Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-28@18:21:21 GMT

آئین عاشورایی چک چکو در استهبان

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۱۹۶۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استهبان گفت: یکی از آئین ها‌ی سنتی و عاشورایی استهبان در عصر روز عاشورا چک چکو است که امسال هم با حضور پرشور مردم در میدان اصلی این شهر برگزار شد.
عباس پور افزود: با توجه به باور‌های مذهبی مردم در عصرروز عاشورا لشکریان ملعون یزید پس از قتل و غارت یاران امام حسین (ع) با اسب بر اجساد پاک شهدا تاختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بر اساس این باور‌ها مردم استهبان مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند که در این مراسم افراد دو قطعه چوب به اندازه یک مشت در دست گرفته و به هم می‌کوبند و صدای به هم خوردن چوب‌ها در خیل عظیم جمعیت تداعی‌کننده صدای سم اسب‌هایی است که بر پیکر شهدا می‌تاختند و حرکات موزون و آهنگین بودن این مراسم تداعی‌کننده پایکوبی لشکریان عمربن سعد است.
عباس پور اضافه کرد:این مراسم معنوی در استهبان با قدمتی ۳۰۰ ساله سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان استهبان در ۱۷۴ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: عاشورا چک چکو استهبان عاشورا خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌های نوروز عمق تاریخ را درنوردیده است

سفیر ایران در تاجیکستان در مراسم جشن عید نوروز در سفارت ایران در تاجیکستان، گفت: ریشه‌های نوروز عمق تاریخ و مرزها را درنوردیده و ایرانیان و تاجیکان و سایر مردمان حوزه نوروز را در میراث مشترک قرار داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم ، مراسم جشن عید نوروز فروردین سال 1403  در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی تاجیک، سفرا و دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مقیم برگزار شد.

آغاز برنامه با شعر خوانی مجری این مراسم «آرتیق قادر» هنرمند شناخته شده تئاتر و سینمای تاجیک ضمن تبریک فرارسیدن رسیدن نوروز، اشعاری از شاعران تاجیک و ایرانی در وصف نوروز و بهار، قرائت کرد.

سپس علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طی سخنانی فرارسیدن عید نوروز سال 1403 خورشیدی، آغاز بهار طبیعت که با ماه مبارک رمضان که بهار قرآنی است همزمان شده را تبریک گفت و افزود: این خود رویدادی مبارک و عمیق است که موجب افزایش معنویت این دوره شده و نشانگر درهم تنیدگی میراث غنی فرهنگی و آیینی ماست.

حقیقیان از حضور سفرا و دیپلمات‌های کشورهای خارجی مقیم تاجیکستان در مراسم جشن نوروز و سال نو ایرانیان قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این سال برای همه سال زیبایی، شکوه، عظمت و خوشبختی و شادکامی باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: نوروز اصیل ترین و قدیمی ترین جشن بجا مانده از دوران ایران باستان است. ریشه‌های آن عمق تاریخ و مرزها را درنوردیده و ایرانیان و تاجیکان و سایر مردمان حوزه نوروز را در میراث مشترک قرار داده و زنجیره‌ای از آداب، رسوم و ارزش‌های مشترک را به هم متصل کرده است و از دور افتاده‌ترین روستاها تا شهرهای پرهیاهو، این جشن نوروز است که با روحیه اتحاد و همبستگی، همه ما را یگانه می‌سازد.

وی ادامه داد: در آغوش نوروز، ما پیوند عمیقی با سنت‌ها، خانواده‌ها و جوامع خود می‌یابیم. در سراسر ایران و تاجیکستان، خیابان‌ها با موسیقی، جشن و شادی زنده می‌شوند، خانواده‌ها برای بزرگداشت آداب و رسوم و آیین‌های قدیمی خود دور هم جمع می‌شوند. 

حقیقیان با تاکید بر این که در ایران، مراسم نوروز با آداب و رسومی که نسل به نسل و سینه به سینه به ما منتقل شده و با شور و احترام فراوان برگزار می‌شود، گفت: خانواده‌ها گرد هم می‌آیند، سفره هفت سین می‌آرایند که نمایانگر جنبه‌های مختلف زندگی و طبیعت است و با راز و نیایش از پروردگار طلب برکت و نیکی در سال جدید می کنند.

سفیر ایران افزود: آمدن نوروز، آغازی است برای شادی و شادمانی و یادگاری از دوران گذشته که امید و تجدید حیات را با خود به همراه دارد. با دیدن رنگ‌های زنده و زیبای بهار که دستان طبیعت را رنگین کرده، ما نیز بازتابی از زیبایی تنوع و قدرت ارتباطات فرهنگی خود را مشاهده می‌کنیم.

حقیقیان خاطر نشان کرد که نوروز تنها یک جشن نیست؛ بلکه نشانی از استقامت و غنای فرهنگی ماست.

وی ادامه داد: در حالی که این عید را جشن می‌گیریم، پیوندهایی که ما را متحد می‌کند و از میراث مشترک ما نیرو می‌گیرد را گرامی می‌داریم. باشد که روح نوروز به ما انگیزه دهد تا ارزش‌های صلح، دوستی، مهربانی، هماهنگی و حسن نیت را نسبت به همگان پذیرا باشیم.

سفیر ایران همچنین افزود: هرچند که متأسفانه امروزه همچنان شاهد استمرار جنایات جنگی و نسل کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی مدعی دروغین حمایت از حقوق بشر هستیم. از خداوند بزرگ می‌خواهیم که در این روزهای مبارک، اشغالگری و جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین پایان یافته و صلح و ثبات و آرامش در آنجا حکمفرما شود.

در این مراسم «گروه موسیقی سروش مولانا»، اعزامی از مرکز ضمن تبریک نوروز به شرکت‌کنندگان مراسم و ابراز اطمینان به تحکیم و گسترش روابط برادرانه میان تاجیکستان و ایران، چند برنامه شاد نوروزی اجرا کردند که مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.

سبحانی: نوروز عامل پیوند فرهنگی ملت‌ها است تاکید سفیر پاکستان بر گسترش روابط با ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر به فرهنگ و آئین‌های سنتی مردمان لر
  • شنیده شدن صدای انفجار مهیب در بندر حیفا
  • «صدای ملت» علیه هویت ملی موضع نمی‌گیرد
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • شنیده شدن صدای یک انفجار مهیب در بندر حیفا
  • (ویدیو) واکنش پیمان یوسفی به بازنشستگی جواد خیابانی
  • بازتاب معنویت و فرهنگ در آیین‌های نوروزی استان مرکزی
  • غم‌نامه‌ای برای قربانیان غزه/ داغ کرمان با درد مسکو تازه شد!
  • ۵۰ میلیمتر به میانگین بارش فارس اضافه شد/استهبان در صدر بارندگیها
  • ریشه‌های نوروز عمق تاریخ را درنوردیده است