Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ در استان خراسان شمالی هر سال در روز دهم ماه محرم (عاشورا) اهالی در قالب هیات‌های عزاداری ، سینه زنی ، نخل گردانی ، تعزیه خوانی ، زنجیر زنی و از همه مهمتر پرده خوانی به عزاداری می‌پردازند.

تعزیه نوعی شبیه سازی است که در یک محوطه، با حضور مردم توسط چند نفر انجام می‌گیرد که در نقش قهرمانان کربلا و با لباس‌های مخصوص و ابزار جنگی و همراه با دهل و شیپور و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. . اجرا می‌شود.

شبیه خوانی یا تعزیه خوانی  نمایشی است که در آن واقعه کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود.

حفظ و گسترش هنر تعزیه نه تنها موجب افزایش استقبال مردم از این هنر مردمی و اصیل می‌شود، بلکه زمینه حفظ و گسترش فرهنگ شفاهی عاشورا را در میان مردم فراهم می‌کند.

تعزیه خوان‌ها منتظر نگاه مسئولان

سید عباس هاشمی رئیس انجمن تعزیه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ نبود یا کمبود امکانات و وسایل مورد نیاز و حمایت نکردن مسئولان مرتبط در استان در خصوص برگزاری نشست‌های تعزیه خوانی را از مهمترین مشکلات انجمن تعزیه در استان عنوان کرد و از مسئولان متولی در هر شهرستان خواست تا برای اجرا و برپایی هنر دینی و معنوی تعزیه جایگاه خاصی اختصاص دهند.

وی افزود: تعزیه‌خوان‌ها با جوشش احساس و عواطف خود با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند و معمولا سوار بر اسب یا شتر، به دنبال هیات مذهبی روان می‌شدند و در طول مسیر تعزیه‌خوانی می‌کردند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   سیدعباس هاشمی اضافه کرد : تعزیه‌خوانی از اول محرم به ترتیب با به تصویر کشیدن رشادت‌های حضرت مسلم ، حضرت علی‌اکبر (ع) ، حضرت قاسم (ع) آغاز شده و با ترسیم فداکاری حضرت ابوالفضل (ع) و ایثار امام حسین (ع) در شب تاسوعا و روز عاشورا پایان می‌یافت.

وی آلات موسیقی و وسایل مورد نیاز برای برگزاری تعزیه را شامل شیپور ، مزغان (قره نی) ، طبل ، سنج ، ویولون ، نی و شمشیر، اسب و شتر، علم ، چهلچراغ ، علامت ، نخل ، خیمه ، کلاه خود ، زره ، مشک و لباس‌های سبز و قرمز ذکر کرد و گفت: برای خرید وسایل و تجهیزات تعزیه شامل زره و کلاه خود و شتر و . . . مشکلات و گلایه‌های فراوانی از مسئولان استانی داریم تا هنر تعزیه در استان به فراموشی سپرده نشود.
وی تعداد مجلس‌های تعزیه‌خوانی را ۲۰۰ مجلس و اجرا عنوان کرد.


تشکیل اولین انجمن تعزیه در خراسان شمالی

سید عباس هاشمی رئیس انجمن تعزیه خراسان شمالی با بیان اینکه اولین انجمن تعزیه کشور سال ۹۲ در شهرستان شیروان تشکیل شد ، گفت: هم اکنون انجمن تعزیه در خراسان شمالی دارای ۳۰۳ نفر در قالب ۳۳ گروه تعزیه در استان فعالیت دارند.

ابراهیم جعفری بازرس انجمن تعزیه خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛  با بیان این که ۵۵ سال در حال انجام تعزیه در خراسان شمالی هستم ، گفت: از ۶ سالگی نسخه عبدالله بن حسن می‌خواندم و در حال حاضر ۱۰ متن به ترکی و فارسی و ۹۰ نوحه به فارسی ، ترکی و کرمانجی و ۲۰۰ سطر شعر در مورد محرم نوشته ام.

جعفری اظهار کرد: ۱۶۰ نسخه متن در مورد سید الشهدا و ائمه اطهار در ایام محرم و مناسبت‌های مذهبی در روستای بدرانلو از توابع شهرستان بجنورد اجرا می‌شود.


ثبت تعزیه در آثار ناملموس فرهنگی کشور

حسین پناه کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ گفت: هنر تعزیه در تاریخ ۲۲ آذر سال ۹۱ در استان به شماره ۶۳۹ در آثار ناملموس میراث فرهنگی خراسان شمالی ثبت ملی شد.

وی همچنین افزود: هنر تعزیه ترک‌های خراسان شمالی به شماره ۲۷ و تعزیه کرد‌های استان به شماره ۳۳ توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

ثبت ۸ آیین عزاداری محرم خراسان شمالی در میراث معنوی کشور

علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ گفت: تعزیه ترک‌های شمال خراسان ، تعزیه کرد‌های شمال خراسان ، آیین نخل گردانی، آیین تعزیه بیل گردانی ، آیین علم گردانی در جاجرم ، هنر پرده خوانی روز عاشورا خراسان شمالی ، آیین شام غریبان در بجنورد و هنر تعزیه خوانی در بجنورد را از جمله هشت آیینی برشمرد که به ثبت ملی رسیده است.

وحدتی افزود: آیین‌های عزاداری به فراخور فرهنگ و شیوه‌های مرسوم هر منطقه و استانی متفاوت است و از دیرباز همواره در قالب هیئت‌های مذهبی و راه اندازی دسته جات و تکایا برگزار می‌شود.

ابوالحسن حیدری سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ با بیان این که تعزیه هنری ماندگار و از قدمت بالایی در بین هنر‌های دینی ما برخوردار است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان حمایت از تعزیه در دستور کار قرار دارد، اما از آن جایی که تعزیه در طول تاریخ به عنوان هنری مردمی سیر طبیعی خود را داشته است نگاه دولتی به آن نداریم و با این که به این هنر چارچوب اداری ببخشیم مخالف هستیم.

وی افزود: با تعریف مولفه‌های حمایتی در قالب بیمه و مستمری ، تقویت این حوزه را در قالب آشنایی با نسخ مختلفی که در حوزه تعزیه وجود دارد و بهره گیری از صاحب نظران حوزه تعزیه در دستور کار داریم.

سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برگزار کردن کارگاه‌های آموزشی ، همایش تعزیه در دهه فاطمیه و تشکیل کارگروهی با اداره اوقاف ، شهرداری و میراث فرهنگی در راستای پیشرفت هنر تعزیه و حمایت در کنار در نظر گرفتن اعتبار برای هنرمندان از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

هنر تعزیه خوانی برای اولین بار در کشور در استان خراسان شمالی راه اندازی شد و هم اکنون هم با کم و کاستی‌هایی که این هنر معنوی دارد در استان برگزار می‌شود امید است با حمایت بیشتر مسولین و دستگاه‌های متولی این هنر معنوی بیش از گذشته برای فرهنگ سازی نسل جدید همانند گذشته رواج داشته باشد.

گزارش از فاطمه بیانی

انتهای پیام/ ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم 97 ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران مهمان آسمان خراسان شمالی است/ کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا

نوربخش داداشی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی در خراسان شمالی اظهار کرد: از وزش باد لحظه‌ای نسبتاً شدید، بارش باران، در بعضی ساعت‌ها رگبار باران و رعد و برق، در نقاط مستعد با احتمال تگرگ، مه در خراسان شمالی خبر داد.

وی در ادامه زمان شروع این هشدار را ظهر سه شنبه و زمان پایان آن را صبح پنجشنبه در خراسان شمالی عنوان کرد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی منطقه اثر این سامانه را در ظهر سه‌شنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه را در اغلب مناطق استان به ویژه نیمه غربی و بخش‌هایی از شرق شامل شهرستان‌های مانه، سملقان، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم، بخش‌هایی از بجنورد و شیروان عنوان کرد.

داداشی بیان کرد: چهارشنبه بعدازظهر تا پنجشنبه صبح اغلب نقاط خراسان شمالی به ویژه شرق، جنوب شرق و مرکز استان شامل شهرستان‌های شیروان، فاروج، بجنورد، بام و صفی آباد، اسفراین تحت تأثیر این هشدار قرار خواهند گرفت.

وی از کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در خراسان شمالی خبر داد و اثرات مخاطره‌ای این هشدار هواشناسی را کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، خسارت به سازه‌های موقت عنوان کرد.

کد خبر 6084865

دیگر خبرها

  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار
  • عرضه نان کامل در نانوایی‌های آزاد پز بجنورد
  • پخت نان کامل در نانوایی‌های آزاد پز بجنورد
  • یک فوتی بر اثر واژگونی خودروی پراید در محور شیروان به بجنورد
  • برگزاری اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی+فیلم
  • کلاهبرداری ۳۸ میلیاردی در بجنورد
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد
  • اعزام عمره گزاران ایرانی پس از ۹ سال انتظار
  • باران مهمان آسمان خراسان شمالی است/ کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا