Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛عاشورا روزی است که فرزند پیامبر اباعبدالله الحسین (ع) به دست ناسپاسان و طمع کاران به مال و منال دنیا به شهادت می‌رسد.
از گذشته‌های دور تاریخ گواهی می‌دهد که روز عاشورا را به عنوان روز عزاداری برای اهل بیت حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکار او تلقی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روز عاشورا تجلی قیام و نهضت امام حسین (ع) است که مردم با تشکیل دسته‌های عزاداری و مراسم مربوطه، به حقانیت قیام آن حضرت لبیک می‌گویند.
لحظه‌های وداع امام با فرزندانش رسیده و اکنون راهی پیوستن به معبود خویش است. فرزندان دور او را احاطه کرده اند. امام ایشان را در آغوش می‌کشد و بوسه بر پیشانی شان می‌زند، بچه‌ها دامنش را می‌گیرند و نمی‌گذارند که از آن‌ها دور شوند.
گویا بر آنان آگاه شده است که پدر می‌رود و بر نمی‌گردد.امام به زینب سفارش می‌کند بچه‌ها را آرام کن و خود جدا می‌شود.
فرزندان گریه سر می‌دهند و زینب قادر نیست که آن‌ها را آرام کند.
حضرت زینب (س)امام را صدا می‌زند. سخنی با تو دارم؛ آنگاه می‌گوید:زهرا (س) مرا وصیت کرد روزی فرا خواهد رسید که واقعه کربلا پیش خواهد آمد. در آن موقع از عوض من بر گلوی حسین بوسه‌ای بزن، سپس پیراهن کهنه‌ای به من داد که بعد از شهادت تو آن را بر تن تو بپوشانم.
در این موقع پیراهن را به امام می‌دهد تا بپوشد و بعد می‌گوید: مادرم وصیت کرده که می‌دانم برنمی گردد و....
امام راه افتاد و پس از چند قدمی دوباره بازگشت و دست بر قلب زینب گذاشت و دست دیگر بر سر وی و گفت:خداوند بر تو صبر دهد...

مردم آذربایجان غربی در ماه محرم آداب و رسوم خاص و ویژه‌ای دارند که با شروع ماه محرم الحرام با این آیین‌ها به استقبال محرم می‌روند و به عزاداری سید سالار شهیدان و شهدای دشت نینوا می‌پردازند.

اما مردم این استان آیین‌های ویژه‌ای در روزتاسوعاو عاشورای حسینی دارند که با اجرای این آیین‌ها یاد ابا عبدالله حسین (ع) و ۷۲ شهید دشت کربلا را زنده نگه می‌دارند.

مراسم روز عاشورا در بین مردم شهری و روستایی از اهمیت و کرامت زیادی برخوردار بوده، فلذا از اولین ساعات صبح این روز عزاداران خود را برای برپایی مراسم عزاداری آماده می‌کنند.

تمام مغازه‌های بازار و شهر تعطیل می‌شود و کسبه و تجار از فعالیت‌های روزانه‌ی خود دست می‌کشند٬چرا که اغلب ایشان پرداختن به کار و فعالیت در این روز را بدیمن می‌دانند.

یکی از آئین های روز عاشورا زنجیر زنی است و عموما زنجیر در میان عزاداران به شیوه یک دست برشانه‌ها نواخته می‌شود زنجیرزنان هنگام استفاده از زنجیر در دو صف قرار گرفته و حرکت پا‌ها نیز مشابه حرکت دسته جات است به این ترتیب که دو قدم به جلو که در هر قدم یک ضرب نواخته شده و عزاداران پشت سر هم قرار می‌گیرند، ولی در ضربه سوم عزاداران هر دو صف مقابل و رو به روی هم قرار می‌گیرند.   دسته‌های زنجیر زنی شهر ارومیه نیز به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ عزاداری در دهه اول ماه محرم از همان روز‌های اول و دوم به راه می‌افتند. این دسته‌ها مجموعه‌ای از مردان، جوانان و کودکانی هستند که معمولا در دو ردیف یا دسته عزاداری سازمان می‌یابند که برای نشانه عزادار بودن پیراهن سیاه معمولی یا کمی بلند پوشیده و برخی نیز دستمال سیاهی به نام (باش قره سی) بر سر می‌بندند.   روزعاشورا روز تجلی میثاق مردم با امام حسین(ع) و قیام خونین وی بوده و مردم عادی به طرق مختلف از جمله نذر و قربانی، احسان چایی، شربت و آش های محلی، ساری شیله (شله زرد که در سال های اخیر معمول شده) در خدمت عزاداران حسینی هستند.   پخش نذورات از جمله نان فتیر، شربت، شیر داغ و حلوا در امامزاده ها مرسوم است و حتی در برخی از امامزاده ها مردم گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را در بین دسته ها پخش می کنند.   سنت علم گردانی در برخی از روستا‌های آذربایجان غربی و امروزه طرفداران زیادی را دارد و در جای جای این استان به چشم می‌خورد.
علم گردانی ارومیه قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و این آیین در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی به شماره ۱۱۳۳ در فهرست آثار ناملموس معنوی کشور به ثبت رسیده است.
کانون اصلی علم گردانی روستای 'عرب لوی دره ارومیه' است و در این روستا علم‌هایی با قدمت طولانی وجود دارد، اما این آئین در روستا‌های ' دیزج تکیه' و 'کولق' نیز با شکوه خاصی برگزار می‌شود.
علم چوب بلندی است که بر بالای آن نماد ' آل عبا' گذاشته شده اسن و مردم پارچه‌های سبز رنگ نذری را به نیت بر آورده شدن جاجاتشان به آن می‌بندند. انتهای پیام/م   برگزاری آئین های روز عاشورا در ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم97 مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۷۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی با صدور پیامی، درگذشت حجت الاسلام حاجی حسینلو روحانی جهادی خویی را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر عروج روحانی جهادی حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو که با مجاهدت و پیگیری‌های مجدّانه برای خدمت به مستضعفین و محرومیت‌زدایی پیشگام بودند، موجب تألم خاطر گردید.

این خدمت‌گزار دلسوز و توانمند که همراه با خانواده معززشان در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد، با روحیه جهادی و انقلابی، خدمات ماندگاری به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده کشور از جمله امدادرسانی به زلزله زدگان خوی، کرمانشاه، قصر شیرین و سیل زدگان لرستان انجام داد و نام نیک از خود در خاطر مردم قدرشناس ایران به یادگار گذاشت.

 اینجانبان درگذشت این روحانی مجاهد، فرزند و برادر شهید را که علاوه بر تلاشهای جهادی، در سنگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تربیت نسلی مومن و مخلص نیز اهتمام جدی داشت، به اعضای بیت معزز مرحوم، هم ‌سنگران ایشان در عرصه جهاد و مردم شریف شهرستان خوی تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای این مرحوم و خانواده ایشان رحمت واسعه و هم‌نشینی با مجاهدان راه حق و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت می نمائيم. ان‌شاءالله خدمات و تلاش‌های این جهادگر جوان در راه حق و خدمت به انقلاب و محرومین، مرضی درگاه احدیت و موجب ارتقای مقامات اخروی آنمرحوم گردد.


سيد مهدى قريشى
نماينده ولى فقيه در استان
و امام جمعه اروميه 

محمدصادق معتمدیان 
استاندار آذربایجان غربی

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند
  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • ۱۳ هزار پرونده در آذربایجان غربی به سازش ختم شد
  • برگزاری میز خدمت فرماندار چالدران با جامعه هدف بهزیستی
  • ۱۲ هزار و ۸۵۷ پرونده در آذربایجان‌غربی به سازش ختم شد
  • مردم قدردان نیروهای مسلح عزتمند ایران اسلامی هستند
  • تجدید میثاق معاون تربیت بدنى و سلامت وزیر آموزش و پرورش با آرمان هاى شهداء
  • مقاوم سازی ۲۵۰۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی