Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه اماراتی روز چهارشنبه سند ۱۰ بندی توافق میان روسیه و ترکیه در سوچی درباره ادلب سوریه را منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه انگلیسی‌زبان اماراتی روز چهارشنبه آنچه به ادعای این رسانه متن کامل تفاهم حاصل شده میان ترکیه و سوریه درباره ادلب سوریه است را منتشر کرده است. 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (۱۷ سپتامبر/۲۵ شهریورماه) در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق دو کشور برای ایجاد منطقه غیرنظامی در «ادلب» میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خبرنگار روزنامه ترکیه‌ای دیلی‌صاباح دقایقی بعد  گزارش داد وزرای دفاع روسیه و ترکیه یک یادداشت تفاهم برای ایجاد منطقه غیرنظامی امضا کرده‌اند.  

وبگاه اماراتی «نشنال»، امروز چهارشنبه (۱۹ سپتامبر/۲۸ شهریور) دو سند به زبان‌های روسی و انگلیسی که می‌گوید یادداشت تفاهم امضا شده میان دو کشور است، قرار داده است. ترجمه متن کامل نسخه انگلیسی این سند در زیر آمده است. 

«یادداشت تفاهم درباره با ثبات‌سازی اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب»

جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه، در جایگاه ضامنان اجرای نظام آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه؛

-با رهنمود گرفتن از یادداشت تفاهم مورخ ۴ مه ۲۰۱۷ برای ایجاد مناطق کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه و ساز و کارهای حاصل شده در روند آستانه؛

-و به منظور باثبات کردن اوضاع در مناطق کاهش تنش در ادلب در اسرع وقت؛

بر سر موارد ذیل توافق کردند:

منطقه کاهش تنش ادلب حفظ خواهد شد و پست‌های دیده‌بانی ترکیه تقویت شده و به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

فدراسیون روسیه تمامی تدابیر لازم را انجام خواهد داد تا اطمینان یابد از حملات و عملیات‌های نظامی در ادلب جلوگیری و وضعیت فعلی حفظ خواهد شد.

 یک منطقه غیرنظامی به عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در منطقه کاهش تنش تشکیل خواهد شد.

مرزبندی‌های مربوط به خطوط دقیق منطقه غیرنظامی از طریق رایزنی‌های بیشتر مشخص خواهد شد.

تمام گروه‌های افراطی تروریستی تا ۱۵ اکتبر از منطقه غیرنظامی خارج خواهند شد. 

تمامی تانک‌ها، سیستم‌های راکت‌انداز چندگانه، توپخانه‌ها و خمپاره‌اندازهای متعلق به طرف‌های درگیر تا ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ از مناطق غیرنظامی خارج خواهند شد.

نیروهای مسلح ترکیه و پلیس نظامی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در طول مرزهای منطقه غیرنظامی مأموریت‌های گشت‌زنی‌ هماهنگ با پهپاد خواهند داشت. 

حمل و نقل جاده‌ای در مسیرهای M4 (حلب-لاذقیه) و M5 (حلب-حماه) تا پایان سال ۲۰۱۸ احیا خواهد شد.

تدابیر موثری برای تضمین نظام‌های ماندگار آتش‌بس در داخل منطقه کاهش تنش ادلب اتخاذ خواهند شد. در این زمینه، فعالیت‌های "مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه" تقویت خواهند شد.

دو طرف بار دیگر بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی قالب‌ها و اشکال در سوریه تأکید می‌کنند. 

این توافق ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در سوچی در دو نسخه به زبان‌های روسی و انگلیسی، با اعتبار حقوقی یکسان تنظیم شده است. 

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی تحولات عراق برجام ترکیه سوچی سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده روسیه: شرم بر آمریکا باد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا با واکنش‌های منفی مختلفی روبرو شده است.

در همین ارتباط گزارش شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از وتوی آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را تصویب نکرد.

۱۲ کشور به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت برای پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رأی مثبت دادند و دو کشور رأی ممتنع دادند. گفته شده است که سوئیس و انگلیس در این نشست شورای امنیت رأی ممتنع دادند، در حالی که فرانسه با رأی مثبت موافقت کرد فلسطین را به عنوان کشور عضو سازمان ملل بپذیرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی آمریکا علیه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: شرم بر آمریکا بابت مانع شدن در برابر اراده بین المللی، زیرا آمریکا و اسرائیل در حال برهم زدن روند تاریخ هستند.

وزیر امور خارجه ایرلند هم در واکنش به وتوی آمریکا اعلام کرد که از نتیجه رأی گیری در شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ناامید هستم.

به گفته وزیر امور خارجه ایرلند، کشورش از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند و اکنون زمان آن فرا رسیده است که فلسطین جایگاه شایسته خود را در میان کشورهای جهان به دست آورد.

همچنین نماینده فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد که ما استفاده ایالات متحده از حق وتو برای جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم می‌کنیم.

نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز اعلام کرد که شکست پیش نویس قطعنامه پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باعث شرمندگی دائمی سازمان ملل خواهد شد.

از سوی دیگر، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای امنیت برای بررسی اعطای عضویت کامل سازمان ملل به فلسطین گفته بود: مردم فلسطین همواره قربانی حوادث و تصمیمات بین المللی بوده‌اند که خود در آن نقشی نداشته‌اند.

وی افزود: از سال ۱۹۸۸ رهبری (تشکیلات خودگردان) تمایل خود را برای پایان دادن به درگیری نشان داده و امتیازات تاریخی داده است. مناقشه فلسطین و اسرائیل از مرزهای دو طرف فراتر رفته و به مناطق دیگر نیز کشیده شده است.

نماینده فلسطین تصریح کرد: عضویت کامل در سازمان ملل حقی است که ما باید با تصمیم بین المللی نه از طریق مذاکره به آن دست یابیم. هر کسی که مانع تصمیم‌گیری برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شود، به افزایش شانس صلح در منطقه ما کمک نمی‌کند.

وی تأکید کرد: مشغول شدن ما به پرونده عضویت کامل در سازمان ملل باعث نمی‌شود جنگ همه جانبه‌ای را که در غزه در حال وقوع است، فراموش کنیم. بخش بزرگی از نوار غزه غیرقابل سکونت شده است. در همین حال، حملات شهرک نشینان علیه شهروندان ما در کرانه باختری و قدس اشغالی در حال افزایش است.

نماینده تشکیلات خودگردان همچنین گفت: جامعه بین المللی نباید اجازه دهد هیچ طرفی خود را فراقانونی و مصون از مجازات فرض کند. مسؤولیت تجاوز به نوار غزه بر عهده کشورهایی است که اسرائیل را مسلح می‌کنند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی در نشست شورای امنیت برای بررسی اعطای حق عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و تنها یک اشتباه لازم است تا به یک درگیری گسترده‌تر و ویرانگر تبدیل شود.

آنتونیو گوترش در این نشست که وزیران امور خارجه چند کشور از جمله ایران و اردن در آن حضور داشتند، افزود: زمان آن فرا رسیده است که به این چرخه خونین انتقام‌جویی پایان دهیم. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی می‌کند. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی شعله‌ور را بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: یونیسف از کشته شدن ۱۳۹۰۰ کودک فلسطینی در حملات هولناک و کورکورانه در نوار غزه خبر داده است. این در حالی است که محدودیت‌های ایجاد شده از سوی اسرائیل ارائه خدمات و کمک به نیازمندان در نوار غزه را پیچیده کرده است. اسرائیل اخیراً بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های سازمان ملل را برای ارسال کمک به نوار غزه رد کرده است. بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه در آستانه قحطی قرار دارند و هر گونه عملیات نظامی در رفح فاجعه انسانی را تشدید خواهد کرد.

کد خبر 6082217

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه سوریه: وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس 
  • نماینده روسیه: شرم بر آمریکا باد!
  • روسیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • (ویدئو) کشته شدن ۱۳ غیرنظامی در حمله موشکی روسیه به اوکراین
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • انتقال «سوچی» از زندان به حصر خانگی