Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@05:09:45 GMT

تحریم های آمریکا چه ضرری به دلار می زنند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۵۵۶۶

تحریم های آمریکا چه ضرری به دلار می زنند؟

به گزارش جماران؛ تارنمای شرکت نفتی آمریکایی اویل پرایس اعلام کرد: داستان تحریم هایی که قرار است آمریکا اوایل نوامبر علیه صنعت نفت ایران اعمال کند، ممکن است در نهایت با بی ارزش شدن دلار ایالات متحده خاتمه یابد.

به گزارش تارنمای این شرکت آمریکایی، علت این که آمریکا می تواند مانع از خرید نفت ایران از سوی بسیاری از کشورها شود، نقشی است که دلار در نظام مالی بین المللی ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، نفت با دلار خرید و فروش می شود، بیشتر داد و ستد بین المللی نیز مبتنی بر دلار است و 88 درصد مبادلات تجاری خارجی با دلار انجام می شود.

روابط تجاری شرکت های چندملیتی با آمریکا را نیز نباید از نظر دور داشت. در واقع، وقتی این شرکت ها ناچار باید به انتخاب بین تعامل با ایران و یا محروم شدن از نظام مالی آمریکا می شوند، به طور طبیعی انتخاب راحتتری را صورت می دهند. به عبارتی، باید گفت که اروپایی که رابطه خودش را با ایران حفظ کرده و تلاش می کند تا ایران به توافقنامه هسته ای 2015 پایبند بماند، در مواجهه با تحریم آمریکا ناچار به توقف خرید نفت از ایران است.

تا اینجا به نظر می رسد که دلار عالی ترین و بهترین است اما، این پایان داستان نیست. گرچه در حال حاضر، درک این مطلب دشوار است اما، دولت ترامپ به انحای مختلف در تهدید روبه رشدی که متوجه دلار است، سهم دارد. سیاست خارجی مبتنی بر اول آمریکا ، جنگ های تجاری و ماهیت خودسرانه تعرفه ها، تنش بین آمریکا و اروپا و سایر خصومت های ژئوپلتیک، عواملی هستند که می تواند منزلت دلار را از بین ببرد.

به گفته برخی کارشناسان، استفاده گسترده از تحریم ها مهم ترین عاملی است که در نهایت، برتری دلار آمریکا را از بین خواهد برد. این امر به ویژه در مورد تحریم های ایران صادق است. 

کلسی داونپورت، تحلیلگر انجمن کنترل تسلیحات در این رابطه گفت، آمریکا از تحریم های ایران به عنوان ابزار کشور داری استفاده می کند و بسیاری از کشورها را در شرایط سختی قرار داده است.

به نوشته تارنمای اویل پرایس، تلاش روزافزون اروپا برای ارتقای یورو از طریق انجام معاملات با این پول و اجرای طرح هایی به منظور تضعیف نفوذ سلطه مالی واشنگتن می تواند به مرور زمان باعث از بین رفتن ارزش دلار گردد. 

استفاده گسترده دولت ترامپ از تحریم ها و تلاش کشورها برای فایق آمدن بر مشکل، ارزش دلار را در آینده در معرض خطر قرار می دهد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت دلار قیمت دلار ترامپ تحریم ارزش دلار تحریم های آمریکا ارزش دلار آمریکا رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۵۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارنامه یک سال بازار ایران

سال۱۴۰۲ در شرایطی آغاز شد که انتظارات تورمی در بالاترین حد خود قرار داشت. انتظارات تورمی به این معناست که افراد در زمانی که قیمت‌ها در حال تغییر است، وارد بازارها می‌شوند و انتظار دارند افزایش تورم، کالای خریداری‌‌شده آنها را نیز ارزشمند‌تر کند. تورم از دو محرک رشد نقدینگی و نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. آمار نشان می‌دهد در ابتدای امسال نرخ رشد نقدینگی بیش از ۳۳ درصد بود که اکنون به ۲۵.۲درصد رسیده است. این در حالی است که هدف‌گذاری بانک مرکزی برای رشد نقدینگی در سال‌جاری ۲۵ درصد بود که به نظر می‌رسد به هدف تعیین‌شده بسیار نزدیک است. محرک دیگر نرخ ارز است که در ابتدای امسال هر دلار آمریکا ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت و اکنون که در روزهای پایانی سال قرار داریم، به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. آمارها نشان می‌دهد انتظارات تورمی در سال ۱۴۰۲ پایین آمده و میل به سرمایه‌گذاری برای بازارهای غیرمولد کاهش یافته است. 

دیپلماسی ارزی
یکی از دلایل ثبات در بازار ارز به گفته برخی کارشناسان اجرای سیاستی با عنوان تثبیت اقتصادی است. البته بانک مرکزی اعلام کرده که منظورش از تثبیت اقتصادی به معنای ثبات قیمت نیست، بلکه پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد است. از سوی دیگر دیپلماسی ارزی که امسال اتفاق افتاد تا حد زیادی به کنترل بازار ارز کمک کرد. به این صورت که ارزهای بلوکه‌شده ایران که در کشورهای مختلف قرار داشت، آزاد شده و در دسترس قرار گرفت. همین موضوع تاثیر زیادی داشت تا محرک اصلی اقتصاد ایران کمترین نوسان را در پنج سال گذشته داشته باشد. از سال ۹۷ نوسانات نرخ ارز وارد مسیر دیگری شد و شوک‌های زیادی را تجربه کرد. در واقع از نوسانات ۱۰ تا ۲۰ درصدی به گرانی‌های ۲۰۰ تا۳۰۰ درصدی رسیدیم. ابتدای سال ۹۷ هر دلار آمریکا ۴۲۰۰ تومان بود که در میانه سال به ۱۹ هزار تومان رسید و در پایان سال روی ۱۴ هزار تومان ایستاد. ابتدای سال ۹۸ هر دلار آمریکا ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد و درپایان سال ۱۶هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد.ابتدای سال ۹۹ دلار آمریکا ۱۶ هزار تومان قیمت داشت و در مهرماه به ۳۴ هزار تومان رسید و در پایان سال ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورد. در سال ۱۴۰۰ نوسان اندک بود و اعداد و ارقام بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان بود اما در سال ۱۴۰۱ دلار آمریکا از این رقم در اسفندماه به حدود ۶۲ هزار تومان رسید و در ابتدای سال‌جاری ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورد. نوسانات نشان می‌دهد تلاطم بازار ارز بسیار اندک بوده است. 

دیگر خبرها

  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • حضور قدرتمندانه ایران در اقیانوس‌ها خشم آمریکا را برانگیخته است
  • پیش بینی قیمت دلار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار ارز فریز شد
  • کارنامه یک سال بازار ایران
  • بیانیه گروه 7 درباره انتقال موشک بالستیک از ایران به روسیه/ بیانیه ارتش آمریکا درباره حملات انصارالله یمن در دریای سرخ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران
  • پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند /آمریکا به شکست تحریم ها اعتراف کرد
  • کاسبی غربگرایان با ترامپ‌ هراسی
  • تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران