Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@17:32:33 GMT

اوکراین: کریمه را از روسیه پس می گیریم

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۲۰۴۰

به گزارش ایرنا، 'پترو پروشنکو' روز پنجشنبه در پیام سالانه خود به پارلمان اوکراین افزود که پیشنهاد داده از قانون اساسی اوکراین بندی که به روسیه اجازه استقرار پایگاه خود در کریمه را می دهد، حذف شود.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خطر کاهش تحریم های بین المللی علیه روسیه وجود دارد، افزود: به طور پیگیرانه با تلاش ها برای کاهش فشارهای تحریمی علیه روسیه مقابله می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت: تقریبا اطمینان دارم که اجازه لغو تحریم ها را نمی دهیم اما چنین خطری وجود دارد؛ روسیه به شدت تلاش می کند که تحریم ها را لغو کند و این اقدام آنها حاکی از موثر بودن تحریم ها است.
رئیس جمهوری اوکراین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مخالف تغییرات در ساختار حکومت اوکراین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستم و معتقدم که اوکراین کشوری یکپارچه با نظام حکومتی پارلمانی -رئیس جمهوری (اختیارات پارلمان بیشتر از رئیس جمهور) است.
پروشنکو تصریح کرد: حتی در سال های سخت و دشوار، رییس جمهوری حتی یک بار درخواست افزایش اختیارات خود را نکرد و حتی از برخی اختیارات خود صرف نظر کرد و در زمان حاضر نظام بازدارندگی و موازنه نیروها در کشور حاکم است.
در هنگام سخنرانی پوروشنکو در پارلمان، گروهی از فعالان سیاسی مخالف دولت که به گفته رسانه های روسی از ملی گرایان افراطی بودند سعی کردند وارد پارلمان شده که با نیروهای گارد ملی مستقر در محوطه پارلمان درگیر شده و دو مامور امنیتی مجروح شد.
به گزارش ایرنا، اختلاف های روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی عمیقی دارند از سال 2014میلادی و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، مسکو امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبان ها متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی گفت وگوهایش اعلام کرده است که مسکو درباره بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی و احتمال مذاکره با روسیه!

رئیس‌جمهور اوکراین برای دومین بار در یک ماه گذشته به مسئله مذاکره با روسیه پرداخت و آن را ممکن دانست.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر آغاز مذاکرات صلح روسیه و اوکراین برای پایان جنگ را ممکن دانست.

زلنسکی در گفتگو با یک روزنامه‌نگار فرانسوی با اشاره به نشست صلح اوکراین که قرار است در ماه ژوئن به میزبانی سوییس برگزار شود، گفت: «فکر می‌کنم اگر همه ما (در نشست سوییس) اتفاق‌نظر داشته باشیم، سندی را با دست‌کم سه ماده آماده می‌کنیم تا مورد بررسی قرار گیرد. اگر تمام دنیا متقاعد شود که این مفاد عادلانه هستند، راهی پیدا می‌کنیم تا روسیه آن را بپذیرد.»

رئیس‌جمهور اوکراین در اواخر ماه میلادی گذشته هم در گفت‌وگویی از خواسته پیشین خود برای بازگشتن مرز‌های دو کشور به وضعیت ۱۹۹۱ (پس از فروپاشی شوروی) عقب‌نشینی کرده و گفته بود مذاکرات می‌تواند بدون تحقق این شرط هم برگزار شود. او در آن زمان گفت اگر اوکراین بتواند وضعیت مرز‌های ۲۰۲۲ (پیش از آغاز جنگ) را احیا کند، روسیه حاضر به مذاکره خواهد شد.

زلنسکی در گفت‌وگوی امروز خود با بیان اینکه نمی‌خواهد روسیه «تن‌ها طرح دیپلماتیک کارآمد و توانای موجود برای پایان جنگ را نابود کند» گفت از کشور‌های شرکت‌کننده در نشست صلح سوییس درخواست خواهد کرد تا مسکو را به پذیرش شروط کی‌یف وادار کنند.

در ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) حدود ۱۲۰ نفر از سران کشور‌های جهان در سوییس گرد هم می‌آیند تا درباره صلح اوکراین گفتگو کنند؛ اما وزیر خارجه سوییس اعلام کرده است که نمایندگان روسیه به این کنفرانس دعوت نخواهند شد.

دیگر خبرها

  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • زلنسکی و احتمال مذاکره با روسیه!
  • حمله اوکراین به قدیمی‌ترین کشتی جنگی روسیه که از جنگ جهانی اول و دوم جان به در برد
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین/ تصرف بخش های دیگری از خاک اوکراین توسط روسیه
  • پسکوف: اوکراین عمدا خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد
  • مسکو: جنگ ترکیبی با روسیه به قیمت تحقیر آمریکا تمام می‌شود
  • دست و دل بازی بی سابقه آمریکا؛ کمک ۹۵ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین، اسرائیل و تایوان