به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در دهم محرم 61 هجری قمری نبردی میان سپاه حسین بن ‏علی و سپاه اعزامی از سوی یزید بن معاویه در نزدیکی محلی به نام کربلا( عراق کنونی) در گرفت. ‏گفته میشود دلیل یزید بن معاویه برای جنگ، بیعت نکردن حسین بن علی با او بود؛ از طرفی حسین ‏بن علی(ع) نیز حکومت و زمامداری یزید بن معاویه را غیرشرعی و غیر قانونی می دانست.‏
ام البنین تا که دید بازوان پرتوان دلاور پسرش را بر خاک غلتاندند و هنوز با ترس به قامت سوار ‏بر اسبش نزدیک میشوند، آه آتشناک را در سینه زندانی میکند، اشکهای مزاحم را از پستوی ‏چشمانش کناری میزند. به رباب دلداری می دهد که یل ام البنین هنوز بدون دست هم هیبتی دارد، علی ‏اصغرت چشم به راه آب نخواهد ماند، عباسم هنوز رگ غیرت در بدن دارد.‏
علم گلگون عباس بن علی(ع) بر خاک و خون افتاد.همان دم که عباس(ع) با صورت از اسب به کف ‏خزید، صورت حسین(ع) درد را بر خود حلال کرد و قلب و روح او محفل درد و غم ها شد. ‏
باد
دلگیر بود. دلش می خواست صحرای بی آب و علف را از آشوب درون آگاه کند. طوفان به پا کند که ‏حتی برای لحظاتی کاروان از حرکت باز ایستد. اما فقط در شوریدگی و آشفتگی خود سرگران ماند.‏
خاک
هر گامی که بر پهنه سینه خاک می نهاد، دعاکنان او را بدرقه میکرد. از جنس سنگ کوه هاست ‏اما سنگدل نیست، چطور نظاره گر جاری شدن خون رگ های آن پاکیزه گوهر در رگهای تنش باشد.‏
آب
می خواست تمام قامتش را با وجود خود سرشار کند اما نه توان نعره بر لشکر یزید را داشت، نه قدرت ‏جاری شدن به قصد نوازش دستان کودکانش. شرم دارد از وجودش و ناتوانی از عبور بین سنگدلان.‏
آتش
پر کشیدن فرزندان حیدر و شکافتن حریم خیمه همسر و فرزندانش را که دید، میخواست تمام دنیا را ‏به آتش بکشاند اما آسیبی به خاندان رسول(ع)نرساند. اما وقتی او را بر خیمه ها کشانند، از باطن ‏سوزانش شرمگین شد.‏
در حوالی شان فقط آتش و دود باقی مانده. در عوض بوی اسپبند بدرقه ی کوفه، بوی سوخته ی تار و ‏پود نخ های خیمه و چادر همه جا را معطربه اندوه و بلا کرده. خورشید از شرم، اشعه های ریز نور ‏را در پهلو جا داده و گرایش به غروب دارد. حیا مجال حضورش را نمیدهد، آفتابی که تا ساعتی ‏چند، از شدت عصبانیت گر گرفته بود و گرم ترین ظهر خود را به رخ کشید.‏
حسین بامحبت(ع) با ورودش به کوفه، قصد به غرامت بردن دل ها به سوی خدا داشت، او حتی در ‏معراج قتلگاه هم به جای نفرین، لب را به دعا در حق دشمنانش می گشود.‏
حال آن که این کوفیان نان به نرخ روز خور، دیروز صدها نامه سوی حسین(ع) روانه کردند که جان ‏فدای تو و خواهان عدالت توییم، دل هامان از شوق دیدارت بیدار گشته، امروز ترس، طمع و دینار ‏را لبیک گفتند. ‏
اکنون کاروان حسین(ع)همه چیز و همه کس، حتی سرهایشان پای قولشان به کوفیان رفته. ‏
کودکان، بهت زده زانوی غم در آغوش گرفته اند و زبانشان محفل گرد و خاک صحرا شده.‏
زن ها مانده اند بر چه بگریند. بر شهید شدن نزدیکانشان، یتیمی فرزندانشان یا بر فرجام خود در ‏چنگال ناجوانمردان.‏
سپاهی که حرمت بر حریم پرده ها نمیشناسند که بعد از فراغت یافتن غارت گوشواره و النگوهای ‏ناموسان کربلا، با بی حیایی تمام به سوی فرات می روند که لکه های خون حسن(ع) را از سر و ‏روی بشویند و به قصد قربت خدای حسین(ع) وضو بگیرند.‏
برخی سپاهیان عمر بن سعد، شمشیر به دست بین جسم های آرام خفته، دیوانه وار می چرخند تا هنر ‏خود را در بریدن سر شهیدان، به رخ اسیران کربلا بکشند.‏
آن روز به ظاهر، یزیدیان با کمال ناعدالتی و ناجوانمردی پیروزمیدان کارزار شدند اما فقط صدای ‏روضه زینب بن علی(ع) بود که جاودان ماند. جاودان ماند تا هیچگاه محرومان ظلم را بر خود ‏نپذیرند.‏
پریا سبزمحمدی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

خبر بعدی:

حضرت زینب(س) نشان داد زن در حاشیه تاریخ نیست/عدم انفعال، آموزه زینبی برای منتظران

حجت الاسلام غفاری با بیان اینکه حضرت زینب(س) از ترور شخصیتی و تحریف قیام امام حسین(ع) جلوگیری کردند، گفت: ایشان در زمان ظهور امام معصوم(ع) منفعل نبودند و در واقعه عاشورا یا در حال وضع خطبه بودند و یا از حضرت سجاد(س) مراقبت می کردند.

حجت الاسلام «محسن غفاری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به درس های سبک زندگی زینبی برای منتظران ظهور، اظهار کرد: بسیاری از بزرگان سرّ پیروزی خون بر شمشیر در واقعه عاشورا را نقش و رسالت حضرت زینب(س) می دانند که نشان داد، زن در حاشیه تاریخ نیست و می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در حوادث تاریخی داشته باشد.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه داشتن روحیه جهادی حضرت زینب(س) و منفعل نبودن ایشان در شرایط گوناگون، یکی از درس های مهم سبک زندگی زینبی برای منتظران است، تصریح کرد: حضرت زینب(س) در شرایط مختلف امیر بر اوضاع بودند و اسیر حوادث نمی شدند و ثبات قدمی ویژه داشتند.

 

غفاری ادامه داد: در روایات آخرالزمان، دوره حیرت، سرگردانی و بحران هویت دینی معرفی شده است که در این دوران، منتظران در کوره شبهات قرار می گیرند و به نوعی غربال می شوند تا ریزش و رویش صورت گیرد بنابراین حرکت حضرت زینب(س)  در واقعه عاشورا بسیار می تواند الگو و ملاک عمل برای منتظران باشد.

 

وی اضافه کرد: واقعه عاشورا دارای دو نقش حسینی و زینبی بود که در بعد دوم آن حضرت زینب(س) از ترور شخصیتی و تحریف امام حسین(ع) جلوگیری کردند که درس بزرگی برای منتظران است تا در آخرالزمان به اصل شناسی و دشمن شناسی بپردازند؛ چنان که مقام معظم رهبری نیز بر دشمن شناسی بسیار مورد تاکید قرار می دهند.

 

غفاری با بیان اینکه ترور شخصیتی یکی از حربه ها و تلاش های دشمن است، ابراز کرد: در طول تاریخ نیز اهل بیت(ع) را قبل از آن که ترور فیزیکی کنند، ترور شخصیتی و جایگاه آنان را در ذهن و اذهان مردم مخدوش می کردند و مانع معرفت صحیح مردم می شدند و امروز نیز منتظران حضرت(عج) با همین حربه مواجه هستند و باید از حضرت زینب(س) درس بگیرند و مانع این امر شوند.

 

وی با بیان اره به اینکه مهدی انکاری و مهدی ستیزی توسط دشمن با چهار رویکرد: تحریف مهدویت، انکار مهدویت، تخریب مهدویت و ایجاد رخوت و سستی میان منتظران با ابزارهایی همچون فیلم، بازی های ریانه ای، رسانه و ... در حال پیگیری است، گفت: هر کدام از این محورها در آخرالزمان موجب می شود که انتظار از حالت پویا به سستی و رخوت مبتلا شود.

 

کارشناس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان البرز تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعت فرمودند که دشمن در حال تلاش است که عقیده مهدویت را در اذهان مردم زایل کند و یا در گام دیگر دشمن به دنبال ایجاد شخصیت های انحرافی همانند مدعیان دروغین ظهور در میان مردم است که اگر منتظران آشنایی و معرفت کامل نداشته باشند، دچار این فتنه ها خواهند شد.

 

وی با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در مقابله با فتنه ها، اضافه کرد: حضرت زینب(س) در صحنه حضور داشتند و در زمان ظهور امام معصوم(ع) منفعل نبودند و در واقعه عاشورا یا در حال وضع خطبه بودند و یا از حضرت سجاد(س) مراقبت می کردند یعنی در تمام عرصه ها نقش آفرینی می کردند.

 

غفاری در ادامه بیان کرد: اما گاهی روحیه جهادی در برابر روحیه اداری قرار می گیرد و متاسفانه گاهی در موضوع انتظار ما روحیه اداری را برای انجام کارها به کار می گیریم و به طور مثال در زمان بیکاری به سراغ دغدغه مهدویت می رویم، در حالی که این با تلاش دشمن متناسب نیست چراکه آنها شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا در مبانی فکری منتظران تغییر ایجاد کنند.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه ثبات قدم حضرت زینب(س) ویژگی دیگری است که می تواند الگوی رفتاری منتظران ظهور باشد، گفت: در آخرالزمان کوره شبهات می تواند انسان را سست قدم کند و منتظر به دلیل عدم آشنایی دقیق دچار شک و تردید، حیرت و سرگردانی یا بحران هویت دینی شود که در این مواقع باید به اهل فن مراجعه یا با شاخصی مانند مقام معظم رهبری راه صحیح را پیدا کرد.

 

وی تاکید کرد: حضرت زینب(س) با ثبات قدم بی نظیر خود در مواقع مختلف، موضع صحیح را اتخاذ می کردند لذا یک منتظر نیز باید اینگونه باشد که این مستلزم آن است که منتظر نگاه سطحی و قشری گری به مباحث مهدویت نداشته باشد.

 

غفاری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه منتظران آشنایی و معرفت کاملی نسبت به مباحث مهدوی ندارند لذا بهترین کار در دوران غیبت برای آنان کسب آشنایی مقدماتی با مباحث مهدوی است تا معرفت خود را نسبت به حضرت حجت(عج) بیشتر کنند و برای این امر مطالعه کتاب هایی با موضوعات فلسفه و علل غیبت همچون: «فرهنگ انتظار»، «دادگستری جهان» و «نگین آفرینش» توصیه می شود.

پایان پیام/9

ظریف: به هیچ‌کس اعتماد نداریم اما می‌توانیم با همه مذاکره کنیم| مردم مبنای قدرت کشور هستند

فردوسی‌پور: اجازه پخش برنامه 90 را ندادند| فرزندم را با پست و مقام معاوضه نمی‌کنم

جزئیات شهادت ۲ مأمور ناجا در خیابان ارشاد مشهد

کلیدواژه: ایکنا نبأ عاشورا محرم حسین

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۰۶۹۷۷۷۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • حرف‌های قابل تامل نقاش برجسته عاشورا
  • عاملان مدیریت غلط در مسئله ارزی به مردم معرفی شوند
  • تاریخ را در رمان «کابوس ماهان» ادبی کرده‌ام/به دنبال تبلیغ یا گفتن پیام و ایدئولوژی خاصی نیستم
  • مرزبانان ربوده شده آزاد شدند/ به زودی وارد خاک ایران می شوند
  • زینب (س) پیام آور واقعه عاشوراست
  • زینب (س) پیام آور واقعه عاشوراست/ مهمترین درس زندگی ام المصائب امیدواری به فضل الهی است
  • نقاط قوت روایت راویان
  • ترامپ دستور خروج از برجام را صادر کرد/ واکنش آیت‌الله مکارم به تبدیل کردن قم به واتیکان!/ روایت ترقی از شنود جلسات خصوصی خاتمی/ دستگیری «مرتضوی» کنار دریا!/ «کاوه مدنی» چرا استعفاء کرد و از ایران رفت؟/ سخنگوی سپاه: اسنپ برای سپاه نیست
  • وفات یا شهادت حضرت زینب(س)؟
  • حضرت زینب (س) پیام خون امام حسین(ع) را به جهانیان رساند
  • حضرت زینب(س) حجب و عفاف زنانه را به عزّت مجاهدانه تبدیل کرد
  • ادامه اکتشافات مریخ نورد ناسا در عمق خاک مریخ به مشکل خورد
  • روشن‌گری و رشادت حضرت زینب(س) سبب نشر واقعیت عاشورا در عالم شد
  • قم| تبیین گفتمان کربلا مهم‌ترین اقدام حضرت زینب (س) بود
  • حضرت زینب(س)؛ پیامبر تبلیغی مکتب عاشورا
  • حضرت زینب(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت
  • معرفی چند کتاب در زمینه ی سند وشرح زیارت عاشورا
  • بالاگرفتن ماجرای سرقت ادبی حمید هیراد/ خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند
  • کربلا مي‌مرد اگر زينب نبود/ نقش حضرت زینب(س) در اسلام/ عقیله بنی‌هاشم چگونه و در کجا وفات یافت +تصاویر و نوحه