Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@09:22:44 GMT

تاثیر هیئت‌ها در ضعف شعر مذهبی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۳۷۴۰

تاثیر هیئت‌ها در ضعف شعر مذهبی

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: این شاعر با بیان این‌که شاعران این‌گونه شعرهای ضعیف سروده‌شده برای هیئت‌ها طلب و عطشی هم برای بهتر شدن ندارند گفت: شاعران این شعرها احساس نمی‌کنند شعرشان ضعیف است چرا که وقتی این شعرها در هیئت‌ها خوانده می‌شوند و مخاطبان هم برای ائمه (ع) متاثر می‌شوند و از آن‌ها استقبال می‌کنند شاعر فکر می‌کند شعرهایش قوی است، اما مساله این است که مخاطب برای شنیدن شعر نیامده است بلکه می‌خواهد عزاداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: شاعران این شعرهای ضعیف گمان می‌کنند دلیل استقبال مخاطبان هیئتی قوت شعر آنان بوده در حالی که این مخاطبان هستند که حال مذهبی قوی دارند نه این‌که شعر شاعر قوی باشد.
توکلی ضمن برشماری آسیب‌های متوجه شعر مذهبی امروز بیان کرد: یکی از آسیب‌ها این است که افراط کنیم و حکم بدهیم که شعر حسینی ابزاری برای چیزهای دیگر همانند سیاست است. آیین‌ها و شعائر حسینی مربوط به شخص امام حسین(ع) می‌شود که انسان کامل و آیینه تمام‌نمای عبودیت و بنابراین، جامع جهات مختلف انسانیت است، پس هر کس از زاویه دید خودش و متناسب با حال و فهم خودش مشاهده و تماشایی از کربلا دارد و اگر برای خودمان تکلیف کنیم که حتما شعر عاشورایی باید پیام سیاسی داشته باشد یا به مسائل روز اشاره کند، درست نیست. سرودن مرثیه برای امام حسین علیه السلام و اصولا عزاداری برای آن حضرت از همان دوران ائمه اطهار (ع) مورد توصیه آن بزرگواران بوده است و در احادیث متعددی که گریه بر آن حضرت یا اقامه عزا یا سرودن مرثیه توصیه شده است، هرگز هیچ پیش‌شرطی ذکر نشده است الا "معرفت" و ظاهرا مقصود از معرفت در این احادیث، تصدیق شخص عزادار یا شاعر به مقام امامت و ولایت آن حضرت است. بنابراین انگ سکولار زدن به شاعران عاشورایی به این دستاویز که چرا در شعرشان از مسائل مبتلابه روز و چالش‌های سیاسی یاد نمی‌کنند، غلط است.
این شاعر در پایان با بیان جنبه تفریطی شعر عاشورایی به‌عنوان دیگر آسیب متوجه شعر آیینی و مذهبی گفت: جنبه تفریطی این است که انگار دارند العیاذ بالله جنازه مطهر امام (ع) را کالبدشکافی می‌کنند و شاعر با شعرش گزارشی از این کالبدشکافی ارائه می‌دهد؛ یعنی صرفا تمرکز بر مصیبت و سوگ آن هم صرفا با پرداختن به جنبه فیزیکی قضیه است و حتی بعضا منجر به خروج شاعر از حرمت و حریم ادب می‌شود و متاسفانه این یکی از مهم‌ترین آسیب‌های محتوایی متوجه شعر مذهبی است.
انتهای پیام  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا شعر آیینی عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین مایحتاج هیئات‌ مذهبی استان تهران در شب‌های قدر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از توزیع اقلام اساسی شامل برنج، شکر، گوشت قرمز و مرغ در راستای تأمین کالاهای موردنیاز هیئت‌های مذهبی از طریق سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: هیچ‌ گونه کمبودی در بازار نخواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، جبرئیل برادری صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تامین مایحتاج هیئات مذهبی اظهار داشت: در آستانه لیالی قدر و با افزایش تقاضای اقلام اساسی از جمله برنج، گوشت قرمز و گوشت مرغ جهت استفاده در هیئت‌های عزاداری و به‌منظور تأمین نیاز هیئت‌های مذهبی تهران با هماهنگی‌های صورت گرفته، بخشی از نیاز مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیئت‌های عزاداری تأمین‌شده است.

 وی ادامه داد: تاکنون 150 تن گوشت مرغ، 300 تن برنج، 100 تن شکر و گوشت قرمز منجمد تا سقف 40 تن سهمیه تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به نحوه توزیع این محصولات بین هیئت‌های مذهبی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌منظور توزیع مناسب و بهینه این اقلام مقرر شده است توزیع این کالاها از طریق سازمان تبلیغات اسلامی صورت گیرد.

برادری ادامه داد: هیئت‌های مذهبی می‌توانند با در دست داشتن معرفی‌نامه به سردخانه‌ 8 شهریور برای دریافت گوشت مرغ منجمد و سازمان تبلیغات برای دریافت برنج و شکر مراجعه کنند.

وی افزود: توزیع این اقلام از امروز آغاز می‌شود و امیدواریم بتوانیم با این توزیع مناسب آن در راستای رفع نیاز هیئت‌های مذهبی و برپایی مجالس مذهبی قدمی برداشته باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موجود مکفی اقلام اساسی، امکان تأمین و تخصیص کالاهای مذکور به میزان مورد درخواست فراهم است و هیچ‌گونه کمبودی در بازار نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هیات‌های مذهبی استان بوشهر در انتظار حمایت‌های دولتی
  • تأمین مایحتاج هیئات‌ مذهبی استان تهران در شب‌های قدر
  • اقلام اساسی هیئت‌های مذهبی برای شب قدر تامین شد
  • مبادا شعر به انزوا برود!
  • حضور ۴ شاعر یزدی در دیدار رمضانی شاعران با رهبرمعظم انقلاب
  • سانسور کلمه «شهید» آزادی بیان میلیون‌ها کاربر را تحت تاثیر قرار داده است
  • رهبر انقلاب: تاثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن بیش از موشک و پهپاد است / پیام‌های تمدنی ایرانی‌ها می‌تواند با شعر منتقل شود
  • رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند
  • رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند
  • رهبر انقلاب امروز با شاعران افطار می‌کنند