Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:54:21 GMT

نماز ظهر عاشورا، عشق به خوبی ها در مقتل

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۹۷۷۰

نماز ظهر عاشورا، عشق به خوبی ها در مقتل

کرج- ایرنا- برپایی نماز در تنگنای عطش ، جنگ و نیزه ها، حرکتی بس والا از سیدالشهدا(ع) است که عشق به خوبی ها در مقتل را معنا بخشید و اهمیت عبادت را به بشریت رهنمون شد.

به گزارش ایرنا، درس های عاشورا برای بشریت دریایی بی انتهاست، مظلومیت ، شجاعت ، معنویت و عبادت در حصار جنگی نابرابر که رحم و مروت در چشم خصم نشانه ای ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گوشه گوشه میدان نبرد خون و شرارت سایه افکنده و طمع دنیا پرستان به حدی است که تحت لوای اسلام یزدی ، خون فرزند پیامبر را در تشت می ریزند و برآن هلهله سرمی دهند.
در گوشه ای از نبرد کفر چنان افسار گسیخته و بی رحمانه تازیانه می زند بر لب های تشنه که گویی، پای انسانیت در میان نیست و در گوشه دیگر گروهی اندک به ریسمان حق چنگ زده اند و از ابتدایی ترین نیازهای حیاتی محروم ، اما راسخ و استوار به عشق دیدار معبود، لحظه های ناب حماسه را خلق می کنند.
در این میان نماز ظهر عاشورای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) زینت بخش جنگی نابرابر است که عشق به خوبی ها را معنای خاص بخشید.
دهمین روز ماه محرم به دلیل وقایعی که در سال 61 هجری قمری در صحرای نینوا رخ داد برای مسلمانان روز مقدسی بوده و روز عزای شیعیان است.
در این روز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یارانش در جنگ با لشکر عمر سعد به شهادت رسیدند.
خیزش عظیم و مقدس عاشورا ، پیام ها و عبرت های فراوانی نه تنها برای مسلمانان ، بلکه برای همه مردم جهانیان دارد.
پیام های نهضت عاشورا، ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد و بسیاری از آن ها، همه جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد.
قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش کمتر از یک روز طول کشید و همۀ این بزرگان و آزادگان به دست انبوه سپاهیان یزید بن معاویه به شهادت رسیدند ولی پیام ها و دستاوردهای این قیام تا قیامت باقی است و هر روز وجهی تازه از آن بازشناسی می شود.
امام حسین (ع) و اصحابش در ظهر عاشورا با اقامه نماز در میدان جنگ و در مقابل سپاهیان دشمن در حالیکه تیرهای مرگ آور به سویشان روانه می شد، درس عبادت و بندگی کامل را به بشریت آموختند.
بر همین اساس نماز ظهر عاشورا همه ساله در دهمین روز از ماه محرم با شور و حال خاصی در ایران و جهان اسلام برگزار می شود، آئینی معنوی که ریشه در کربلا و عاشورا دارد.

***برگزاری نماز ظهر عاشورا در بیش از سه هزار هیات مذهبی و امامزاده البرز
دبیر ستاد اقامه نماز استان البرز به خبرنگار ایرنا افزود: در این استان بیش از سه هزار هیات مذهبی، حسینیه و مسجد و همچنین امامزاده مراسم عزاداری و نماز ظهر عاشورا برپا کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید اکبر موسوی افزود: چندین سال است که شاهد برپایی این فریضه در هیئات بزرگ مذهبی همچون هیات رزمندگان انصارالامام (ره) هستیم.
موسوی در ادامه به فضیلت نماز ظهر عاشورا اشاره کرد و افزود: در ظهر روز عاشورا یکی از یاران امام حسین (ع) به امام گفت که وقت نماز است، امام به او فرمود که «خدا تو را جزو مصلین قرار دهد که نماز را یادآوری کرد».
وی بیان داشت: امام حسین (ع) می توانست نماز را در خیمه بخواند ولی در وسط میدان جنگ خواند تا بگوید اساس دین نماز است و قیام من برای نماز است.
وی گفت: در روز قیامت اولین شهادتی که برای امام حسین (ع) می دهیم این است که آیا نماز را به پا داشتیم، لذا به تاسی از سیدالشهدا (ع) سنت نماز ظهرعاشورا را نهادینه کرد.
استان البرز دارای بیش از سه هزار هیات مذهبی مجاز- حسینیه و مسجد، 13 مصلای نماز جمعه و 100 امامزاده است.
7414/6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نماز ظهر عاشورا كربلا البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

 بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

طبق گزارش تسنیم علاوه بر روان شدن سیلاب در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین (ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال ۱۴۰۱ هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد ۱۴۰۱ طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر ۵۰۰ فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته، اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روز‌های آینده موکول شده است. 

مرمت فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین یزد کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی‌های اولیه از فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد. ​​​​​​​

علیرضا نقوی افزود: زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پللیس راهور و تلاش نیرو‌های منطقه در کوتاه‌ترین زمان مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است
  • حمله به ستاره ایرانی: دیگر به اینجا برنگرد! | اگر حرف خوبی برای گفتن نداری، چیزی نگو
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند