Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@09:31:42 GMT

چگونه دارچین اصل را بشناسیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۱۵۷۰

چگونه دارچین اصل را بشناسیم؟


اغلب مردم نمی‌دانند که دو نوع اصلی دارچین وجود دارد با این که هر دوی آن‌ها سالم هستند، ولی در صورت مصرف بیش از حد، یکی از آن‌ها اثرات سمی و مضری برایتان خواهد داشت

تفاوت دارچین سیلان و دارچین کاسیا
دارچین ادویه‌ای بسیا محبوب است که علاوه بر خوشمزه کردن غذا مزایای سلامت زیادی هم دارد.

ولی اغلب مردم نمی‌دانند که دو نوع اصلی از این ادویه وجود دارد با این که هر دوی آن‌ها سالم هستند، ولی در صورت مصرف بیش از حد، یکی از آن‌ها اثرات سمی و مضری برایتان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این مقاله تفاوت بین دو نوع اصلی دارچین یعنی دارچین سیلان Ceylon و کاسیا Cassia را برای شما توضیح خواهیم داد.

دارچین چیست؟
دارچین ادویه‌ای است که از پوست داخلی درخت سینامومام Cinnamomum گرفته می‌شود.

نوار‌هایی از پوسته داخلی درخت که گرفته شده و خشک می‌شود و ب. صورت رول‌هایی که به نام چوب دارچین شناخته می‌شوند به فروش می‌رسند.

خواص منحصر به فرد این ادویه و طعم و عطر آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام سینامالدئید cinnamaldehyde است.

دارچین کاسیا یا دارچین چینی
دارچین کاسیا از درخت سینامومام کاسیا Cinnamomum cassia که به نام سینانومام آروماتیک Cinnamomum aromaticum هم شناخته می‌شود بدست می‌آید.

محل تولید این دارچین در جنوب چین است و از این جهت به نام دارچین چینی هم شناخته می‌شود با این حال زیرگونه‌های متعددی از ن. در سراسر شرق و جنوب آسیا وجود دارد

دارچین کاسیا متمایل به رنگ قهو‌ای تیره با بافتی ضخیم‌تر و زبرتر از دارچین سلان است.

دارچین کاسیا کیفیت پایین تری داشته و بسیار ارزان‌تر بوده و در سراسر جهان رایج‌تر است و تقریبا در تمام سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد.

دارچین کاسیا مدت طولانی در آشپزی و طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دارچین سیلان یا دارچین اصل

دارچین سیلان یا دارچین اصل بومی سریلانکا و بخش جنوبی هندوستان است و از پوسته داخلی درخت سینانومام وروم Cinnamomum verum بدست می‌آید.

دارچین سیلان به رنگ قهوه‌ای روشن است و چوب‌هایی نازک و نرم دارد. این ویژگی‌ها کیفیت و بافت مطلوبی به ن. می‌دهد.

دارچین سیلان کمتر رایج است و به عنوان ادویه پخت و پز محسوب شده و بسیار گران‌تر از دارچین کاسیا است.

طعم آن ملایم و شیرین بوده و برای دسر بسیار مناسب است.

مقدار سینامالدئید در روغن آن بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از در حالی که مقدار سینامالدئید در دارچین کاسیا ۹۵ درصد است و به همین دلیل عطر و طعم ملایم تری دارد.

هر دو نوع دارچین برای دیابتی‌ها مفید است
دارچین به کنترل قند خون در افرد دیابتی کمک می‌کند. بررسی ۱۶ مطالعه حیوانی در درمان دیابت نشان داده است که پودر سیلان به عنوان مکمل باعث کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. متاسفانه مطالعه انسانی در این زمینه انجام نشده.

از سوی دیگر مطالعات متعددی بر تاثیر کاسیا بر انسان‌های مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شده که طی چند ماه قند خون ناشتا در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

دوز استفاده از کاسیا بین ۱ تا ۶ گرم در روز بوده و عوار ض. جانبی بسیار کمی داشته است.

دارچین کاسیا حاوی کومارین است که می‌تواند مسموم کننده باشد
کومارین Coumarin ترکیبی است که به طور طبیعی در چند گونه گیاهی یافت می‌شود و در دوز‌های بالا می‌تواند برای بدن مضر باشد.

کومارین در جوندگان باعث آسیب به کلیه، کبد و ریه می‌شود و حتی ممکن است باعث ایجاد سرطان شود. در انسان همین اثر ها، ولی به صورت محدودتر را بوجود می‌اورد.

دارچین کاسیا منبع بسیار غنی از کومارین است.

دارچین کاسیا حاوی حدود ۱ درصد کومارین است در حالی که مقدار آن در سیلان ۰.۰۰۴ درصد یا ۲۵۰ بار کمتر است؛ بنابراین اگر دارچین کاسیا را در مقادیر زیاد و به عنوان دارو مصرف کنید یعنی حدود ۱ تا ۲ قاشق چایخوری در زور می‌تواند باعث ایجاد آسیب به بدن شود.

مقدار مجاز کومارین برای مصرف روزانه حدود ۰.۱ میلیگرم بر هر کیلوگرم وزن بدن است؛ بنابراین اگر به طور مرتب و به عنوان دارو یا به عنوان مکمل از دارچین استفاده می‌کنید حتما باید نوع سیلان را مصرف کنید و کاسیا برای شما خطرناک خواهد بود.

دارچین سیلان ضمن این که کیفیت بالاتری دارد از نظر سلامت هم به بدن آسیبی نرسانده و مفید‌تر است.   منبع: سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دارچین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۱۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این دمنوش‌ها حالت تهوع را درمان کنید

آفتاب‌‌نیوز :

سارا تیموری اظهار کرد: دارچین رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سالم نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: دارچین کلیه‌ها را گرم، ضعف کمر و پا‌ها را از بین می‌برد و کم خونی را درمان می‌کند.

تیموری با اشاره به اینکه این ادویه معطر بهترین دارو برای درد‌های عضلانی است، عنوان کرد: دارچین اثر آرام کننده و شاد کننده دارد و از بسیاری از دارو‌های آرام بخش بهتر است. 

این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب است و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول درآورده‌اند که به‌عنوان تب بُر به کار می‌رود، این گیاه رگ‌ها را باز می‌کند و باعث بهبود گردش خون می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی‌از خواص دارچین این است که باعث افزایش کارایی هورمون انسولین در بدن شده و در نتیجه بدن نیاز کمتری به این هورمون برای کنترل قند خون پیدا می‌کند.

تیموری افزود: برخی تحقیقات نشان دهنده تأثیر مثبت دارچین در کاهش فشار خون است.

این کارشناس گیاهان دارویی بیان کرد: دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد و آن تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌هاست و حتی می‌توان گفت که اثری مشابه پنی‌سیلین و آنتی بیوتیک دارد.

وی عنوان کرد: دارچین به علت داشتن اسانس و تانن، محرک و قابض است و به‌عنوان تقویت کننده عمل هضم غذا و جریان گردش خون به کار می‌رود و از آن برای رفع سوءهاضمه، به‌ویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده می‌شود.

تیموری عنوان کرد: دارچین معده را تمیز و آرام و قوی می‌کند و از آن برای رفع سوءهاضمه، بویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شهدای شاخص سال ۱۴۰۳ را بیشتر بشناسیم
  • سید حسن خمینی: یکدیگر را به رسمیت بشناسیم/ بدانیم که هیچکس توان حذف گروه دیگر را ندارد
  • با این دمنوش‌ها حالت تهوع را درمان کنید
  • تضمین سلامت قلب با این ماده غذایی خوش بو
  • طرز تهیه لذیذترین کاپ کیک‌ هویج و دارچین + فیلم