Web Analytics Made Easy - Statcounter

لنجان-خرم آبادی های مقیم فولادشهر در آیینی کهن و به یادگار مانده از پیشینیان قوم لُر در روز عاشورا سرتاپای خود را به گِل آغشته کرده و با این سنت کهن اوج غم و اندوه خود را در روز عاشورای حسینی به نمایش می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، خرم آبادی های مقیم فولادشهر در آیینی دیرینه و کهن و به یادگار مانده از پیشینیان قوم لُر در روز عاشورا سرتاپای خود را به گِل آغشته کرده و با این سنت کهن اوج غم و اندوه خود را در روز عاشورای حسینی به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آیین کهن اوج ارادت خالصانه‌ خرم آبادی های مقیم فولادشهر بر خواسته است. عشق به حسین در دیار فولادشهر سرما و گرما و تابستان و زمستان نمی‌شناسد، و مردم این دیار بی‌صبرانه منتظر مراسم سنتی کهن گل‌مالی هستند.

روز تاسوعا جوانان هیئت برای برپا کردن آتش اقدام به جمع آوری هیزم می کنند تا صبح عاشورا وقتی عزاداران حسینی سرتاپای خود را در حوضچه از گِلی که از خاک رس با گلاب‌ها مخلوط شده آغشته می‌کنند به دور آتش جمع می‌شوند تا لباس و بدنشان خشک و از سرما درامان بمانند. پیر و جوان پیش از طلوع آفتاب با پوشیدن لباس مشکی در کنار حوضچه حاضر می‌شوند و به نوبت در این حوضچه غلطیده و سر و صورت را با گل می‌پوشاند و آنانی که به دلیل کهولت سن و یا سن و سال کم امکان غلطیدن در حوضچه گل وجود ندارد با دست گلی بر شانه یا سر خود می گذارند.

مهدی اسماعیلی از ریش سفیدان هیئت خرم آبادی های مقیم فولادشهر می گوید: مراسم گل مالی در روز عاشورا، دارای فلسفه بسیار غنی است که مردم لرستان به آن پایبند هستند و در این روز باعظمت همه یک دست می‌شوند و کسی با لباس فاخر در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) حاضر نمی‌شود.

وی می گوید: قدمت و تاریخچه آیین گِل مالی به چند هزارسال گذشته باز می گردد و سال هاست این رسم کهن به سوگواری عاشورا گره خورده و جزیی جدانشدنی از عزاداری روز عاشورا شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه عزاداران حسینی، پس از اقامه نماز صبح به بوق عزا دمیده و صدای چمریونه آیین گل مالی شروع می کنند، اضافه می کند: آغشته کردن تمام قامت در مراسم سوگ اباعبدالله الحسین(ع) اوج فاجعه و اندوه مردم را نشان می دهد نکته جالب در این آیین مسئولیت برخی از افراد این است که داخل حوضچه های گل بایستند تا گل را به سر و روی کسانی که تمایل دارند گِل بمالند و گِل مال نامیده می شوند.

وی ادامه می دهد: بعد از خشک شدن، عزاداران حسینی شروع به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌کنند و هیئت های عزاداری گرد هم می‌آیند و در سطح شهر در کنار دیگر هیئت های عزادرای قرار گرفته و به عزاداری می پردازند.

اسماعیلی عنوان می کند: لرها در هرجای کره خاکی که باشند خودرا برای مراسم روز عاشورا به خرم آباد می رسانند اما چنانچه نتوانند در شهر خرم آباد حاضر شوند این مراسم را در استانهای دیگر زنده نگه می دارند و عشق و اردات خود را به اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش می گذارند.

حسین عابدینی یکی دیگر از اعضاء هیئت خرم آبادی های مقیم فولادشهر اظهار می کند: عزادران خرم آبادی به احترام تبرک شدن گل با خاک کربلا و گلاب بدون وضو داخل حوضچه نمی شود و این آیین بقدری سوزناک و غمگین است که قابل توصیف نیست.

وی می گوید: مراسم گل مالی تا حدود ساعت ۹صبح ادامه دارد و بعداز آن هییت ها بصورت دسته جات در خیابان های شهر عزاداری می کنند البته اکثر عزاداران با پای برهنه در مجلس عزای امام حسین(ع) شرکت می کنند.

عابدینی می افزاید: غم و ماتمی که این فضای روحانی وجود دارد را نمی توان در سخن معنا کرد، بلکه باید در این آیین سنتی حضور داشته باشی و آن را از نزدیک ببینی تا بدانی غم و ماتم اباعبدالله الحسین (ع) چگونه عاشقان خود را به کوچه‌ها و هیئت‌ها می‌کشاند.

وی یادآور می شود: باگذشت سال‌ها از آیین گِل مالی خوشبختانه هیچ‌گونه تغییری در روش عزاداری مردم لرستان رخ نداده و همچنان شکوه و ماندگاری گذشته خود را حفظ کرده است.

حجت الاسلام مسعود سرافراز امام جمعه فولادشهر اظهار می کند: امام حسین(ع) برای احیاء دین اسلام و برپا داشتن امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند در شب های ماه محرم و در مراسمات عزاداری باید به تبیین این فریضه الهی به عنوان یکی از اهداف اصلی قیام عاشورا پرداخته شود.

وی می افزاید: در احادیث آمده هر کس امر به معروف و نهی از منکر را یاری کند، صاحب عزت می شود و در مقابل هر کسی کاری کند که این فریضه دینی به فراموشی سپرده شود، صاحب ذلت می شود.

امام جمعه فولادشهر می گوید: اقامه نماز به عنوان یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) بود و برهمین اساس اقامه هرچه باشکوهتر نماز ظهر عاشورا با توجه به تبلیغات سوء مبنی بر کاهل نماز بودن شیعیان باید به صورت ویژه در هیات مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح می کند: عزاداران حسینی در فولادشهر در ظهر عاشورا به تبعیت از امام حسین (ع) و یاران باوفایشان به هنگام نماز ظهر، عزاداری را تعطیل کرده و نماز جماعت را اقامه کردند و اعلام کردند که اقامه نمازظهرعاشورا یکی از پیام ها و فلسفه های قیام امام حسین(ع) بوده و به همین خاطر عزاداران حسینی باید نسبت به اقامه نماز اول وقت اهتمام داشته باشند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عاشورا عزاداری و سوگواری لنجان اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته عقیدتی سیاسی، با بیان اینکه هم اکنون سپاه مقتدر در کنار سایر نیروهای مسلح ایران اسلامی در نبرد ناشناخته با دشمن قرار دارد، اظهار کرد: به دلیل اعتقادات عمیق دینی، ایمان و تقوا و همچنین برخورداری از توان رزمی و روحی بالا امروز شاهد شکست پی در پی دشمنان در این عرصه هستیم.

وی یکی از ویژگی‌های مهم پاسداران را عمل به رهنمودهای رهبری دانست و با بیان اینکه این نیروهای شجاع و دلاور بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند، افزود: عملیات وعده صادق نمونه روشن از این خصوصیت است که تمام جهان را تحت تأثیر قرار داد و موشک باران سرزمین‌های اشغالی به تیتر اصلی اخبار رسانه‌ها جهان تبدیل شد که این همان اثرگذاری ناشی از تعبد و تدین است.

نجفقلی زاده سرایی انتقام از اسرائیل غاصب را نشانه‌ای از عزم و اراده راسخ ملت ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین دانست و ادامه داد: این امر تعمیق عنصر ایمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که برای دشمنان همچون خاری در چشم می‌ماند.

وی برگزاری آموزش‌های مختلف عقیدتی و سیاسی، دوره‌های معنوی و انس با قرآن از سوی عقیدتی سیاسی سپاه را یکی از دلایل مهم در تعمیق باورهای دینی و عشق به وطن و دفاع از آب و خاک کشور دانست و یادآور شد: با وجود نیروهای مسلح جان بر کف، ولایی و مؤمن امروز هیچ کشوری جرأت نگاه چپ به ایران اسلامی را ندارد.

نجفقلی زاده سرایی به برنامه‌های گوناگون سپاه عاشورا در هفته عقیدتی سیاسی از هشت تا ۱۴ اردیبهشت اشاره و اعلام کرد: برگزاری نشست‌های بصیرتی، سیاسی و بصیرت افزایی، گفتمان‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، تجلیل از حلقه‌های صالحین در رده‌های مختلف، بسیج اقشار، غبارروبی از مزار شهدا، نشست‌های تخصصی سیاسی و عقیدتی در حوزه‌های مقاومت و حوزه‌های علمیه، تبیین آثار شهید مطهری در مدارس و دانشگاه‌ها و نواخته شدن زنگ سپاه معلم از جمله برنامه‌های این هفته در آذربایجان شرقی است.

وی تجلیل از هادیان سیاسی و معلمان نمونه و نیز دیدار با علمای شاخص در شهرستان‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در استان برشمرد و افزود: هادیان سیاسی از جمله نیروهای بسیار مجرب و زبده سپاه در مسیر آموزش‌های عقیدتی و فرهنگی هستند که بدون منت و با تفکرات بسیجی و انقلابی برای پیشبرد اهداف معنوی این مجموعه تلاش می‌کنند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا آشنایی با مبانی دینی، تعمیق باورهای دینی، افزایش عزم و اراده ملی، تقویت ایمان، تقوا و طهارت روحی و معنوی را از اهداف اصلی فعالیت‌های سازمان عقیدتی سیاسی در سپاه عاشورا بیان کرد.

کد خبر 6088208

دیگر خبرها

  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم
  • ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • بدرود ؛ محمد نوری
  • کمک ۲۹۱۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند