Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا قدمت برگزاری آیین سنتی عزاداری مردم اشترینان در تاسوعا و عاشورا طبق گفته ریش سفیدان این شهر به صدها سال پیش بر می گردد و تغییر زیادی در آن صورت نگرفته است.
آیین عاشورای حسینی در اشترینان از ابتدای صبح با برپا کردن خیمه ها در هر محله به صورت مجزا آغاز می شود و مردم با گل اندود کردن بدن خود به نشانه عزای امام حسین(ع) آماده عزاداری می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای اعلام آغاز عزاداری و به منظور جمع شدن عزاداران حسینی در هیات سرنا و دهل به صورت چپی که خاص شهرها و روستاهای اصیل لرستان است، نواخته می شود.
سینه زنی و نوحه خوانی عزاداران حسینی با سبک سنتی و لهجه لری انجام می شود که به دلیل حزن و اندوه نهفته در آن هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.
عزاداری مردم اشترینان با نزدیک شدن به ظهر عاشورا به اوج خود می رسد و عزاداران با جمع شدن به دور خیمه ها و اقامه نماز ظهر عاشورا خیمه هایی را که قبلا برپا کرده اند به یاد مظلومیت سرور و سالار شهیدان و اصحابش به آتش می کشند و عزاداری می کنند.
مردم اشترینان در روز عاشورا با پخت حلیم نذری پذیرای میهمانان و عزاداران حسینی هستند بطوریکه در همه خانه ها به روی میهمانان و عزاداران باز است.
جمعیت کثیری از شهرها و استان های اطراف در روز عاشورا با سفر به اشترینان در عزاداری سنتی این شهر شرکت می کنند.
مردم اشترینان امسال همچون سال های قبل برای برگزاری باشکوه آیین های عزاداری عاشورای حسینی و پذیرایی از میهمانان و عزاداران آماده شده اند.
مردم اشترینان برای چندمین سال پیاپی از مسوولان کشوری و استانی میراث فرهنگی درخواست دارند تا شرایط را برای ثبت ملی و معنوی مراسم عاشورای اشترینان که صدها سال به صورت سنتی برگزار می شود، فراهم کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این باره گفت: ثبت ملی و معنوی مراسم عزاداری مردم اشترینان در محرم و عاشورا نیاز به بررسی دقیق و ارائه گزارشی جامع از ویژگی های منحصر به فرد آن دارد.
حجت اله یارمحمدی افزود: شرح عزاداری مردم اشترینان در عاشورا باید توسط یک کارشناس جامعه شناسی و مردم شناسی بررسی و به صورت گزارشی جامع به میراث فرهنگی ارائه شود.
وی اظهار کرد: ثبت ملی و معنوی عزاداری عاشورای مردم اشترینان منوط به داشتن قابلیت های ثبت میراث فرهنگی است.
شهر اشترینان با جمعیت حدود شش هزار نفر از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان می باشد.
7190/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت امام حسین جامعه شناسی صنایع دستی و گردشگری عاشورا عزاداری رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۹۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود

شهردار همدان، گفت: امسال هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود که با مشارکت مردم خواهد بود. - اخبار استانها -

سید مسعود حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، درباره اولویت‌های شهرداری در سال 1403، اظهار داشت: در شهرداری همدان بر اساس سیاست‌گذاری انجام شده امسال شاهد بروز و ظهور مقدماتی که انجام شده خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شعار ابتدای دوره ما این بود که از خام‌فروشی و فروش قطعات زمین فاصله بگیریم، افزود: در همین راستا ابتدای سال را با دو پروژه‌ای که در بحث سرمایه‌گذاری است در منطقه چهار همدان آغاز کردیم ضمن اینکه اراضی در دست شهرداری را با محوریت سرمایه‌گذاری برای آینده همدان تخصیص می‌دهیم.

شهردار همدان، عنوان کرد: حدود 30 تا 40 درصد زمین‌هایی که در شهرداری داریم برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان می‌شود، همچنین به دنبال جلب مشارکت‌های مردمی برای پیشبرد اهداف در این زمینه در تلاش هستیم.

حسینی با بیان اینکه فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای پارک آبی همدان برگزار شده تا سرمایه‌گذار مناسب طرح پیدا شود عنوان کرد: امیدواریم امسال بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در همدان انجام شود که بستر لازم برای آن فراهم شده است تاکید داریم تا اتفاقاتی که در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری در همدان رقم می خورد با مشارکت مردم باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند
  • نمایش خیابانی «لکه‌های پاک»؛ بازتابی از حادثه عاشورای تاریخی حرم رضوی
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • ابعاد معنوی شخصیت شهید قرنی باید برای مردم تبیین شود
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • وقف زمین کشاورزی برای عزاداری سیدالشهدا (ع)
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی
  • هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی روستایی به همت سپاه عاشورا