Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-18@00:13:17 GMT

انزوای کامل آمریکا در نشست آژانس انرژی اتمی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۷۷۵۵

انزوای کامل آمریکا در نشست آژانس انرژی اتمی

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، در شصت و دومین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین در حال برگزاری است، اکثر کشورهای عضو آژانس ضمن استقبال از همکاری ایران با آژانس بین المللی اتمی، خواستار حفظ و اجرای برجام شدند و از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ابراز تاسف کردند.

تنها آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی در این دو روز ضمن اظهاراتی بی ارتباط با موضوعات این اجلاس، یکبار دیگر مخالفت خود با برجام را علنی کرده و جمهوری اسلامی ایران را متهم به اقدامات بی ثبات کننده در منطقه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظم غریب آبادی، نماینده کشورمان با استفاده از حق پاسخگویی، ضمن اشاره به نقض آشکار همه هنجارهای بین المللی توسط آمریکا، اظهارات ترامپ و وزیر انرژی آمریکا را نقض آشکار تعهدات این کشور دانسته و این رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا را گواهی بر غیرقابل اعتماد بودن این کشور در هر توافقی دانسته و بر ضرورت مقابله جامعه جهانی با رفتارها و اقدامات یکجانبه آمریکا تاکید کرد. نماینده کشورمان، سیاست هسته ای آمریکا را خطری بزرگ برای آینده معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای و هدف خلع سلاح هسته‌ای دانست و خواستار مقابله با آن شد.

همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی و نماینده امارات، نماینده کشورمان ضمن اشاره به میلیاردها دلار هزینه این کشورها برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان، اظهارت این کشورها علیه ایران را تلاشی بی ثمر برای انحراف افکار جامعه بین المللی از جنایاتی دانست که در نقض کلیه قواعد بشردوستانه در یمن مرتکب می شوند.

کاظم غریب آبادی تاکید کرد که عربستان سعودی و امارات، باید پاسخگوی این جنایات در مقابل جامعه بین المللی باشند. نماینده کشورمان ادعاهای رژیم اسرائیل را نیز تلاش برای منحرف کردن این نشست از سابقه سیاه این رژیم در عدم پایبندی به تمام هنجارها و استانداردهای بین المللی در حوزه رژیم عدم اشاعه خواند.

نماینده کشورمان گفت این رژیم که به توسعه زرادخانه هسته ای پرداخته، عضو هیچ یک از معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات نیست و فعالیت های هسته ای خود را نیز تحت پادمان آژانس قرار نداده است و اکنون بی شرمانه از فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورهای عضو معاهده عدم اشاعه انتقاد می کند.

وی افزود چندین دهه است که رژیم اسرائیل ادعاهای بی اساس خود را در این نشست ها علیه ایران مطرح می کند تا کار حرفه ای کنفرانس را با اختلال مواجه نماید و حتی اکنون که مدیرکل آژانس برای دوازدهمین بار بر پایبندی ایران به تعهداتش تصریح می کند، باز هم این رژیم که سلاح هسته ای نیز دارد، به خود اجازه می دهد به دروغ گویی هایش ادامه دهد و حتی از آژانس نیز به علت این تاییدیه ها انتقاد نماید.

لازم به یاداوری است که در این نشست، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی، پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تایید نمود و اظهار داشت که آژانس قادر است بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران نظارت نماید. موضع آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم اسرائیل در این نشست کاملا در انزوا قرار داشته و اکثر کشورهای جهان، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه ضمن اعلام پایبندی ایران به تعهداتش، حمایت خود را از برجام و ضرورت انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام به عنوان بخشی اساسی از این توافق را اعلام نمودند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد.

به گزارش میزان، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره سفر مدیرکل آژانس، گفت: گروسی به‌زودی به ایران سفر می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: من همیشه این موضوع را صراحتا بیان کردم که گزارش‌های گروسی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل دو بخش دارد: یک بخش درباره برجام و بخش دیگر درباره پادمان و ان‌پی‌تی؛ روابط ما در بخش پادمان و ان‌پی‌تی برقرار است، دوربین‌های آژانس نصب هستند و آن‌ها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آن‌ها نسبت به عملکرد ما به روز است؛ ضمن اینکه بازرسان آژانس نیز مستقر هستند و رفت‌وآمد دارند.

معاون رئیس‌جمهور درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ بازرس تایید شده آژانس وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در رفت‌وآمد هستند و حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته ایران بازدید می‌کنند؛ بخش اصلی موضوع که ما در بیانیه اسفند سال ۱۴۰۱ با گروسی تفاهم کردیم، این بود که مبنای ما ان‌پی‌تی و پادمان است و هرگونه ناهماهنگی را که برای تداوم دانش آژانس بر فعالیت هسته‌ای خدشه‌دار شود، نمی‌پذیریم؛ ما در این زمینه تعامل داریم.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم به برجام مربوط است، تصریح کرد: در بخش برجامی ما تابع قانون راهبردی هستیم و فعالیت ما در قانون راهبردی هم در چارچوب پادمان است؛ گزارش‌های سه ماه یک‌بار و شش ماه یک‌بار که آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد، درباره انطباق یا عدم انطباق با برجام است؛ ما طبق قانون اقدام راهبردی به لغو تحریم‌ها متعهد هستیم و، چون طرفین غربی برجام به تعهداتشان عمل نکردند، این شرایط به وجود آمده است؛ در صورتی که آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، ما هم به تعهدات برجامی در موضوع بند‌های دارای محدودیت عمل می‌کنیم؛ اکنون هم ما طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و طبق همین مفاد برجام به همین تعهدات خود عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره با اشاره به گفته اخیر گروسی درباره اینکه با وجود غنی سازی در سطح بالا از سوی ایران، این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، گفت: نکته حائز اهمیت درباره اظهارات گروسی این است که وی گفت که ما در ایران حضور داریم و بازرسان ما در ایران فعالیت می‌کنند و تعاملات برقرار است؛ در پی سفر گروسی به ایران تنظیمات را با وی مشخص خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم
  • تابع قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها هستیم
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران
  • نگرانی گروسی از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران