تکیه زدن انسانهای کوچک بر جایگاه بزرگان سبب نابودی یک جامعه میشود
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۲۷۲۶
خرداد:عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اگر ما در نظام اداری به دلیل برخی تنگ نظری ها و برخی از محدودیتها مسیر شایستگان را مسدود کردیم، همان اتفاقی میافتد که امیرالمؤمنین (ع) در حدیثی می فرمایند که تکیه زدن انسانهای کوچک بر جایگاه بزرگان سبب نابودی یک جامعه میشود.
به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، حجتالاسلام مجید انصاری طی سخنانی در مراسم عزاداری محرم در حسینیه دارالزهرا با بیان اینکه مسئله حق و مبارزه با باطل از ارزشهای بعثت انبیاء است، گفت: وقتی صحبت از حق می کنیم یا از باطل سخن می گوییم، به نوعی از همان عدل و ظلم حرف می زنیم و مسئله ظلم چیزی است که میتواند یکایک ما را آلوده کند همان طور که عدالت می تواند تمامی ما را مزین سازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: وقتی به حقوق تعدی شد مسئله ظلم پیش می آید، این ظلم به سه شکل انجام می شود یا به خودمان ظلم می کنیم که خداوند تحت شرایطی آن را می بخشد، یا به دیگران ظلم می کنیم که خداوند ممکن است آن را ببخشد اما رها نمی کند و روایت است که وقتی برخی افراد در آخرت نامه عمل خود را دریافت میکنند در آن گناهانی ذکر شده که آن فرد اصلا انجام نداده است و وقتی می پرسد من چنین کارهایی را انجام نداده ام پاسخ داده میشود که درست است اما شما حق فلان شخص را ضایع کردید و برای جبران حق او باید اینجا تسویه حساب شود که برای آن بخشی از گناهان آن فرد را به نام تو نوشتیم.
انصاری یادآور شد: آقای عطاالله مهاجرانی اخیراً کتابی به نام «حاج آخوند» را نوشته اند که توصیه می کنم حتما این کتاب را مطالعه کنید. ایشان تکه هایی از زندگی یک روحانی تمام عیار و خالص که گوشه حوزه را رها کرده و مثل یک روستایی را در زمینها مشغول به زراعت بود و به هدایت عملی مردم می پرداخت، به نگارش درآورده است.
این عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به بخشهایی از این کتاب ادامه داد: ما اگر بدانیم که مالی را به حرام وارد چرخه اقتصاد خانواده خود یا جامعه کرده ایم فقط حق آن کسی که مالش خورده شده ضایع نشده بلکه یک جامعه گرفتار مال حرام شده است و این اثرش در جامعه می ماند.
وی با تاکید بر اینکه جامعه حرامخور، جامعه سمیع و بصیر نیست حتی اگر گوش و چشم داشته باشد، تصریح کرد: اینکه کسی تصور کند در خانه خودشان اختیار زن و بچه داشتن یعنی اینکه هرطور دلش خواست رفتار کند، هر سخنی خواست بگوید و هر عملی را به ظلم و زور انجام دهد، حق اوست، سخت در اشتباه است.
انصاری تاکید کرد: اگر در کشور ما و هیئت های عزاداری ما بیرق های مبارزه با ظلم بلند باشد، باید قوه قضاییه ما بعد از محرم با قبل از محرم متفاوت باشد، بازار ما متفاوت باشد، خودمان در زندگی فردی تفاوت پیدا کنیم، مسئولان ما در رفتارشان متفاوت شوند و اگر این دانشگاه عاشورا و محرم نتواند ما را منقلب کند، باید به حال خودمان افسوس بخوریم.
این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه جدی تر از حقوق الله، حقوق الناس است، اظهار کرد: حوزه حقوق اجتماعی، ظریف و باریک و زیاد است و ما متاسفانه گاهی چندان توجهی به آن نداریم، حتی در مورد عزاداری ها ممکن است که ما حقوق اجتماعی را ضایع کنیم یا حرمت تریبون مراسم اباعبدالله رعایت نشود، بر بالای منبر حق دیگران تضییع شود، به انسان های آزاده نسبت سو داده شود، به بزرگانی تهمت زده شود و از تریبون مداحی احیاناً حق کسی ضایع شود، به ویژه اینکه آن مراسم هم بزرگ باشد و از صداوسیما هم پخش شود و به خصوص از بیتالمال هزینه برپایی آن مراسم داده شده باشد، جواب خدا را چه می خواهند بدهند؟ چگونه می خواهند این ظلم را جبران کنند؟
انصاری تاکید کرد: یک انسان شایسته، آزاده و شجاع که مثلا برای مجلس یا خبرگان کاندیدا شده است - آن هم نه برای قدرت طلبی بلکه برای بیان حقایق - رفته اند و بر اساس چهارتا گزارش مغرضانه خط بازانه، صلاحیت او را رد کردهاند آن هم نه یک نفر را، نه دو نفر را، نه صد نفر را. بعد از انتخابات هم می آیند در اتاق دربسته می گویند بله گزارشی به ما دادند که این گزارش درست نبود یا اینکه تشابه اسمی رخ داده بود و به همین راحتی تمام می کنند. آیا به همین راحتی تمام میشود؟ اگر آن طرف بگذرد از حق شخصی خود گذشته است اما مجلسی که قرار بود از انسان های آزاده ای که بیایند و از حق مردم دفاع کنند، محروم شده است و جامعه از آنان محروم شده و جایگاه مجلس و خبرگان دچار نقصان شده است، این حق قابل جبران نیست. فرض کنید که در دوره بعد تایید صلاحیت کردید، این دور چه می شود؟
وی افزود: آیا مسیر مجلس ما در رشد و ترقی و نظارت قاطع و شجاعت برخورد و در جهت ترقی و پیشرفت کشور و رفع نارسائی ها حرکت کردن، بهتر از دور اول و دوم است یا پسرفت داشته است؟ اگر ما در نظام اداری به دلیل برخی تنگ نظری ها به دلیل برخی از محدودیت ها مسیر شایستگان را مسدود کردیم، همان اتفاقی میافتد که امیرالمؤمنین در حدیثی می فرمایند که تکیه زدن انسان های کوچک بر جایگاه بزرگان سبب نابودی یک جامعه میشود.
انصاری ادامه داد: ما الان چند نفر را سراغ داریم که اگر به آنان بگویند بیا و در فلان مسند قرار بگیر بگوید نه من شایسته این مسند نیستم، به سراغ دیگری بروید؟ در حوزه حقوق اجتماعی کسانی که مسئولیت دارند واقعا باید از حقوق مردم بترسند و بلرزند، بخصوص کسانی که در حوزه مسائل پولی و مالی هستند.
وی در پایان با طرح این پرسش که چطور می شود مجموعه ای از موسسات مالی و اعتباری به نام ائمه اطهار در مشهد مقدس درست شود و جیب مردم را خالی کند، تصریح کرد: دولت هم مجبور شد ۱۱ هزار میلیارد تومان در دولت قبلی که من بودم - و خدا را شکر در حال حاضر نیستم و آزادم از هردو جهان - از جیب همه مردم بدهد تا اموال آن بیچاره هایی که طلای زن و بچه خود را فروخته بودند بازگردد و آنانی هم که برده اند، راحت برده اند و آبی هم رویش خورده اند. برچسب ها: مجمع روحانیون مبارز ، حجتالاسلام مجید انصاری ، محرم
منبع: خرداد
کلیدواژه: مجمع روحانیون مبارز حجت الاسلام مجید انصاری محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۲۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» مینامید، میشود دم از عدالت زد؟
آفتابنیوز :
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی به رئیسی در مورد پرونده فساد چای دبش طعنه زد.
این روزنامه نوشت: در جامعهای که حتی با مفسدان اقتصادی برخورد یکسان نمیشود بطوری که یکی را به دلایل خاص از زیر سنگ هم که شده پیدا میکنند و به صُلابه میکشند، ولی دیگری را که فساد بزرگتری مرتکب شده تکریم میکنند و در بهترین جایگاه قرارش میدهند، چگونه میتوان باور کرد که عدالت حاکم است؟
هیچکس، چه در سطح کارگزاران نظام و چه در سطح عموم مردم، تردید ندارد که ما هنوز نتوانستهایم عدالت را در جامعه برقرار کنیم.
قضاوتی است که از کارگزاران ارشد نظام هم بارها شنیده شده و نمودهای عینی آن نیز در جامعه کاملاً قابل لمس است.
ثروت کشور به صورت عادلانه میان مردم تقسیم نمیشود، در ادارات با ارباب رجوع برخورد یکسان صورت نمیگیرد، پارتیبازی در اکثر دستگاهها بشدت رواج دارد، حقوقها، مزایا و امکانات رفاهی به تناسب شایستگیها و نیازهای واقعی پرداخت نمیشوند. بر بخشهای بکارگیری افراد در پستها و تفویض جایگاهها شایستهسالاری رعایت نمیشود، به افراد بلهقربانگو امتیاز داده میشود و افراد منتقد منصف و دلسوز طرد میشوند و...
اینها و بسیاری موارد دیگر نشانههای بارز تبعیض هستند، چیزی که با روح اسلام و نظامی که قرار است با «جمهوریت» و «اسلامیت» اداره شود در تضاد کامل هستند.
در جامعهای که حتی با مفسدان اقتصادی برخورد یکسان نمیشود بطوری که یکی را به دلایل خاص از زیر سنگ هم که شده پیدا میکنند و به صُلابه میکشند، ولی دیگری را که فساد بزرگتری مرتکب شده تکریم میکنند و در بهترین جایگاه قرارش میدهند، چگونه میتوان باور کرد که عدالت حاکم است؟
این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود که به نظر میرسد به رئیسی و پرونده چای دبش کنایه میزند نوشته است:در جامعهای که پرونده بزرگترین فساد اقتصادی را به جای آنکه با اولویت بررسی کنند به محاق میبرند و آن را فسادنمائی جلوه میدهند، چگونه میتوان پذیرفت عدالت در حال اجرا شدن است؟
همچنین روزنامه جمهوری اسلامی با طعنه به علیرضا پناهیان ادامه داد:
در جامعهای که اهانتکننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر مینشانند، چگونه میتوان به مردم گفت در حال ساختن بنای رفیع حکومت عدل علی هستیم؟
مردم با مشاهده این بیعدالتیها اگر به این نتیجه برسند که ما کاری غیر از تغییر اسم انجام ندادهایم و هدفمان این بود که محمدرضا پهلوی را کنار بزنیم و خودمان جای او را بگیریم، نمیتوان قضاوتشان را رد کرد. قرار نبود آنهمه شهید بدهیم و آنهمه فداکاری صورت بگیرد و بعد از ۴۵ سال هنوز در پیچ و خمهای تبعیض و بیعدالتی سرگردان باشیم و در عین حال به عدهای اجازه بدهیم چنین وضعیتی را متن عدالت جلوه دهند!