Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@12:11:35 GMT

آیین سنتی «صبح عزا» در گیلان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۸۷۵۰

آیین سنتی «صبح عزا» در گیلان برگزار شد

همزمان با صبح عاشورای حسینی، آیین سنتی «صبح عزا» در شهرستان‌های گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، همزمان با فرارسیدن صبح عاشورا، آیین سنتی «صبح عزا» در شهرستان‌های صومعه‌سرا و فومن با حضور عزاداران حسینی(علیه‌السلام) برگزار شد.

 

این مراسم که به همت هیئت رزمندگان اسلام شهرستان فومن چند سالیست برگزار می‌شود در سحر روز عاشورا در مسجد حضرت ولی عصر(عج) بالامحله فومن بر پا شد و پس از برگزاری نماز جماعت صبح،عزاداران به صورت هیات سینه زنی در سطح شهر حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مراسم سنتی صبح عزا آیین عاطفی و مذهبی کهنی است که از دیرباز در شهر فومن برگزار‌می‌شود و مردمان زیادی از شب تا نماز صبح، در مساجد به شب زنده‌داری و دعا می‌پردازند و بعد از اقامه نماز جماعت، به صورت پیاده روی و سینه زنی همراه با ذکر مصیبت برای اباعبدالله(علیه‌السلام) در خیابان‌ها و کوچه‌ها به عزاداری و سینه زنی می‌پردازند.

 

در دهستان ضیابر، شهر عاشورای گیلان مردم از ساعت 3 شب به صورت گروهی به این آیین سنتی پرداختند و کوچه به کوچه و خانه به خانه با سوز و ناله نوای «بگریید ای عزاداران، بُود صبح عزاداری» را سر می‌دادند.

 

مراسم صبح عزا در ضیابر به این گونه است مردمان عزادار از ساعت 3 نیمه شب عاشورا از بقعه آقا سید محمد جان و گلزار شهدا به صورت چند گروه به سمت منازلی که نذر کرده‌اند تا مراسم «صبح عزا» در  آنجا برگزار شود، حرکت می‌کنند و صاحب خانه با شیر و خرما از مهمانان پذیرایی می‌کند.

 

آیین سنتی صبح عزا در واقع این نماد مردمی است که در روز عاشورا در کوفه بودند و نمی توانستند به حسین(علیه‌السلام) و یارانش ملحق شوند.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: محرم ماه محرم امام حسین ع تاسوعای حسینی دفاع مقدس عزاداری محرم شیرخوارگان حسینی نهضت عاشورا قم خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۸۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی

آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی چهارشنبه (۵ اردیبهشت) در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. به دنبال تایید صلاحیت متقاضیان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یکم اردیبهشت، دوشنبه سوم اردیبهشت در فرابورس ایران مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه برگزار و در نهایت به صورت رسمی این مقدار از سهام این دو باشگاه به متقاضیان واگذار شد.

دریافت 109 MB

خبرنگار: نیما علیپور / تصویربردار: یزدان قربانی، اسماعیل گلرخ / تدوینگر: محمدرضا زمانیان

دیگر خبرها

  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • ویدیو/ آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود