Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@15:11:46 GMT

فرانسه برای تعیین سفیر جدید در ایران شرط گذاشت

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۹۸۴۳

فرانسه برای تعیین سفیر جدید در ایران شرط گذاشت

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، یک مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه «فیگارو»، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «بله، ما تعیین سفیر جدید خودمان در ایران را معلق کرده‌ایم. ولی گفت‌وگو با ایران را ادامه می‌دهیم و امانوئل ماکرون در نیویورک با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.»


پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود وزارت خارجه فرانسه در دستورالعملی از دیپلمات‌های خواسته بود سفرهایشان به ایران را محدود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدور این دستورالعمل با ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در ارتباط با تلاش ادعایی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک منافقین در منطقه «ویلپنت» پاریس مرتبط دانسته شده بود.


رویترز در خبری گزارش لوموند درباره تصمیم پاریس برای معلق کردن انتصاب سفیر در تهران را تأیید کرد، اما نوشت مقام‌های فرانسوی این موضوع را مستقیماً با مسئله ادعاهای مطرح‌شده درباره مسئله «ویلپنت» مرتبط نمی‌دانند.
تیرماه سال جاری، همزمان با سفر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران به اروپا، دولت‌های بلژیک و اتریش اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در منطقه ویلپنت پاریس بازداشت کرده‌‌اند.


اندکی بعد اما آشکار شد که دو نفر از دستگیرشده‌ها عضو گروهک تروریستی منافقین هستند. «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، یک روز بعد گفت نفرات دستگیر شده عضو گروهک تروریستی منافقین بوده‌اند و این گروهک پس از ناکامی در نشست سالانه خود همانند گذشته مبادرت به برنامه ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر سفر اروپایی رئیس‌جمهور نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند.


یک مقام فرانسوی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «برای حل و فصل آنچه درباره حادثه ویلپنت اتفاق افتاد همکاری می‌کنیم. نمی‌گویم که بین این دو اتفاق ارتباط مستقیم وجود دارد ولی تهران به ما وعده همکاری‌های ملموسی در هفته‌های آتی داده تا روابطمان را به شکلی که در حال حاضر وجود دارد حفظ کنیم.»


«فرانسوا سینیمو»، سفیر فرانسه در ایران اواخر تیرماه امسال با پایان یافتن ماموریت خود، تهران را ترک کرد و از آن زمان فرانسه سفیری در ایران معرفی نکرده است. او به عنوان نماینده شخصی رئیس‌جمهور فرانسه در سوریه منصوب شد.کاخ الیزه اعلام کرده بود که در زمان متقضی برای جایگزین کردن فرانسوا سینیمو» اقدام خواهد کرد.


یک مقام دولت فرانسه، امروز چهارشنبه با بیان اینکه گفت‌وگوهای میان پاریس و تهران ادامه می‌یابد، گفت روسای‌جمهور دو کشور قرار است در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هم دیدار کنند.
نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از هفته آینده در شهر نیویورک آمریکا آغاز می‌شود. قرار است رئیس‌جمهور ایران هم در این نشست شرکت و سخنرانی کند. با توجه به حضور نمایندگان تقریبا تمام اعضای ملل متحد، معمولا روسای‌جمهور و مقام‌های کشورها در حاشیه مجمع عمومی دیدارهای دوجانبه متعددی با مقام‌های کشورهای دیگر دارند.


فرانسه که در مذاکرات هسته‌ای با ایران از اعضای گروه موسوم به ۱+۵ (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) بود، با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر لزوم حفظ این توافق تأکید دارد، اما در عین حال بارها از گفت‌وگو درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران صحبت کرده است.

 

فارس

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: لوموند شرط سفیر فرانسه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۹۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود

 

به گزارش تابناک، رئیس جمهور فرانسه گفت: «اگر درباره اوکراین صحبت می‌کنیم، امنیت اروپایی‌ها هم باید مدنظر باشد چون این کشور ۱۵۰۰ کیلومتر مرز با برخی کشورهای اروپایی دارد. اگر روسیه پیروز شود، دیگر رومانی، لهستان، لیتوانی یا دیگر کشورها امنیتی ندارند.»

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با روزنامه لا تریبیون گفت: «ما با باز گذاشتن درهای مذاکره با روسیه کار درستی انجام می‌دهیم. ما هم باید نظم بین‌الملل و هم صلح و امنیت را حفظ کنیم.»

به نقل از خبرگزاری تاس، رئیس جمهور فرانسه همچنین خاطرنشان کرد لازم است سیاست «ابهام استراتژیک» در مورد روسیه ادامه یابد.

اواخر آوریل سال جاری میلادی ماکرون در جریان سخنرانی در دانشگاه سوربن در پاریس گفته بود که اروپا باید برای ایجاد روابط با روسیه پس از پایان جنگ اوکراین آماده باشد.

ماکرون همچنین گفته بود ظرفیت‌های فنی و تکنیکی و برد موشک‌های بالستیک روسیه کشورهای اروپایی را در معرض خطر قرار داده است.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه مصاحبه خود گفت: «اگر درباره اوکراین صحبت می‌کنیم، امنیت اروپایی‌ها هم باید مدنظر باشد چون این کشور ۱۵۰۰ کیلومتر مرز با برخی کشورهای اروپایی دارد. اگر روسیه پیروز شود، دیگر رومانی، لهستان، لیتوانی یا دیگر کشورها امنیتی ندارند.»

وی خاطرنشان کرد: «قدرت و برد موشک‌های بالستیک روسیه همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

در این میان، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته بود که مسکو تهدیدی بری هیچ‌کس در اروپا به شمار نمی‌رود و ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورهای اروپایی هم چنین رویکردی در قبال روسیه داشته باشند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند
  • کامرون ایده اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد