Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دلسوختگان و شیفتگان سید و سالار شهیدان و اهل بیت (ع) در سیستان و بلوچستان با روشن کردن شمع یاد فداکاری و آزاد مردی های اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش را گرامی داشتند .

روضه، نوحه خوانی و قرائت زیارت عاشورا از دیگر برنامه های شام غریبان شهدای دشت نینوا در کلیه روستاها و شهرستان های استان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان بعد از برگزاری 10 شبانه روز مراسم روضه خوانی و عزاداری در حسینیه ها ، مساجد و تکایا، پس از اقامه نماز مغرب و عشا در غروب غم گرفته عاشورا به یاد بی پناهی و غربت اهل بیت(ع)، در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایشان اشک ماتم ریختند.

در مراسم شب شام غریبان که در حسینیه ها ، مساجد ، تکایا ، مزار شهدای و کهف الشهدا زاهدان برگزار شد حضور کودکان مشکی پوش که نام اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت زینب (س) برروی لباسهایشان نقش بسته، به همراه خانواده هایشان شمع روشن کردند و جلوه خاصی به این آیین بخشیدند.

برپایی و حرکت دسته های عزادار نیز در کوچه ها و معابر استان و زمزمه نوحه های غم انگیز از دیگر برنامه هایی است که در این شب انجام می‌گیرد.

امسال نیز ارادتمندان به ابا عبدالله الحسین (ع) در سیستان و بلوچستان در مراسم محرم و شام غریبان بار دیگر عشق و ارادت خود را به شهدا و اسرای کربلا به نمایش گذاشتند و بر مظلومیت خاندان پیامبر(ص) ناله و فغان کردند.

آیین شام غریبان در زاهدان در فضایی آکنده از حزن و اندوه با شرکت هیات های عزادار در کنار گلزار پنج شهید گمنام و کهف شهدای محله ابوذر زاهدان در این شهرستان برگزار شد.

مردم عزادار زاهدان در اطراف مقبره و ضریح شهدای گمنام که بر بالای تپه سنگی بنا نهاده شده و به تپه نورالشهدا و کهف شهدا مشهور است، با روشن کردن شمع در فضایی اندوه بار با مداحی و نوحه سرایی و اشک و آه و ناله در آخرین شب دهه نخست محرم اوج اخلاص و محبت به اهل بیت را به نمایش گذاشتند. 

برپایی ایستگاه های صلواتی و پذیرایی از عزاداران گوشه ای دیگر از عشق و ارادت مردم زاهدان به خاندان عصمت و طهارت است.

دیگر نقاط سیستان و بلوچستان علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان های مختلف استان با برپایی آیین شام غریبان به یاد بازماندگان حادثه کربلا در مساجد، حسینیه ها و تکایا با روشن کردن شمع به سوگواری پرداختند.

انتهای پیام/ب

آیین شام غریبان به یاد غریبان کربلا در سیستان و بلوچستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم97 مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۲۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین رویداد تربیت مربی هوش مصنوعی کشور در زاهدان برگزار می‌شود

علی سرگزی بیان کرد: این رویداد توسط مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ذیل قرارگاه شهید آوینی و با همراهی نهادها و دستگاه‌های علمی و فرهنگی از جمله پارک علم و فناوری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی و اداره کل پرورش فکری کودکان و نوجوان در شهر زاهدان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این رویداد با رویکرد تولید محتوا برای اولین بار در سطح کشور و در روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه با حضور مهندس مصطفی ضابط مؤسس اولین پارک دیجیتال و اولین آزمایشگاه هوش مصنوعی ایران و اساتید استانی در مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: این رویداد شامل کارگاه‌های آموزشی، مهارتی و مسابقه‌ تولید محصول با هوش مصنوعی است که با هدف ارتقاء سطح آشنایی و مهارتی مربیان در مواجهه با قشر نوجوان و جوان و نشر فرهنگ استفاده صحیح از هوش مصنوعی در بین نوجوانان، برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که تربیت مربی در زمان محدود قابل تحقق نیست، برنامه‌ تداوم برای شرکت کنندگان این دوره در نظر گرفته شده که شامل برگزاری کلاس‌های تکمیلی و رفع اشکال به صورت هفتگی برای مربیان و اعزام مربیان به مدارس و تدریس برای دانش آموزان ‌است که به همین منظور با مربیان توانمند و برگزیده در آزمون انتهایی رویداد، تفاهم همکاری در تدریس انعقاد می‌شود.

سرگزی خاطرنشان کرد: در انتهای رویداد به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره تعلق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد بارش در ۱۰ ایستگاه‌های باران‌سنجی بلوچستان
  • لغو پرواز درسیستان وبلوچستان،بدلیل وضعیت جوی
  • قطع ارتباط ۳۰۰ روستا در جنوب استان
  • تداوم بارش های رگباری در سیستان و بلوچستان
  • اخذ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه از مشاورین املاک متخلف زاهدان
  • رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در زاهدان برگزار شد
  • عاملان شرارت کمتر از ۲ ساعت در زاهدان دستگیر شدند
  • اولین رویداد تربیت مربی هوش مصنوعی کشور در زاهدان برگزار می‌شود
  • انتظار جدی مردم از مسئولان امنیتی سیستان و بلوچستان
  • توسعه سیستان و بلوچستان مدیرانی با عزم پولادین می‌خواهد