌بایست تغذیه متفاوت داشته باشنند و به طور مرتب از هرم غذایی بهره بگیرند؛ در این ارتباط مهسا راجی لاهیجی، کارشناد ارشد تغذیه کلینیک سرطان پژوهشکده معتمد در گفتگو با خبرنگار ایرنا به ارایه نکات و توصیه‌های مهم تغذیه‌ای به بیماران مبتلا به سرطان پرداخته است.

وی با اشاره به مبحث «تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به سرطان» گفت: یکی از مهمترین نقش‌های تغذیه در افراد مبتلا به سرطان، تغذیه هم زمان با درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

وی افزود: فرد مبتلا به سرطان با داشتن یک برنامه غذایی منظم و علمی می‌تواند از شدت عوارض ناشی از درمان بکاهند. در نتیجه برای افرادی که حین شیمی درمانی هستند برنامه غذایی اصولی توصیه می‌شود.

راجی در ادامه، اظهار داشت: افراد حین درمان دچار ضعف، خستگی و بی اشتهایی شده و نمی‌توانند مواد غذایی و حجم مورد نیازشان را دریافت کنند، در نتیجه روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و ممکن است این مساله باعث تاخیر در درمان‌های بعدی شود.

کارشناس ارشد تغذیه کلینیک سرطان پژوهشکده معتمد با اشاره به نقش تغذیه و مزایای رژیم غذایی مناسب در مراحل درمان سرطان، تاکید کرد: می‌توانیم به داشتن احساس بهتر، حفظ نیرو، انرژی بیشتر، حفظ وزن و ذخیره ویتامین‌ها در بدن و همچنین تحمل بهتر در برابر عوارض کوتاه مدت و بلندمدت مرتبط با درمان و بهبودی و درمان سریع‌تر اشاره کنیم.

پروتئین و کربوهیدرات‌ها فراموش نشود

وی ادامه داد: به افراد مبتلا به سرطان توصیه می‌شود که حتما از گروه‌هایی از قبیل درشت مغذی ها، مثل پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی‌های سالم در برنامه غذایی خود داشته باشند. یکی از مهمترین درشت مغذی‌ها پروتئین‌ها هستند که افراد مبتلا به سرطان در طول درمان نیاز بیشتری به پروتئین نسبت به حالت عادی در زندگی دارند. به خصوص بعد از عمل جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی که معمولاً برای بازسازی بافت‌ها و همچنین کمک به بهبود عفونت‌ها نیاز بدن به پروتئین‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه کلینیک سرطان پژوهشکده معتمد با اشاره به مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به سرطان، تصریح کرد: یکی از گروه‌هایی که باید حتماً از آن اجتناب شود مصرف قند، شکر مصنوعی و محصولاتی است که حاوی قند و شکر هستند.

راجی در ادامه، اظهار داشت: گروه بعدی، چربی‌های اشباع است. مصرف محصولات پرچرب به هیچ عنوان به این افراد توصیه نمی‌شود. چربی‌های اشباع در محصولات دیگری مانند کره و خامه وجود دارد که به هیچ عنوان این افراد حتی چربی‌های قابل مشاهده روی گوشت و حتی پوست مرغ را نباید استفاده کنند.

وی، ابراز داشت: گروه بعدی غذا‌های فرآوری شده مثل انواع فست فود‌ها می‌باشد. غذایی که حاوی سوسیس و کالباس هستند به این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند التهاب را در این افراد افزایش دهد. در نتیجه رعایت اعتدال در برنامه غذایی بسیار بسیار در این افراد توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وضعیت شیوع سرطان در ایران
  • تشریح وضعیت شیوع سرطان در ایران
  • سنتز ترکیبات آلی به روشی نوین/ تهیه ۵ ماده موثره دارویی برای درمان پارکینسون
  • بیماران مبتلا به سرطان از مصرف پروتئین غافل نشوند
  • درمان رایگان کودکان زیر هفت سال دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است
  • رژیم‌های کوتاه‌مدت و بسیار کم کالری فقط برای نوجوانان چاق بی‌خطر است
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه
  • علائم هشداردهنده بیماری کرون/ عوارض سخت و عجیب این بیماری
  • می‌خواهیم آرزوهای کودکان سرطانی را تغییر دهیم
  • مقابله با یکی از مخوف‌ترین تومور‌های سرطانی