Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن نقاشی کارگردان عرصه مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: درحال حاضر مشغول تولید یک مجموعه مستند پنج قسمتی با عنوان «خاموشان» با محوریت سنگ مزارهای کهن ایرانی هستیم که مراحل پایانی فیلمبرداری آن سپری می شود. البته ما به دلیل گرمای هوا و نور زیادی که در اقلیم های مختلف ایران وجود دارد ضبط را متوقف کردیم زیرا این نور مانع دیده شدن درست نقوش این سنگ مزارها می شود از همین رو ادامه کار را در فصل سرما انجام می دهیم و فکر می کنم تا سه ماه دیگر فیلمبرداری و تدوین «خاموشان» به پایان برسد و برای پخش از شبکه مستند آماده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه هر قسمت از «خاموشان» ۶۰ دقیقه است، درباره مضمون این مستند اظهار کرد: «خاموشان» به بررسی نقوش سنگ مزارهای مختلف ایرانی از عهد باستان تا زمان قاجار می پردازد و ما در پی این بودیم که بگوییم این سنگ مزارها در حوزه اقلیمی، اجتماعی و ... می توانند حاوی چه اطلاعاتی باشند مثلا در بررسی هایی که داشتیم متوجه شدیم این سنگ مزارها غالبا با هدف خاصی برای اشخاص مختلف ساخته می شدند که این افراد غالبا از بزرگان و از جنگ آوران شهر و در نقاط مختلف به اشکال و فرهنگ های مختلف بوده اند.

این مستندساز با اشاره به اینکه برای ساخت این اثر به نقاط مختلف ایران سفر کرده اند، توضیح داد: ما در فارس به فیلمبرداری از سنگ مزارهای قشقایی، در اصفهان به بررسی نقوش بختیاری این سنگ ها و همچنین به فیلمبرداری از سنگ مزارهای ادیان مختلف پرداختیم. سپس ضبط را در خرم آباد ادامه دادیم و متوجه شدیم در آنجا تنوع گسترده ای از نقوش مختلف وجود دارد همچنین به شهر یَری اردبیل رفتیم و به بررسی سنگ مزارهای بعد از جنگ چالدران پرداختیم و سپس در قبرستان سفیدچاه که بزرگترین گورستان خاورمیانه محسوب می شود کار ضبط را دنبال کردیم. جالب است بدانید این گورستان که در بهشهر واقع است سنگ مزارهای بسیار خاصی دارد و به نظرم نیاز است مورد مطالعه جدی قرار بگیرد.

کارگردان «منطق الطیر» ضمن بیان این مطلب که بسیاری از این سنگ مزارها بر اثر ترمیم جاده ها و بی توجهی از بین می روند در حالی که میراث فرهنگی ما هستند، بیان کرد: حتی برخی از این سنگ مزارها دزدیده شده اند در حالی که ما باید آنها را مثل میراث فرهنگی خودمان بدانیم و از آنها حفظ و حراست کنیم. این سنگ ها مانند تابلوی نقاشی حاوی نقوش و داستان های مختلف از اشخاص مختلف هستند.

نقاشی گفت: من پیش از ساخت این مستند، کتاب هایی درباره سنگ مزارها خوانده بودم که در آنها عنوان شده بود در کجاها چنین قبرهایی وجود دارد اما وقتی به مکان های یادشده رفتم دیدم که این سنگ ها از بین رفته اند.

وی در پایان بیان کرد: فکر می کنم مجموعه مستند «خاموشان» اواخر امسال یا اوایل سال آینده روی آنتن برود.

کد خبر 4406887 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن نقاشی سینمای مستند قبرستان تئاتر ایران ماه محرم موسیقی ایرانی فیلم سینمایی سریال ایرانی فیلم کوتاه سینمای مستند اسکار خارجی زبان اسکار حوزه هنری برنامه تلویزیونی فرهنگستان هنر سازمان سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خالی آقای حرف حساب

«یک زبان دارم دوتا دندان لق/ می‌زنم تا می‌توانم حرف حق»؛ بیتی آشنا که روی جلد نشریه «گل‌آقا» خودنمایی می‌کرد و حالا این نشریه و این بیت تبدیل به نوستالژی شده‌است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، «یک زبان دارم دوتا دندان لق/ می‌زنم تا می‌توانم حرف حق»؛ بیتی آشنا که روی جلد نشریه «گل‌آقا» خودنمایی می‌کرد و حالا این نشریه و این بیت تبدیل به نوستالژی شده‌است. دهه 70 و اوایل دهه 80، مخاطبان «گل‌آقا» هفته‌ به هفته برای خریدن شماره جدید هفته‌نامه انتظار می‌کشیدند؛ یک انتظار شیرین و شاد برای خواندنِ طنزهایی که به مسائل و مشکلات جامعه کنایه می‌زد و برای دقایقی آن‌ها را می‌خنداند. امروز، 11اردیبهشت‌ماه، بیستمین سالروز درگذشت زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی، همان «گل‌آقا»ی آشناست؛ مردی که تأثیری انکارنشدنی بر جریان طنز و طنزپردازی پس از انقلاب داشت. «گل‌آقا» در سال‌هایی که تصویرسازی و کاریکاتور خیلی رواج نداشت، در هر شماره کاریکاتور یکی از مسئولان را روی جلد می‌برد. این یک نوع خط‌شکنی بود که بعدها دیگر نشریات هم در همین مسیر حرکت کردند. «گل‌آقا» با شناختی که از جامعه داشت بدون این‌که حریم‌شکنی کند، در چهارچوب حرکت و نقد می‌کرد. از این رو مخاطبان این نشریه طیف گسترده‌ای داشتند و محتوای آن مطالب عام‌پسند و نخبه‌پسند را دربر می‌گرفت. 

«گل‌آقا» در شناسایی نیروهای جوان هم نقش زیادی داشت. این نیروها بعدها وارد فضای رسمی طنز و رسانه شدند. آخرین شماره هفته‌نامه گل‌آقا» در دوازدهمین سال انتشارش در دوم آبان 1381 منتشر شد. زنده‌یاد صابری فومنی در سال 1370 پس از انتشار اولین شماره‌های هفته‌نامه «گل‌آقا»، تعدادی از آن‌ها را برای رهبر انقلاب فرستاد تا نظر ایشان را که زمانی با یکدیگر همکار بودند، جویا شود. رهبر انقلاب هم در پیامی به تاریخ 27 تیر ماه 1370 برای گل‌آقا نوشتند: «ادعا نمی‌کنم که کار شما کامل و بی‌عیب است؛ اما با ملاحظه  اجمالی شماره‌های «گل‌آقا»، امید هرچه بهتر شدن و کامل‌تر شدن آن را دارم. طنز صادق و دلسوزانه باید همه‌ نقاط معیوب، به‌خصوص آن‌ها را که کمتر به چشم می‌آیند و آن‌ها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابی ما با دشمنانی روبه‌روست که همه‌ ابزارهای محسوس و نامحسوس را برای ضربه زدن و جریحه‌دار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار می‌برند. برای آگاه کردن ذهن مردم از خدعه‌ دشمن، چه وسیله‌‌ای از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کاری‌تر؟ ان‌شاءا... شما و همکارانتان موفق باشید».

اردیبهشت ماه دو سال پیش مستندی از شبکه مستند سیما به نام «روزگار گل‌آقایی» ساخته محمدحسن یادگاری پخش شد؛ مستندی که پس از آن چندبار دیگر هم بازپخش شد. «روزگار گل‌آقایی» پرتره‌ای از یک شخصیت محبوب و تأثیرگذار است که مردم هنوز هم طنزها و کاریکاتورهای خاطره‌انگیز نشریه‌اش را به یاد دارند. در ادامه ،گفت‌وگوی ما را با محمدحسن یادگاری، کارگردان این مستند می‌خوانید.

لطفا درباره این که چه اتفاقی باعث شد به سراغ ساخت مستند «گل‌آقایی»  بروید توضیح دهید؟

در دوران کودکی مخاطب پر و پاقرص «بچه‌ها گل‌آقا» بودم و همین موضوع باعث شد به سراغ ساخت این مستند بروم. یکی دونفر از استادان من در حوزه ارتباطات که با مرحوم صابری آشنایی داشتند، به من کمک کردند تا با گروهی از کاریکاتوریست‌ها و نویسنده‌های قدیمی طنز ارتباط پیدا کنیم. بعد از آن با آقای ناصر فیض دراین باره مشورت کردم و ایشان که شبکه همکاران «گل‌آقا» را می‌شناختند و با استاد صابری مراوده داشتند، به ما کمک کردند. به‌تدریج با تعداد زیادی از دوستان و همکاران ایشان آشنا شدیم و حمایتی که افراد از ما می‌کردند، باعث می‌شد نفرات بعدی هم به جمع ما اضافه شوند. در نهایت با حدود 25نفر از یاران «گل‌آقا» گفت‌وگو کردیم که نامشان هم در فیلم هست.

در خلال گفت‌وگوها و دیدارهایتان با این افراد، نکته‌ای بود که شما را تحت تأثیر قرار بدهد؟

درزمان ساخت این مستند و با شنیدن گفت‌وگوها لحظه به لحظه بیشتر شیفته شخصیت آقای صابری فومنی شدم. استاد صابری دانش و تجربه زیادی داشتند و توانایی تعامل با همه جناح‌ها و سلیقه‌ها را داشتند؛ چیزی که امروز کم داریم؛ یعنی افراد بابینشی که بتوانند با چنین دید وسیعی با همه در ارتباط باشند و همه را به تعامل وادار کنند، این شخصیت ها خیلی کم هستند. این ویژگی آقای صابری بود و ما سعی کردیم در مستند هم این ویژگی را برجسته کنیم. از آن طرف وقتی فیلم پخش شد همه جناح‎ها و گروه های سیاسی به آن واکنش مثبت نشان دادند و این برای ما اتقاق خوبی بود.

جالب‌ترین بازخورد چه بود؟

روز اکران فیلم، هم هادی حیدری، کاریکاتوریست اصلاح‌طلب آمده بود و هم دکتر حدادعادل. هر دو هم راضی از سالن بیرون آمدند.

ساخت مستند «روزگار گل‌آقایی» چقدر زمان برد؟

پژوهش فیلم حدود دو سه ماه و فیلمبرداری و تدوین هم تقریباً 5، 6ماه زمان برد؛ یعنی یک فرآیند 8، 9ماهه شد. ما ساخت مستند را در سال 1399 شروع کردیم که سال 1400 به پایان رسید و اردیبهشت 1401 به پخش رسید.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
  • پخش مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود
  • جای خالی آقای حرف حساب
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان