Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-04-16@11:12:47 GMT

سردردهای شغلی و عوامل بروز آنها را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۸۷۳۲

به گزارش وانانیوز، 

باید توجه کرد که مواجهه با مواد شیمیایی از طریق کاهش اکسیژن بدن و یا زیادی CO2 در خون باعث گشادی عروق شده و سردرد حاد ایجاد می‌کند. علاوه بر نوع حاد، انواع سردردهای مزمن هم مانند میگرن مشاهده شده است. این سردردها به صورت حملات ناگهانی و با علائم اولیه اختلال در بینایی و علائم عصبی دیگر آغاز می‏‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

چگونه سردردهای شغلی را از غیر شغلی تشخیص دهیم؟  

هنگام برخورد با یک فرد دچار سردرد باید مواردی مانند چگونگی شروع سردرد، محل درد، نوع مواردی که فرد با آنها در ارتباط است، دفعات بروز سردرد و سوابق خانوادگی را به دقت مورد بررسی قرار داد.

راهکار خاصی برای تشخیص سردردهای شغلی وجود ندارد، اما می‌توان با استفاده از سوابق سردرد در فرد، معاینه دقیق و در صورت نیاز عکس­برداری، مطالعه آینده‌نگر و بررسی تغییرات هنگام حذف مواجهه فرد با مواد آلاینده، در خصوص ارتباط شغل با سردرد اظهار نظر کرد.

 در عین حال مواردی مانند الکل، کافئین، هیستامین‌­ها، نیترات‌­ها، تروما، سینوزیت، درد عصب، فشارخون، التهاب سرخرگ گیجگاهی، التهاب برون جمجمه‌‏ای، تومورهای مغزی، روش‌های خوراکی پیشگیری از بارداری و... از عواملی هستند که می‌توانند سردرد غیرشغلی ایجاد کنند.

البته برای سردردهای شغلی هم عللی ذکر می‌شوند. معمولا مواجهه شغلی با فلزاتی مانند آرسینیک، سرب، نیکل، قلع و تلوریوم، حلال­‌های آلی، گازها و برخی حشره‌‏کش‌­ها باعث بروز سردرد می‌شوند. همچنین استنشاق حلال­‌های آلی عمدتا همراه با آسیب‌­های ادراکی، افسردگی یا اضطراب است که در طولانی مدت به سمت آنسفالوپاتی (اختلال عملکرد یا بیماری مغز) سمی حرکت می‌کند. در عین حال هنگام مواجهه با مونوکسیدکربن ابتدا سردرد خفیفی به شکل سنگینی جلوی سر، خودنمایی می‌­کند که با افزایش غلظت این ماده به سمت سردردهای ضربانی قدامی و سپس سردردهای شدید پس‌سری گسترش می‌یابد. مواجهه حاد با گازهایی چون متان و گازهای بیهوشی‌آور در غلظت‌­های بالا تولید سردرد و درد در ناحیه صورت می‌کند.

بنابر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی سلامت وزارت بهداشت، همچنین هنگام مواجهه با قلع و سرب به دلیل تورم مغز، سردرد روی می‌دهد. روی، تلوریوم، منگنز و نیکل باعث کاهش اکسیژن بدن و اتساع شرائین و در نهایت سردرد خواهند شد .منوکسیدکربن هم بر اثر اتساع شرائین، تولید سردرد می‌کند. بهترین راه برای پیشگیری از این سردردها کاهش مواجهه با سموم عصبی و دیگر عوامل بوجودآورنده آنهاست.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: سردرد شغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۸۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی تحقیق جدید درک اثرات آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری را بهبود بخشید.

به‌نقل از مدیکال اکسپرس، در تحقیق جدید، محققان دپارتمان بهداشت زنان و باروری نافیلد آکسفورد بریتانیا دریافتند که مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا ناشی از اجاق‌های خانگی به‌هیچ وجه از نظر آماری بر رشد نوزادان آنان تاثیر قابل توجهی نمی‌گذارد و باور رایج را در مورد تأثیر آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین به چالش می‌کشد.

این تحقیق بین ۳۲۰۰ خانوار در محیط‌های فقیر از منابع در گواتمالا، هند، رواندا و پرو انجام شد و بر ارزیابی اثرات کاهش مواجهه با آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین در  آزمایش کنترل شده تصادفی متمرکز بود.

احتراق ناقص سوخت‌های زیست‌توده مانند چوب، ضایعات محصولات کشاورزی و فضولات حیوانات که در ۳۶ درصد از خانواده‌ها در سراسر جهان برای پخت‌وپز استفاده می‌شود، منجر به آلودگی هوای خانگی می‌شود.

تخمین زده می‌شود که آلودگی هوای خانوارها، سالانه عامل ۲.۳ میلیون مرگ زودرس و ۹۱.۵ میلیون سال زندگی از دست رفته مرتبط با ناتوانی باشد. زنان که اغلب آشپزهای اصلی خانه هستند، بیشترین بار مواجهه با آلودگی هوای خانگی را متحمل می‌شوند.

برای ارزیابی تأثیر کاهش آلودگی هوا بر رشد جنین، نیمی از زنان باردار از اجاقی با گاز مایع  استفاده کردند که منجر به کاهش قابل توجهی ۶۶ درصدی در مواجهه با ذرات ریز شد، در حالی که نیمی از زنان باردار به استفاده از سوخت‌های زیست‌توده معمول برای پخت‌وپز ادامه دادند. برخلاف تحقیقات قبلی که فقط بر وزن هنگام تولد تمرکز داشتند، این تحقیق از سونوگرافی برای ردیابی رشد جنین استفاده کرد و درک دقیق‌تری از تأثیر آلودگی هوا بر رشد دوران بارداری ارائه کرد.

با این حال، علیرغم این کاهش قابل توجه در مواجهه، محققان هیچ تفاوت بالینی معنی‌داری در رشد جنین بین گروه مداخله و کسانی که به استفاده از سوخت‌های زیست‌توده ادامه دادند، پیدا نکردند. این نتایج با یافته‌های قبلی از همان گروه مربوط به تأثیر آلودگی هوا بر وزن هنگام تولد مطابقت دارد.

محقق ارشد این تحقیق، پروفسور ویلیام چکلی از دانشگاه جانز هاپکینز، اظهار کرد: در حالی که تحقیق ما بر اهمیت کاهش آلودگی هوای خانگی تاکید می‌کند، یافته‌های ما این باور عمومی را درباره تاثیر قابل توجه چنین آلودگی بر رشد جنین، به چالش می‌کشد.

چکلی ابراز کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد که ارتباط بین آلودگی هوای خانگی و رشد ضعیف جنین ممکن است کمتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، آشکار باشد.

وی بیان کرد: نتایج ما از استفاده از اجاق با گاز مایع بدون تهویه و سوخت‌رسانی به‌عنوان راهبردی برای کاهش رشد ضعیف جنین در محیط‌های با منابع محدود پشتیبانی نمی‌کند.

پروفسور آریس پاپاژورگیو، محقق این تحقیق از دانشگاه آکسفورد افزود: در این تحقیق، ما ارزیابی دقیقی از رشد جنین در طول بارداری در ۳۲۰۰ زن باردار در پرو، رواندا، گواتمالا و هند انجام دادیم. این مداخله تا حد زیادی در کاهش  مواجهه با آلودگی هوا موفقیت‌آمیز بود، با این حال ما هیچ مزیتی در مسیر رشد جنین، ازجمله وزن تخمینی جنین از طریق وزن هنگام تولد پیدا نکردیم.

این امر نشان می‌دهد که این زمینه نیازمند بازاندیشی در مورد راهبردهای مداخله‌ای است که هم آلودگی هوای خانگی را کاهش می‌دهد و هم نتایج جنین را بهبود می‌بخشد، اما راهبرد مبتنی بر اجاق با گاز مایع و سوخت رایگان به‌وضوح کافی نیست.

محققان با اذعان به محدودیت‌های این تحقیق، بر این احتمال تأکید کردند که مداخلات برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای خانگی ممکن است در اوایل بارداری یا حتی قبل از لقاح انجام شود. علاوه بر این، علیرغم کاهش قابل توجه در مواجهه به‌دست آمده توسط گروه مداخله، میانگین مواجهه قبل از تولد همچنان از دستورالعمل‌های توصیه شده برای کیفیت هوا سه برابر فراتر رفت.

یافته‌های این تحقیق در مجله The Lancet Global Health منتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب سردرد می‌شود | ویتامینی برای ساخت گلبول‌های قرمز
  • کمبود این ویتامین سبب سردرد می‌شود
  • حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال
  • ببینید/ کتک‌کارى در پارلمان گرجستان هنگام بررسی قانون جنجالی حضور عوامل خارجی در کشور
  • صنایع دستی خراسان جنوبی را بشناسیم
  • شکایت برخی کاربران عینک ویژن پرو از سردرد و کبودی چشم
  • لحظات مواجهه پلیس با زنان بی‌حجاب در خیابان
  • آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟
  • اقدامات اورژانسی در مواجهه با فرد دچار قطع عضو
  • عطار نیشابوری را بهتر بشناسیم