Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@04:00:43 GMT

واکنش بغداد به موضع سفیر انگلیس درباره دولت آینده

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۲۹۱۶

معاون رئیس جمهور و رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق گفت که ائتلاف البناء هنوز تا این لحظه روی یک نامزد مشخص برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور توافق نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه تلویزیونی "ان آر تی"، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون امروز در توییتی نوشت: "ائتلاف البناء تاکنون درباره نامزد مشخصی برای نخست‌وزیری توافق نکرده است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:" ائتلاف البناء سازوکار مشخصی را برای انتخاب نامزد پست نخست وزیری تدوین کرده است".

منصور البعیجی نماینده ائتلاف البناء پیش از این گفته بود که نامزد ریاست دولت هنوز نهایی نشده است و آنچه درباره نام نامزد نخست وزیری مطرح است، صرفا مطالب رسانه‌ای است و نه بیشتر.

وی افزود: تفاهم‌های پیشرفته‌ای بین ائتلاف‌های البناء و الاصلاح درخصوص انتخاب نخست وزیر بر اساس ویژگی‌های تعیین شده از سوی مرجعیت عالی دینی عراق وجود دارد.

البعیجی گفت: مذاکرات و تفاهم‌ها بین ائتلاف البناء و دیگر فراکسیون‌های سیاسی برای انتخاب شخصیت مناسب برای نخست‌وزیری در جریان است و باید وی فردی قوی و توانمند برای مدیریت کشور در برهه آینده باشد و این امر در طول روز‌های آینده نهایی خواهد شد.

تاکید الحلبوسی بر تقویت وحدت و گذر از اختلافات

رئیس پارلمان عراق در پیامی شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را به ملت عراق و آزادگان جهان تسلیت گفت و خواستار آن شد که این "مناسبت دردناک فرصتی برای تقویت معانی وحدت و برادری و گذر از تفرقه و اختلاف باشد.

الحلبوسی افزود: عراقی‌ها و جهان امروز بیش از هر چیز به الگو برداری از اخلاق امام حسین (ع) و الهام گرفتن از درس‌های انقلاب عظیم ایشان نیاز دارند.

واکنش عراق به موضع سفیر انگلیس درباره دولت آینده

وزارت خارجه عراق امروز از موضعگیری توییتری سفیر انگلیس در بغداد درباره دولت آینده عراق ابراز تعجب کرد.

احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی آورده است: "وزارت خارجه عراق ابراز تعجب خود را از توییت سفیر انگلیس در بغداد و سخنش درباره ماهیت ماموریت دولت آینده عراق ابراز می‌دارد".

وی افزود: "وزارت خارجه عراق تاکید می‌کند که تصمیم گیری درخصوص تشکیل دولت عراق، یک تصمیم گیری ملی و عراقی محض است و ماموریت‌های محول شده به این دولت، همان خواسته‌های مردم است که پارلمان عراق نمایندگی این خوسته‌ها و نظارت بر تامین آن را برعهده دارد و وزارت خارجه عراق امیدوار به حمایت بین المللی و منطقه‌ای از فرایند سیاسی عراق به طور کل در راستای تضمین حاکمیت این کشور است.

محجوب گفت: عراق امروز مراحل فرایند سیاسی را بر مبنای قانون اساسی تکمیل می‌کند. این امر با انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش آغاز شده و ما در مسیر انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر مامور تشکیل دولت براساس اصول حرفه‌ای و کاردانی حرکت می‌کنیم که این دولت برای تحقق دستاورد‌ها و گذر از موانع تلاش خواهد کرد تا عراق جایگاه شایسته خود در سطح منطقه‌ای و بین المللی را بازیابد و ثروت هایش برای بازسازی و رفاه و امنیت با کمک و حمایت برادران و دوستان و جامعه بین المللی بکار گرفته شود.

در همین راستا، یک نماینده ائتلاف سائرون در عراق از دخالت برخی سفرا در عراق در موضوع تشکیل دولت آینده این کشور انتقاد کرد و از دولت خواست تا نقش خود را در اجازه ندادن به هر کشوری برای دخالت در امور داخلی عراق در راستای حفظ استقلال و حاکمیت این کشور ایفا کند.

حمد الله الرکابی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با کمال تاسف، ما هر از چند گاهی اظهارات و توییت‌های سفرای برخی کشور‌ها را می‌شنویم و می‌خوانیم که آخرین مورد توییت سفیر انگلیس در عراق بود و آن‌ها درباره وضعیت سیاسی عراق و روند تشکیل دولت آینده صحبت می‌کنند و با این کار از حیطه کار دیپلماتیک خود گذر کرده و در امور داخلی عراق دخالت می‌کند.

منبع:تسنیم

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۲۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس

نتایج فاجعه بار حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات محلی اخیر که منجر به از دست رفتن بسیاری از کرسی‌های این حزب در مناطق مختلف شد شرایط دشوارتری را برای ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور ایجاد کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: انتخابات محلی اخیر در انگلیس برای محافظه‌کاران به رهبری ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به طرز فاجعه‌باری پایان یافت. در حال حاضر صحبت از فروپاشی محافظه کاران در انگلیس است: حزب حاکم نخست وزیر بریتانیا، با شکست در انتخابات محلی، عمیق تر در بحران فرو می رود و حالا این پرسش مطرح می شود که آیا سوناک به زودی با رای عدم اعتماد مواجه خواهد شد؟

در ادامه این مطلب آمده است: شکست حزب حاکم محافظه کار در انتخابات محلی فاجعه بار بود؛ پس از شمارش تقریباً همه آرا، محافظه کاران حدود نیمی از کرسی هایی را که باید از آن دفاع می کردند، از دست داده اند. سوناک تنها پیروزی های اندک محافظه کاران، مانند انتخاب مجدد شهردار در منطقه Tees Valley در شمال شرقی انگلستان، را به خود دید و توانست کمی در این باره خشنود شود.

اما چیزی که وی به آن اشاره نکرد این بود که بن هوچن، شهردار این شهر در طول مبارزات انتخاباتی تا حد امکان این مسئله را پنهان کرده بود که به کدام حزب تعلق دارد. گفته می شود که هوچن به عنوان یک چهره محبوب محلی علیرغم نامزدی برای محافظه کاران در این انتخابات برنده شد.

با این حال، حزب محافظه کار سوناک در انتخابات میان دوره ای مجلس عوام لندن شکست خورد. مأموریت در تفرجگاه ساحلی بلکپول در انگلیس به اپوزیسیون کارگر با برتری آشکار رسید و کیر استارمر، رهبر حزب کارگر اعلام کرد که اکثریت حزب خود را در انتخابات عمومی آینده نزدیک می بیند.

از طرفی با توجه به انتخابات پارلمانی، محافظه کاران همچنین باید از این واقعیت نگران باشند که حزب راستگرای اصلاحات پوپولیستی UK با تنها 100 رای کمتر در بلکپول جنوبی سوم شد. اصلاحات بریتانیا - که زمانی توسط نایجل فاراژ، مبارز برگزیت تأسیس شد - در انتخابات محلی نیز به نتایج چشمگیری دست یافت و کرسی های متعددی را به هزینه محافظه کاران برد. ریچارد تایس، رهبر این حزب در بی‌بی‌سی گفت که حزب او در آینده مخالف واقعی حزب کارگر خواهد بود و محافظه‌کاران محکوم به افول هستند.

مفسران البته بر این باورند که نتایج این انتخابات محلی برای انتخابات پارلمانی آینده اهمیت محدودی دارد. اما یک نظرسنجی سراسری توسط موسسه تحقیقات یوگو همچنین محافظه‌کاران سوناک را در سقوط آزاد نشان می دهد. بر این اساس تنها 18 درصد به محافظه‌کاران رأی می‌دهند و آراء حزب کارگر به 44 درصد می‌رسد.

در این شرایط آندریا جنکینز، نماینده محافظه کار انگلیس که آشکارا خواستار رای عدم اعتماد به سوناک شده به بی بی سی گفت که این حزب هرگز نباید راه خود را از بوریس جانسون، نخست وزیر سابق جدا می کرد. او گفت: سرنگونی بوریس یک اشتباه بود. او در عین حال اظهار داشت که فکر نمی کند که آرای کافی برای رای عدم اعتماد به سوناک وجود داشته باشد. وی در عین حال گفت: اما ما باید دوباره نقشی برای بوریس پیدا کنیم. جنگینز همچنین گفت: پیام ها قبل از انتخابات عمومی به وضوح این است: بیدار شوید، بالاخره به شیوه ای واقعا محافظه کارانه حکومت کنید وگرنه شکست خواهیم خورد."

در ادامه این مطلب آمده است: سوناک کمی قبل از انتخابات محلی، با موفقیت سیاست اصلی خود یعنی طرح اخراج پناهجویان به رواندا را در پارلمان پیش برد. وی با سیاست اخراج افراطی خود علیه پناهندگان نه تنها می خواست جناح راست حزب خود را آرام کند، بلکه می خواست اصلاحات بریتانیا را نیز تضعیف کند. اما به نظر می رسد هیچ کدام موفق نبوده اند. در این شرایط محافظه کاران میانه رو با نگرانی نظاره گر حرکت حزبشان هستند.

دومینیک گریو، دادستان کل دولت دیوید کامرون که از آن زمان حزب محافظه کار را ترک کرد معتقد است که تنها یک مسیر به سمت مرکز سیاسی می تواند حزب محافظه کار را نجات دهد. وی در این باره گفته است: "نگرانی من این است که حزب محافظه کار در انتخابات بعدی به شدت شکست بخورد و سپس در کوتاه مدت به سمت پوپولیسم دست راستی حرکت کند. و این امر حتی رای دهندگان بیشتری را از مرکز دور خواهد کرد.

جان کورتیس، کارشناس انتخابات در انگلیس در مقاله‌ای برای بی‌بی‌سی نوشت که میزان شکست محافظه کارها چیزی است که این حزب باید نگران آن باشد. این یکی از بدترین نتایج محافظه کاران در انتخابات محلی بود. نتایج این انتخابات در انگلیس منعکس کننده نظرسنجی هایی است که حاکی از تغییر دولت در انگلیس است.

حالا کیر استارمر که احتمالاً نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود به حزب خود افتخار می کند و از نخست وزیر سوناک خواست تا هر چه زودتر یک انتخابات عمومی برگزار کند. سوناک البته اشاره‌ای به تاریخ برگزاری انتخابات عمومی در نیمه دوم سال کرده بود، اما هنوز تاریخ دقیقی را اعلام نکرده است. آخرین تاریخ ممکن ژانویه 2025 است.

در انتخابات محلی انگلیس علاوه بر وست میدلندز، سوسیال دموکرات ها در انتخابات شهرداری لندن و مناطق شهری منچستر و لیورپول و سایرین پیروز شدند. در آینده، آنها همچنین شهردار منطقه تازه تأسیس یورک و یورکشایر شمالی را که حوزه انتخابیه سوناک در آن قرار دارد، ارائه خواهند داد.

نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیستمایل شدید محافظه کاران انگلیس برای فاصله گرفتن از سوناک

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • بازدید سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران
  • سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران بازدید کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق