Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@21:56:58 GMT

رشد اقتصادی؛ با نفت 1.7 درصد، بدون نفت 1.9 درصد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۷۶۴۷

رشد اقتصادی؛ با نفت 1.7 درصد، بدون نفت 1.9 درصد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در بهار امسال با احتساب نفت 1.7 درصد و بدون احتساب نفت 1.9 درصد بوده است.

 مرکز آمار گزارشی از نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدای امسال را براساس سال پایه 1390 اعلام کرد که براین اساس محصول ناخالص داخلی بدون احتساب نفت یک میلیون و 411 هزار و 385 میلیارد ریال بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که یک میلیون و 384 هزار و 589 میلیارد ریال بود 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصد رشد داشت.
همچنین در بهار امسال رشد ناخالص داخلی با احتساب نفت به رقم یک میلیون و 828 هزار و 440 میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال یک میلیون و 797 هزار و 663 میلیارد ریال بود که نشان از رشد 1.7 درصدی محصول ناخالص داخلی دارد.
نتایج مذکور حاکی از آن است که بهار امسال رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی هشت دهم درصد، گروه صنعت چهار دهم درصد و گروه خدمات 3.2 درصد نسبت به دوره‌ی مشابه پارسال، رشد داشته است.
محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت طبقه بندی می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تامین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت­های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.
بانک مرکزی نیز 25 شهریور ماه جاری رشد اقتصادی کشور در بهار امسال را با احتساب نفت 1.8 درصد و بدون نفت هفت دهم درصد اعلام کرد.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٦، معادل 3.7 درصد بوده است. براساس اعلام این مرکز رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی یک ‌درصد، گروه صنعت (استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) 1.6 درصد و فعالیت‌های گروه خدمات 6.8 درصد رشد داشت. بنابراین بیشترین رشد در بخش خدمات رخ داده و کمترین رشد نیز در بخش کشاورزی گزارش شده است. همچنین رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت 4.3 درصد بوده که نشان می‌دهد عمده رشد اقتصاد پارسال از رشد بدون نفت نشات گرفته است./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۷۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال تدریجی محدودیت دریافت خدمات برای اصناف بدون شناسه یکتا

رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه ۲۵ اردیبهشت تاریخ قانونی برای تبدیل همه پروانه‌های کسب به شناسه یکتا است، گفت: پس از این تاریخ به صورت تدریجی شاهد قطع خدمات دولتی و حکومتی به واحدهای صنفی بدون شناسه یکتا خواهیم بود. - اخبار اقتصادی -

امیر سیاح رئیس مرکز  ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص صدور تنها 300 هزار شناسه یکتا برای حدود دو میلیون واحد صنفی دارای پروانه و امکان تمدید بازه در نظر گرفته شده در صورت عدم دریافت شناسه توسط تعداد قابل توجهی از اصناف گفت: 25 اردیبهشت ماه تاریخ تعیین شده در قانون است و نمی‌توان آن را تمدید کرد. علت این است که در قانون زمان دقیق تعیین شده است.

نقش موثر اتاق‌های سه‌گانه در تسهیل صدور مجوزها

وی در خصوص راهکار پیش‌بینی شده گفت: قرار است تا پس از این تاریخ به صورت تدریجی شاهد قطع خدمات دولتی و حکومتی به واحدهای صنفی بدون شناسه یکتا باشیم. علت ایجاد محدودیت تدریجی این است که ما قصد ایجاد نارضایتی نداریم بلکه می‌خواهیم مردم را نسبت به دریافت شناسه یکتا ترغیب کنیم.

سیاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از ابتدای سال 1401 یک میلیون و 400 هزار پروانه کسب به شناسه یکتا تبدیل شده است. امیدوار هستیم که در بازه حدود 4 هفته باقی مانده سایر پروانه‌های کسب باقی مانده که حدود دو میلیون واحد هستند نیز شناسه یکتای خود را دریافت کنند.

دو دلیل فرآیند سخت دریافت مجوز جایگاه‌های سوخت

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم تسهیل صدور درخواست‌های مجوز ایجادجایگاه‌های سوخت جدید گفت: جایگاه‌های سوخت شرایط خاصی دارند که سبب شده تا هیئت مقررات زدایی بپذیرد مراحل دریافت مجوز آنها سخت باقی بماند. یک مسئله این است که شرکت نفت می‌گوید بیشتر از ظرفیت تولید در حال توزیع هستیم و جایگاه جدید ایجاد نشود.

بحث دیگر این است که اگر جایگاه جدیدی ایجاد شد باید نظارت انجام شود تا شاهد قاچاق سوخت نباشیم. عزیزان شرکت پالایش و پخش قول دادند تا خرداد ماه معیارهای تشخیص صدور مجوز جدید را سامانه‌ای کنند. تا کنون معیارها مشخص بود اما توسط کارشناس بررسی می‌شد.

اهمال‌کاری دستگاه‌ها در اتصال به درگاه ملی مجوزها ادامه داد

رئیس مرکز  ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در مورد مجوزهایی که هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند، مانند 13 مجوز حوزه میراث فرهنگی، گفت: برخی دستگاه‌ها در انجام وظایف خود اهمال کاری می‌کنند. امیدوار هستیم کار به برخورد کشیده نشود و این دستگاه‌ها به احترام شعار سال، دستور رئیس جمهور و کارآفرینانی که در این شرایط به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند عقب‌ماندگی خود را جبران کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعمال تدریجی محدودیت دریافت خدمات برای اصناف بدون شناسه یکتا
  • شناسایی ۴ هزار انشعاب غیر مجاز آب در لرستان
  • بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند
  • فعالیت ۴۲ گروه جهادی تویسرکان در سال جدید
  • خدمات رسانی گروه جهادی دانشگاه پیام نور استان در بهمئی
  • ارائه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
  • ارایه خدمات بانکی به افراد بالای ۶۵ سال بدون صف در بانک ملت
  • ۱۲ هزار انشعاب آب در لرستان مجاز شد
  • کمپ شرق به کمپ‌های گردشگرپذیر شهر اصفهان اضافه می‌شود
  • کمپ شرق به کمپ‌های گردشگرپذیری شهر اصفهان اضافه می‌شود