Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@14:02:44 GMT

آیین عزاداری سنتی سنج و دمام زنی در دهدشت

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۰۲۳۴

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، دمام زنی یکی از قدیمی ترین سنت ها عزادری در برخی نقاط جنوب کشور و استان به ویژه در ماه محرم است که با برگزاری این آیین قدیمی مردم را از برگزاری مراسم خبر می دهند. مهمترین و بارزترین ویژگی مراسم عزاداری در دهدشت اجرای هماهنگ سنج و دمام و سینه ‌زنی است که با ریتم و ضرب‌ آهنگی خاص ادا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این مراسم گروهی دمام می زنند و تعدادی با در دست داشتن سنج و بوق، دمام زنان را همراهی می کنند و عزاداری پاها و دستها در سینه ‌زنی برای ایجاد حلقه ‌های منظم به نوحه ‌خوان انرژی مضاعفی می‌دهد.  نوحه ‌خوان که از ‌مدتها قبل برای اجرای نوحه جدید ‌یا قدیم خود را آماده کرده، در حلقه میانی می‌ایستد و با شور و هیجانی خاص در ابتدای اجرای خود نوحه‌ هایی به اصطلاح زیر واحد می‌خواند.  ارتباط نوحه ‌خوان و سینه ‌زنان به جایی می‌رسد که نوحه‌ خوان در فرصتی مناسب با گفتن واحد سینه زنان را به کند کردن گامها و کمک کردن تعداد ضربات بر سینه فرا می‌خواند، بدین نحو که ضربات بر سینه محکم تر و ریتم اجرای خواندن و سینه ‌زنی سنگینتر می‌شود، در این مرحله نوحه ‌خوان اشعاری بلند سر می‌دهد.  این مرحله از سینه زدن را با هیجانی خاص اجرا می‌کنند. مردم مومن و ولایتمدار شهرستان کهگیلویه و هیات عزاداری امامزاده جابر(ع) شهر دهدشت در شب عاشورا با حضور در مساجد، حسینیه ها، تکایا و برگزاری آیینهای عزاداری سنتی،خود را شریک غم حضرت زینب(س) دانستند و اشک ماتم ریختند. 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کهگیلویه وبویراحمد هیات سنج شهر دهدشت سنج و دمام زنی محرم عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۰۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست ستاد زکات استان در دهدشت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • برگزاری آیین واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • برگزاری آیین جشنواره قهرمان ایران
  • نشست ستاد زکات استان در دهدشت