Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@01:30:51 GMT

زهد خائفانه ،ایمان عاشقانه

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۷۸۹۳

زهد خائفانه ،ایمان عاشقانه

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت عاشورا یادداشتی در اختیار ایمنا گذاشته است که متن آن در زیر آمده است.

"عشق وصف ایزد است اما که خوف

وصف بنده پای بند فرج وجوف"

اینک پگاه عاشورا است ؛واقعه تاریخی که به سال ۶۱ هجری رخ نمود وخیلی زود بدل به اسطوره ای بی زمان ولامکانی گردید که به عنوان مَدرَس احرار و اخیار در دل دوران ،بارها وبارها تکثیر وتکرار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واینک ماییم و این متن که باید خوانشش کنیم ودستمایه ودرسنامه این روزمان نماییم.

باری، به سال ۶۰ هجری بود که معاویه در کسوت خلافت وبر سریر قدرت دامنگیر مرگ شد و تجربه ای یافت چون کوخ نشینان.او هم به ناگزیر به جای حریر سر به بالش خاک نهاد و از پسِ کِشته ی خویش رفت گرفتار.

"سپهر بلند ار کشد زین تو

سرانجام خشت است بالین تو"

واما یزید ماند و نیازمندی وی به بیعت سه کَس تا خلافتی مشروع یابد.اینان بزرگِ مسلمین بودند بدین عهد:عبدالله بن عمر،عبدالله بن زبیر وحسین بن علی؛ هرسه در مواجهه با یزید رفتاری کردند پند آموز.

عبدالله بن عمر را نیک می شناسید فرزند خلیفه دوم است .به زهد وتقوا شهره زمان خویش بود وسبقه ای بس دراز در گِرَوش به آیین محمدی .می کوشید دامن از سیاست فراچیند تا مبادا آرامش زاهدانه اش برآشوبد وبه معصیتی گرفتار آید که جنت موعود از کَفَش بدر رود.گویند از این رو بود که علیرغم فضلی که داشت ؛هیچگاه برمسند قضاوت هم ننشست وفراوان جانب احتیاط نگاه می داشت . با خدای خویش به تجارت مشغول بود ،زهد می ورزید وخائف بود تا در دِیر باقی ،حضرت صمدی پادافراهش روضه رضوان کند ونکورویان بهشتی. بی قرار سعادت خویش در سرای دیگر بود نه بی قرارِ قرارِ سرنوشت خلق .بدین سبب بود که با سرور خداگرایان علی بیعت ننمود ؛امابا معاویه ویزید وعبدالملک مروان چرا.طُرفه اینکه برای پیمان با این سومی شبانه به نزد حجاج بن یوسف آن حکمران سفاک عراقین رفت وبه نیابت از عبدالملک با اوبیعت کرد ،بیعتی که نه بادست، بلکه با انگشت شست پای حجاج .

عبدالله بن زبیر نیز شهره تر ازآنست که من نامیش کنم .گویند اواولین مولود مهاجرین به مدینه است. پدرش زبیرِ عوام و مادرش اسما بنت ابوبکر بود وخاله اش عایشه اُم المومنین. این عبدالله نیز با یزید بیعت نکردو چون حسینِ علی به مکه هجرت کرد.به ظاهر فرزند زهرا را می خواند که در مکه بماند تا یاریش کند اما گویی حس برتری جویانه وقدرت طلبانه اش چنان بود که درباطن چنین نمی خو است و البته این را حسینِ علی نیک می دانست.به روزی که سید الشهدا از احرام برون شد تا مکه را به قصد کوفه ترک گوید ،مشافهه  وگفتگوای ماندگار وشنیدنی از این دو در تاریخ برجای است .بدین مضمون ،که ابن زبیر خواست ابن علی ترک حریم حرم نکند؛بماند هم جانش را امانی باشد وهم یا بر یزید برآشوبد ویا زبیر را در منازعه با یزید یاری رساند .البته که ابا عبدالله نپذیرفت و پاسخش داد که از پدرش -یعنی علی (ع)-شنیده که مکه راقوچی است که با خونش حرمت حرم شکسته می شود و او نمی خواهد آن قوچ باشد .برای حسین ،چنان حریم معشوق منزه وپاک بود که نمی خواست باخونش حرمت حرم فروریزد و دامنش ملکوک گردد؛ لذا به یارانش گفت که این ابن زبیر می خواهد تا من در مسجدالحرام بمانم تا مردم را گِردم جمع آورد"بخدا قسم اگر دریک قدمی حرم کشته شوم دوست تر میدارم تا در درون حرم واگر در دوقدمی حرم کشته شوم بهتر آنست که در یک قدمی آن .این قوم اگر من به آشیانه پرندگان پناه آورم ؛بیرونم کِشند وخواهند کُشت"

باری ،حسین عاشق بود وبرنمی تابید تا از حریم قدسی معشوق برای خود وخانواده اش هزینه کند .خودرا فدای معشوق کرد ؛نه معشوق را برای خود.گذشته از اینکه رسم عاشقی به حسین آموخته بود که دیگر گُزین باشد. سعادت خویش را در سعادت خلق می یافت و بی قرارِ قرارِ مردم بود ،نه چون عبداللهِ عمر در عزلت زاهدانه ،جویای بختیاری وخجسته فرجامی خویش درسرای پسین.

اما عبدالله بن زبیر در حریم حرم ماند و ۱۲ سال در حجاز وعراقین (بصره وکوفه) قدرت داشت وبساط سروری گسترد تا به روزگار عبدالملک مروان .در این ایام بود که حجاج قصد وی کرد و عبدالله می پنداشت مکه وکعبه حریمی امن است از برای وی .اما نه چنین بود.حجاج حرمت شکن بود وبی باک ،آیین حدشناسی فروهشت و به منجنیق کعبه را به سنگ کوفت و ویران کرد وعبدالله را دستگیر وبدار آویخت .ابن زبیر کوشید تا معشوق را هزینه مقاصدش سازد ،اما هم او را کشتند وهم حریم معشوق را شکستند .امید آنکه ما اینگونه نباشیم ،چون حسین باشیم که ادب دان بود حرمت دار.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: امام حسین ع سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان عاشورا محمد عیدی اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۷۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت بالای مسابقات کشتی آزاد جام عبدالله موحد

دریافت 27 MB کد خبر 6080511

دیگر خبرها

  • سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره خویش‌تن‌داری بوده است
  • خداوند در عذاب‌های جهنم چقدر تخفیف می‌دهد؟!
  • چرایی چیستی و چگونگیِ بیانات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار‌های رمضانی با رهبر انقلاب
  • (ویدئو) شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ |‌ ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
  • تولید برق از داستان های غمبار عاشقانه/ تابوی تخریب تصاویر افراد زنده در چین (فیلم)
  • لزوم برنامه عملیاتی برای خروج از زیان‌دهی واحدهای دانشگاهی
  • ایمان و رابطه آن با عمل صالح
  • درخشش ورزشکاران مازندران در جام «عبدالله موحد»
  • کیفیت بالای مسابقات کشتی آزاد جام عبدالله موحد