Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@03:24:54 GMT

عاشورا، فرهنگی به گستره جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۹۲۴۶

عاشورا، فرهنگی به گستره جهان اسلام

خبرگزاری میزان- عاشورا جاودانه شده، چون دارای فرهنگ و تمدنی است که تاکنون توانسته در طول بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال سرمشق دوران و نسل‌ها باشد، تمدن‌های غیر اسلامی یا ضد اسلامی بسیاری تاسیس و منقرض شده اند، اما عاشورا و پرچم عشق به اباعبدالله حسین (ع) همچنان برافراشته است. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،تمدن سازی عاشورا و پاسخگویی به نیاز‌های فطری و انسانی بشر توانسته به حادثه عاشورا دوام ببخشد و تا به امروز، فرهنگ غالب اسلامی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه‌های تهران و کارشناس مسایل مذهبی یادآوری کرد: تمدن و فرهنگ عاشورا می‌تواند معضل‌ها و اختلال‌های امروز بشری را در حوزه فرهنگ و انسان سازی دنیای حاضر و جهان اسلام رفع حل کند.دکتر علی بابایی افزود: اگر نتوانیم عاشورا را طوری قرایت کنیم که نتواند پلی به دنیای امروز و مسایل کنونی بزند اساسا در تقریر و خوانش تمدن عاشورا موفق نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر از عاشورا در مواجهه با دیگر تمدن‌ها پیامی را استخراج کنیم صف خودمان را در برابر تمدنی مثل تمدن غرب منسجم‌تر و روشن‌تر خواهیم کرد و در فهم فلسفه عاشورا دچار مشکل نخواهیم شد، چون فلسفه عاشورا مبتنی بر قیام در مقابل ظلم و برقراری عدالت و احیای دین حضرت رسول است.این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تمدن عاشورا در حسینیه‌ها و تکایا محصور نماند، باید بتوانیم پیام اصلی و فلسفه عاشورا را به روز کرده و آن را به جوامع منتقل کنیم.وی ادامه داد: عاشورا واقعه محصور در مقطعی از تاریخ نیست و به نظام تاریخ وابسته نیست، این واقعه مسایل امروز را هم پاسخ می‌دهد پیشینه و کهن بودن فرهنگ و تمدن عاشورا این موضوع را ثابت می‌کند.
کارشناس مسایل فرهنگی و از وعاظ آذربایجان شرقی نیز گفت: قیام سرخ حسین بن علی (ع) همچون سیلی خروشان در بستر تاریخ بشریت موجب پیدایش تحولات عظیم و سرنوشت سازی در فرهنگ و تمدن انسان شد.حجت اسلام مهدی ارفعی افزود: پس از واقعه غمبار عاشورا هر مسلمان آزاده‌ای سکوت در برابر طاغوت را شرم آور و همراهی با آن را گناهی بزرگ شمرد.وی ادامه داد: عاشورا موجب تلاش در تقویت روحیه مبارزه جویی در برابر ظالمان شد و نهضت عاشورا مرگ شرافتمندانه را آغازگر زندگی عزتمندانه ترسیم کرد و یاد داد که برای کوبیدن طاغوت‌ها و مستکبران از همه امکانات باید استفاده کرد و فرهنگ و تمدن عاشورایی معرفی شد.
حجت الاسلام ارفعی بیان کرد: قهرمان کربلا با قبول توبه خطاکارانی، چون «حر بن یزید ریاحی» بلند نظری و سعه صدر را به مجاهدان جبهه حق یاد داد و تایید کرد که ملاک حال فعلی افراد است.وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت اسرا کربلا برای روشنگری اهداف نهضت و افشاگری علیه ظالمان نحوه تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها را آموزش داد.این عالم مذهبی ادامه داد: اباعبدالله حسین (ع) توکل و پیوند واقعی به خدا را که اصلی‌ترین رمز موفقیتش بود را به بشریت آموخت و پایه گذار تمدن عاشورایی شد.احمد میرمحمدی استاد دانشگاه‌های تبریز و کارشناس مسائل مذهبی نیز گفت: عاشورا قیام تمدنی بر ضد قیام انحرافی است.وی اظهار داشت: اسلام زمانی که از مکه ظهور کرد به نظام با هویت تمدن اسلامی تبدیل شد و تمدن قیام بر ضد بت پرستی و تمدن انحرافی را بنا گذاشت.
میرمحمدی گفت: اوج تعارض تاریخی و تعارض منطقی در دوره یزید و معاویه رخ داد یعنی انحراف تمدنی در دوره امام حسین (ع) اتفاق افتاد که منجر به قیام اباعبدالله حسین (ع) بر ضد انحرافات و منکرات شد.وی همچنین در ادامه علل قیام عاشورا تاکید کرد: برای تحقق تمدن مبتنی بر کرامت انسانی و عدالت اجتماعی، امام حسین قیام کرد.استاد دانشگاه‌های تبریز تاکید کرد: البته می‌توان گفت: ظرفیت تمدنی در منطق امامان معصوم وجود دارد و منحصر به امام حسین (ع) نیست و از عصر پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) آغاز می‌شود و به سایر امامان می‌رسد.   انتهای پیام/
منبع: ایرنا
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.  

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: امام حسین عاشورا نهضت حسینی اباعبدالله الحسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۹۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمد مهدی اسماعیلی در پیام ویدئویی خود به مراسم بزرگداشت ادیب دزفول گفت: خیلی مشتاق بودم در مراسم نکوداشت و تقدیر از شاعر عزیز و گرانقدرمان آقای دکتر محمدرضا سنگری در شهر مقاومت در دزفول عزیز حاضر شوم.

وی افزود: دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دفاعی و افتخار آفرینیِ ما در دفاع مقدس بوده است؛ در دفاع مقدس شاید کنار خرمشهر عزیز بیشترین بازخورد، خاطره، قصه و بعضی وقت‌ها غصه در شهر عزیز دزفول به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به هر حال اتفاق مهم دیگر این است که این خطه در کنار دفاع‌مقدس و حضور نورانی در ایام دفاع مقدس اساساً خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی را در پیشینه خود دارد.

دکتر اسماعیلی بیان کرد:دزفول در شمال خوزستان از هزاره‌های قبل از ورود اسلام عزیز تا امروز مهد تربیت فضلا، حکما، ادبا، فقها و سیاستمداران بزرگ و نجیب و شعرا و اهل قلم بسیاری بوده است.

وی گفت: کتاب افتخارات دزفول کتاب بسیار قطوری است و برای همچون منی و آن هم در چنین زمان کوتاهی شاید فرصت نباشد حتی قطره‌ای از این یم را بازگو کنم.

ولی به هر حال نمی‌شود به دزفول و سابقه پرافتخارش توجه کرد و یادی از اولین دانشگاه رسمی در تمام نقاط دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه، دانشگاه جندی شاپور نکرد.

وزیر فزهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دزفول عزیز یاد کرد و از بزرگانی، چون شیخ مرتضی انصاری خاتم الفق‌ها و المجتهدین نام نبرد، از دزفول عزیز نام ببریم و از بزرگان تاریخ‌سازش در ایام پیش از پیروزی انقلاب در ایام مبارزه و دفاع مقدس نام نبرد؛ تا به امروز دزفول و دزفولیان در پیشانی افتخارات این مرز و بوم درخشیده اند.

 

دکتر اسماعیلی افزود: از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر قدردانی و از نقش آفرینیشان در مبارزات قبل از انقلاب و در ایام دفاع‌مقدس نیز تقدیر می‌کنم.

 

وی ادامه داد: بسیاری از سرایندگان اشعار حماسی از اندیشه‌های ایشان وام گرفته‌اند و بسیاری از خوانندگان و هنرمندان نام نیک ایشان را در کنار آثارشان با افتخار ثبت کرده‌اند، امروز هم این شخصیت بزرگ برای کشور و مملکت ما نعمت است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام خود اظهار کرد: خوشحال هستم که مردم عزیز دزفول و مسئولان شهرستانی و استانی این همت را گمارده اند که از این شخصیت تابناک و این چهره ادبی که در عین حال معلمی دلسوز و محققی پژوهشگر و پرتلاش است تجلیل کنند.از راهی دور، از طریق فضای مجازی خدمت تک تک شما بزرگواران، آقای دکتر سنگری و همه شرکت کنندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم، انشاالله به زودی توفیق داشته باشم و در دزفول عزیز حاضر شوم و خدمت عزیزانمان در آنجا از نزدیک عرض سلام و ارادت داشته باشم، در پناه خداوند متعال باشید.

دیگر خبرها

  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • دزفول خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی در پیشینه خود دارد
  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است