Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت ماه محرم، میزگردی با موضوع «بررسی آسیب‌های عزاداری» در خصوص فلسفه و اهداف قیام عاشورا، آسیب‌های عزاداری سیدالشهدا و راهکارهای مقابله با آن در پایگاه خبری دیارآفتاب برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ به مناسبت ماه محرم، میزگردی با موضوع «بررسی آسیب‌های عزاداری» در دفتر این پایگاه تحلیلی خبری با حضور حجت‌الاسلام صفر قربانپور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، علیرضا مرادی و مرتضی پیرایش از مداحان برجسته استان مرکزی و کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میزگرد در خصوص فلسفه و اهداف قیام عاشورا، آسیب‌های عزاداری سیدالشهدا و راهکارهای مقابله با آن مطرح شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه مهمترین برنامه‌ی دشمنان است/ اخلاص، رمز ماندگاری و تأثیرگذاری در راه امام حسین(ع)است

حجت‌الاسلام صفر قربانپور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در این میزگرد با اشاره به هدف قیام امام حسین(ع) گفت: به طور قاطع امام حسین(ع) هر آنچه که داشت در سبد اخلاص خود گذاشت و برای بقای دین به میدان رفت.

وی افزود: بسیاری از همان ابتدا در زمان پیامبر با هدف اینکه نامی از اسلام حقیقی نماند پا به میدان گذاشته بودند و در بیشتر اوقات با نام خود دین، دست به این اقدامات می‌زدند.

قربانپور بیان کرد: برای حفظ اصل دین و بقای آن، حتی اگر لازم است جان حضرت امام حسین(ع) و اهل بیتش به خطر بیفتد و در این راه کشته شوند، این اتفاق می‌افتد چراکه امام حسین(ع) اساس دین را در خطر تحریف و تخریب دید.

ظاهرسازی ابزار قوی دشمن برای تحریف و نابودی اسلام/ اخلاص، رمز ماندگاری و تأثیرگذاری در راه امام حسین(ع)

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه باید با تحریفات اسلام مقابله شود گفت: یکی از ابزارهای قوی دشمن برای پیشبرد اهداف خود در جهت تحریف اسلام، ظاهرسازی است.

قربانپور افزود: بعد از شهادت امام علی(ع)، معاویه بن ابوسفیان خود را خلیفه ی مسلمین و امیرالمؤمنین خواند درحالی که مشروعیت و مقبولیت نداشتند، با این شرایط مردم نیز از او و دستورات دینی او تبعیت میکردند.

وی ادامه داد: در آن زمان فقط ظواهری از دین مانده بود که پس از مرگ معاویه و خلافت یزید، امام حسین(ع) بقای دین را در خطر جدی دید و دست به قیام زد.

وی با بیان اینکه اخلاص در امور باعث ماندگاری و تأثیرگذاری می شود گفت: در راه اهل‌بیت و امام حسین(ع) هرشخصی حتی کوچکترین کار از سرودن یک بیت شعر تا مداحی، از پخش نذری تا بلندکردن بیرق سیدالشهدا و هر نوع فعالیتی را خالصانه انجام دهد، این کار ماندگار خواهد شد.

القا و تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه مهمترین برنامه‌ی دشمنان است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی القا و تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه را از مهمترین برنامه های دشمنان دانست و گفت: امروز با جایگاهی مواجه هستیم که اتاق فکرهای صهیونیستی-انگلیسی با بودجه های کلان سعودی، برای شناخت کلیات و جزئیات دین و مبانی شیعه کلاس‌های آموزشی گسترده و دقیق برگزار می‌کنند.

وی افزود: همانطور که در زمان پیامبر(ص) و معصومین دشمن به دنبال حذف نام اهل بیت و حقایق اصلی دین بود، امروزه نیز دشمنان با ابزارهای مدرن‌تر و بسیار قوی در حال انجام این حرکت هستند.

قربانپور با بیان اینکه در کشور کرسی‌های دقیق شیعه‌شناسی وجود ندارد گفت: در کشورهای خارجی به خصوص رژیم صهیونیستی کلاس‌های اسلام و شیعه شناسی وجود دارد که به صورت علمی به شناخت دین اسلام و مذهب شیعه مشغول و با هدف ورود به دین و تزریق شایعات و شبهات و خرافات در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: نتایج فعالیت این کرسی‌ها، به‌وجود آمدن سیل گسترده‌ای از خرافات و شبهات در بخش منابع دین، ظاهر دین، اهداف و احکام دین و مذهب تشیع می شود.

شناسایی، مانع‌سازی و آفت‌زدایی راهکارهای مبارزه با خرافات و تحریفات/ با آموزش، فرهنگ‌سازی و ارائه شیوه‌های صحیح عزاداری میتوان با آسیب‌ها مقابله کرد

قربانپور راهکارهای مبارزه با خرافات و تحریفات را شناسایی، مانع‌سازی و آفت‌زدایی دانست و بیان کرد: شناسایی و تعریف منطقی تمامی شعائر مکتب حسینی چه آنهایی که به عنوان آسیب مطرح هستند و چه آنهایی که نیستند اولین قدم مبارزه با خرافات و تحریفات است.

وی افزود: باید برای هرکاری که صورت می گیرد دلایل منطقی و عقلانی پیدا کرد، بطور مثال اگر یک مداح مدح حضرت ابوالفضل(ع) را می خواند باید بداند که به چه دلیل است و این مدح از کجا آمده و چه هدفی دارد.

قربانپور با بیان اینکه مراکز ایجاد و القای خرافات عامل اصلی تحریفات هستند، گفت: باید با برنامه‌ریزی های دقیق و سنگین با این جریانات مبارزه کرد و کارهای آنان را در نطفه خفه کرد.

وی خاطرنشان کرد: این کار ملزوم آموزش، فرهنگ سازی و ارائه ی شیوه های صحیح عزاداری به مردم است که همت تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم را می‌طلبد.

مداح استان مرکزی:

نفوذ دشمن در هیئات مذهبی جدی و خطرناک است/تحریف‌شناسی و تحریف‌زدایی راهکار اصلاح آسیب‌های عزاداری است

علیرضا مرادی مداح اهل‌بیت با اشاره به آغاز ایام محرم گفت: نقش مبلغان و مداحان در رساندن پیام کربلا و عاشورا را بسیار خطیر و حساس است و باید با هوشیاری این نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند.

مرادی اظهار کرد: بعد از واقعه عاشورا، لشکر دشمن درصدد از بین بردن قیام امام حسین(ع) برآمد و برای این کار از هیچ اقدامی از جمله جسارت به اهل بیت امام حسین(ع) دریغ نکرد.

وی ادامه داد:اما حضرت زینب(س) با شجاعت و وقار تمام پیام قیام سیدالشهدا را به گوش مردمان آن زمان رساند و فتنه‌ی دشمن را در نطفه خفه کرد.

وی بیان کرد: مداحان و مبلغان باید با تبعیت از روش و سیره ی حضرت زینب(س)، در این عرصه رزمندگی کنند و پیام کربلا و اهداف قیام امام حسین(ع) را هنرمندانه به گوش مردم برسانند.

این مداح اهل بیت به تحریف مقاتل و به کار بردن اعداد و ارقام در مجالس عزاداری اشاره کرد و گفت: ذکر تعداد و ارقام در روضه ها توسط مادحین و مبلغان، امری غیرعقلی و غیرمنطقی است.

وی افزود: در برخی مجالس شاهد هستیم که تعداد تیرهای اصابت شده به بدن امام حسین(ع) را هم تیر ذکر می کنند که هیچ منبع موثق روایی و مقتلی ندارد. به علاوه آثار سوئی دارد که ممکن است اصول و اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرد.

وظیفه ی مداحان در برابر آفت‌های عزاداری بسیار حساس و خطیر است

مداح اهل‌بیت، فضاشناسی را مهم ترین اصل برای تبلیغ دانست و افزود: پس از امامان معصوم که هرکدام در زمان خود مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) را برگزار می کردند تا در کنار آن پیام کربلا را تببین کنند، اکنون و در زمان غیبت امام زمان(عج)، نوبت به مبلغان و مداحان رسیده که رسالت خود را انجام دهند.

مرادی اظهارکرد: وظیفه مداحان بسیار حساس، سنگین و خطیر است. چرا که این عرصه نیز آفاتی دارد که ممکن است باعث انحراف از مسیر اصلی شود.

وی آفت های فنی، محتوایی و شکلی از مهمترین آفت های مداحی و تبلیغ عنوان کرد و ادامه داد: مداحان و مبلغین می بایست ضمن شناخت آفت ها در جهت برطرف کردن آنها اقدام کند.                                               

شناخت شخصیت امام حسین(ع) و علل و اهداف حادثه‌ی کربلا مهمترین وظیفه‌ی یک مداح است

مرادی مهمترین وظیفه ی مداحان را شناخت کامل شخصیت امام حسین(ع)، علل و اهداف قیام و سیره ی شهادت آن امام بزرگوار خواند و عنوان کرد: یک مداح در ابتدا باید با مطالعه منابع و مقاتل معتبر با علل قیام امام حسین(ع)، اهداف قیام علیه حکومت یزید، نوع و نحوه ی شهادت و مبارزه با دشمنان آشنا شود و در وهله ی بعد خودش را در حوزه های فنی و انتخاب اشعار و قالب های مداحی و صداسازی قوی کند.

وی تأکید کرد: مداحان اهل بیت باید یکی از باسوادترین، مجاهدترین، مهذب‌ترین و خالص ترین افراد باشند تا بتوانند بر مردم تاثیر بگذارند و پیام کربلا را هوشمندانه و دقیق و معتبر نقل کنند.

هیئت‌ها نباید سکولار شوند/نفوذ دشمن در هیئات مذهبی جدی و خطرناک است

این مداح اهل بیت، نفوذ دشمنان در هیئات مذهبی را بسیار خطرناک دانست و اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع در حوزه تبلیغ و مداحی، دشمنان با برنامه ریزی های دقیق در این حوزه ورود پیدا کرده و در حال تخریب و تحریف مبانی عاشورا و عزاداری هستند.

مرادی افزود: دشمنان با القای این جمله که «دین از سیاست جداست» در حال سکولاریزه کردن هیئات مذهبی هستند، در حالیکه یکی از اصلی ترین اهداف قیام امام حسین مبارزات سیاسی علیه حکومت طاغوت یزیدی بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها خطاب به مداحان و دست اندرکاران برپایی جلسات عزاداری گفته اند که «هیئت ها نباید سکولار باشند».

وی بیان کرد: ارزش کار یک مداح انقلابی و بصیر در این زمان مشخص می شود که باید با سکولایزه شدن هیئات مخالفت کند و تلاش خود را در جهت تببین مسائل اصلی قیام امام حسین(ع) در بخش های سیاسی و اعتقادی انجام دهد.

مداحان و مبلغان از مقاتل نامعتبر و ضعیف استفاده نکنند

مرادی با اشاره به آسیب ها و آفت های عزاداری گفت: آفت های عزاداری به سه بخش شکلی، فنی و محتوایی هستند، در بخش محتوایی تا قرن دهم سندهای معتبر و باکیفیتی از مقاتل وجود داشت اما از اواخر قرن دهم متأسفانه با ورود کتب مقاتل ضعیف و بدون منبع معتبر، روضه های برخی از مداحان رو به تحریف رفته است.

ذاکر اهل‌بیت ادامه داد: در این کتب، حوادث کربلا را آن طوری که می خواهند نوشته اند و مقاتل را طوری پیش می برند که از اصل مطلب بسیار منحرف شده است، بطورمثال در هیچ مقتل معتبری گفتگوی امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) بر بالای سر حضرت عباس نیامده ولی در این کتب، چندین صفحه در این مورد نوشته اند که مورد استفاده مداحان و حتی استقبال مردم قرار گرفته است.

مداح پیشکسوت استان مرکزی، آفت‌های شکلی را درگیرشدن به مسائل ظاهری برشمرد و افزود: اصل عزاداری بر امام حسین(ع) بر مبنای فراگیری و شناخت خود امام، علل شهادت و اهداف قیام است که این جز با سخنرانی در مجالس به دست نمی آید، اما متأسفانه شاهد این هستیم برخی هیئات مذهبی یا از سخنران استفاده نمی کنند یا اگرهم باشد به صورت خیلی کوتاه است.

مرادی ادامه داد: نتایج تلخ عدم شناخت امام حسین(ع) و اهداف قیام این می شود که در ظهر عاشورا صدای اذان از مساجد به گوش می رسد در حالیکه برخی از مردم در خیابان ها به طبل زنی و علم کشی مشغول هستند، یا عزاداری های شبانه آنقدر طول می کشد که منجر به قضا شدن نماز صبح می شود.

وی افزود: علت این اتفاقات تلخ اهمیت ندادن بچه های هیئتی به شناخت شخصیت والای امام حسین(ع) و یارانش است، چرا که امام حسین(ع) در ظهر عاشورا و در آن بحبوحه ی جنگ از نماز جماعت اول وقت غافل نشد و آن را برپا کرد.

چشم و هم‌چشمی و درگیر شدن در مسائل مادی آفت جدید هیئات مذهبی شده است

مرادی با اشاره به چشم و هم‌چشمی توسط برخی هیئت ها نسبت به یکدیگر و درگیرشدن به مسائل بی ارزش گفت: در قرآن کریم آمده است که بعضی ها خیال می کنند کارخوبی کردند ولی در روز قیامت متوجه می شوند که اشتباه کردند.

وی اظهار کرد: متأسفانه برخی از هیئات مذهبی آن چنان خود را درگیر خرید و تجهیز سیستم های صوتی و تصویری یا نحوه ی تبلیغات در سطح شهر و فضای مجازی می کنند که از اصل هدف دور می شوند، پلاکاردهای آن‌چنانی و هزینه های بیهوده کار صحیحی نیست و لازم است هیئات مذهبی خود را مشغول این کارها نکنند.

تحریف‌شناسی و تحریف‌زدایی راهکار اصلاح آسیب‌های عزاداری

مرادی تحریف شناسی و تحریف زدایی را راهکار اصلاح عزاداری ها بیان کرد و افزود: بدلیل ورود نفوذ دشمنان و بدخواهان در تمام زمینه های عزاداری و نیز عدم مطالعه ی مردم، مجالس عزای اهل بیت درحال تخریب و تحریف است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مداحان، ذاکران، مبلغان و خادمان مجالس عزاداری باید در جهت شناخت تحریفات برآیند و با برنامه ریزی و مطالعه ی منابع موثق و معتبر این تحریفات را از بین ببرند که این امر ملزوم رزمندگی و کار جهادی توسط تمام دست اندرکاران هیئات و مجموعه های مذهبی از مداح تا سخنران، از مسئول هیئت تا مسئولان صوت و تبلیغات است.

مداح پیشکسوت استان مرکزی:

زدودن غبار تحریف از مجالس عزاداری با نهال آگاهی و بصیرت/شهدا با شعار «هیهات من الذله» امام حسین(ع) به میدان جنگ رفتند

مرتضی پیرایش مداح پیشکسوت استان مرکزی با اشاره به راهکارهای تقویت هیئت‌های مذهبی گفت: اصلی‌ترین و راهگشاترین راهکار در جهت تقویت هیئت‌های مذهبی مطالعه و استفاده از بیانات حضرت علی علیه‌السلام است.

وی افزود: بهره‌مندی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز که برگرفته از بیانات امیرالمؤمنین است نیز می‌تواند مجموعه‌ها و هیئات مذهبی را در بخش محتوایی رشد دهد.

پیرایش بصیرت را رکن اساسی هیئات مذهبی خواند و بیان کرد: باید در هیئات مذهبی، خادمان و عزاداران و به خصوص مداحان و سخنرانان بصیرت داشته باشند چرا که اگر بصیرت وجود نداشته باشد، هدف و قیام امام حسین(ع) را آن‌ طور که دلشان می‌خواهد تفسیر می‌کنند و همین موجب تحریف و تخریب می‌شود.

مداح پیشکسوت اهل‌بیت افزود: آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی که اخیراً در هیئت‌های مذهبی به وجود آمده و در حال گسترش است به دلیل عدم بصیرت و شناخت است.

وی تأکید کرد: اگر بینش و بصیرت نباشد، دشمن به‌راحتی در هیئات مذهبی نفوذ می‌کند و باعث تحریف اصول عزاداری می‌شود.

پیرایش اضافه کرد: شناخت شخصیت والای امام حسین(ع)، علل و اهداف قیام و مطالعه مقاتل معتبر همان بصیرت است که مانند سدی محکم در برابر تحریفات و آسیب‌ها می‌ایستد.

جمله مشهور «هیهات من الذله» از امام حسین(ع) مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است/ مبارزه با ظلم و ستم هدف اصلی قیام سیدالشهدا بود

پیرایش عدم توجه به فرمایشات امام حسین(ع) در روز عاشورا را یکی از آسیب‌های عزاداری دانست و اظهار کرد: متأسفانه در برخی از هیئات مذهبی به بیانات سالار شهیدان در روز عاشورا در خصوص مبارزه با ظلم و ستم خیلی کم توجه می‌شود.

وی افزود: جمله‌ی معروف و مشهور «هیهات من الذله» از امام حسین(ع) در روز عاشورا که مبنای اصلی قیام ایشان است مورد غفلت و فراموشی سهوی یا عمدی قرار گرفته است.

پیرایش بیان کرد: هدف امام حسین(ع) از قیام علیه یزید، زیر بار ظلم و ستم نرفتن بود و این را به‌طور مکرر در محافل عمومی و خصوصی و در میدان جنگ اعلام می‌کرد ولی متأسفانه در هیئات مذهبی هیچ اشاره‌ای به این مورد نمی‌شود و صرفاً مجالس گریه و عزاداری است.

شهدا با شعار «هیهات من الذله» امام حسین(ع) به میدان جنگ رفتند

مداح اهل‌بیت استان مرکزی خاطرنشان کرد: شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و نیروهای مقاومت در سوریه، عراق و یمن با تمسک به جمله «هیهات من الذله» امام حسین(ع) در برابر ظلم و ستم ایستادند و ایستادگی می‌کنند که نشان از بصیرت بالا و شناخت عمیق و صحیحشان از فلسفه قیام سید و سالار شهیدان دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ستار علیزاده صبح سه شنبه در نشست اعضای هیأت امنای بقاع متبرکه شهرستان دامغان در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) این شهر بیان کرد: سالانه ۳۰ تا ۵۰ موقوفه جدید با نیات مختلف توسط واقفان نیک اندیش استان وقف می‌شود.

وی افزود: مهمترین نیات واقفان برگزاری مراسم عزاداری ائمه بویژه عزاداری امام حسین (ع)،کمک به مستمندان، و برپایی برنامه‌های قرآنی است

مدیرکل اوقاف استان سمنان ترغیب و ترویج فرهنگ وقف و احیا و عمران موقوفات را یکی از اولویت‌های امنای بقاع در سال جدید دانست و تاکید کرد: ترویج فرهنگ زیارت امامزادگان امسال دنبال می‌شود.

علیزده بر گسترش برنامه‌های فرهنگی شهرستان دامغان تاکید کرد و گفت: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ترویج فرهنگ قرآنی از مهمترین برنامه‌های موظفی هیأت امنا بقاع متبرکه محسوب می‌شود.

گفتنی است در استان سمنان ۱۶۰ بقعه متبرکه ۱۳۴ امامزاده و پنج هزار موقوفه وجود دارد.

کد خبر 6086224

دیگر خبرها

  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • راهکار ۶ بندی برای حل مسئله ارز/ گفتگو با حسین صمصامی
  • احیای حساب ۱۰۰ امام(ره) گامی بلند در محرومیت زدایی روستاها
  • "وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد قیام مردم بلخاب افغانستان + فیلم
  • همایش «آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب» در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌شود
  • رهبر انصارالله: آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند
  • آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند