Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@11:22:14 GMT

کمدی هایی که در انزوای فیلم های جدی می تازانند!

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۴۰۴۹

کمدی هایی که در انزوای فیلم های جدی می تازانند!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر برنا، این روزها سینمای کمدی به جهت پرفروش بودن، نقش عمده ای در اقتصاد سینما بازی می کند و به اندازه ای این نوع فیلم هایی که گاهی سرشار از لغات مبتذل است، رواج یافته که فیلم های جدی به حاشیه رفته اند. در این گزارش هم در خصوص علل حاشیه نشینی فیلم های جدی صحبت کردیم که در ادامه از نظر می گذرانید:

محمدرضا شرف الدین: این سینمای کمدی مبتذل را هرچه زودتر منزوی کنیم!

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده فیلم «دلتنگی های عاشقانه» در پاسخ به این پرسش که آیا این روزها با بازار داغ فیلم های پر فروش کمدی سینمای جدی از سینمای کمدی لطمه می خورد، به برنا گفت: سینما یعنی مخاطب و شرایط اجتماعی و سیاسی خوبی نداریم و سینمای کمدی به روحیه مردم به وجه مثبت اجتماعی ما کمک می کند، اما ضررهای این نوع سینمای کمدی با فیلم های سخیف خیلی بیشتر از آسیب آن است و تنها سینما آسیب نمی بیند بلکه مردم هم ضرر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تهیه کننده فیلم «سه و نیم» با اشاره به اینکه سینما به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی جزوی از فرهنگ اجتماعی ماست افزود: چیزی که خسارت می بیند، اصل فرهنگ ماست و اگر از بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروز هم خارج شویم، تا مدت ها شاهد تأثیر بد بلند مدت آن در آینده هستیم. اگر سینمای کمدی فاخر و خوب و مبتنی بر فرهنگ و تمدن خود داشتیم، بسیار لازم بود، اما این سینما خسارت های بیشتری از بی اعتنایی به فیلم های جدی می زند. 

شرف الدین یادآوری کرد: در حال حاضر به اصل فرهنگ و باورهای دینی ما آسیب می رسد و به هرحال کشوری با تمدنی بیش از سه هزار سال و فرهنگی هستیم و اصل فرهنگ در تمام طول تاریخ برای ما غیرقابل انکار است. اقوام دیگری که از لحاظ اجتماعی بر ما حاکم شدند، فرهنگ ایرانی را پذیرفتند و در آن ممزوج شدند. 

او در پاسخ به اینکه آیا فکر می کنید با پررنگ تر شدن سینمای اجتماعی امکان به کناره رفتن سینمای کمدی سخیف وجود دارد یا نه، گفت: چه سینمای جدی ما پا بگیرد یا نگیرد، این سینما را با کمدی های سخیف باید هرچه زودتر منزوی کرد و اصلا باید برخورد سیاسی با آن شود. اگر سینمای جدی داشته باشیم، شرایط تولد یک سینمای نوین برای ما فراهم می شود، چون ابتذال در سینمای کمدی ما به حدی رسیده که وزارت ارشاد درجه بندی کرده و رده سنی برای فیلم ها قرار می دهد. در چنین شرایطی اگر فیلم جدی خوب بیاید، قطعا جای خود را پیدا می کند، اما احساس می کنم چنین سیاستی در کار نیست. 

شرف الدین با اشاره به شرایط موجود و وضعیت خودش گفت: من فیلمنامه خیلی خوبی دارم که چندسال مختلف روی آن کار کردند و به یک نقد ریشه ای درست می پردازد و یکبار پروانه ساخت گرفته است، اما بودجه آن جور نشد و به نظر می رسد این نوع سینما مهجور و سیاست های سینمایی در این رابطه فشل است. 

جمشید محمودی: توجه صرف به سینمای کمدی خطرناک است!

جمشید محمودی کارگردان فیلم تحسین شده «چند متر مکعب عشق» در پاسخ به این پرسش که آیا با اینکه سینمای جدی در حال لطمه خوردن از سینمای کمدی است، به برنا گفت: توجه بیش از اندازه به فیلم کمدی در اکران و سالن داری، ممکن است سینمای اجتماعی را دچار صدمات جبران ناپذیری کند، چون باید امکان عرضه را برای هر دو نوع فیلم داشته باشید، نه اینکه فیلم کمدی را در 90 سالن اکران کنید، اما فیلم های سینمای اجتماعی را در پنج سالن اکران کنیم. 

محمودی ادامه داد: به طور طبیعی با این شرایط سینمای کمدی به سینمای جدی لطمه می زند، چون ما با همین نوع مخاطب فیلم های اجتماعی مثل «ابد و یک روز» سعید روستایی و «چهارشنبه 19 اردیبهشت» وحید جلیلوند یا فیلم های آقای فرهادی را اکران کردیم که خیلی پر فروش بودند و از آن استقبال شد. 

کارگردان فیلم «رفتن» ادامه داد: بدنه اصلی مخاطبان ما فیلم های اجتماعی را دوست دارد، اما وقتی سلیقه مخاطب به سمت فیلم های صرفا کمدی برود، منطقی است با وجود گرفتاری های اقتصادی فعلی مردم چندساعتی به سینما بروند و بخندند. همه زندگی خندیدن و فراموش کردن نیست بلکه بخشی از آن رویارویی با واقعیت هاست که سینمای اجتماعی این کار را انجام می دهد. 

او ادامه داد: توجه صرف به فیلم های کمدی برای سینمای اجتماعی ما خطرناک است، چون سینمای اجتماعی ما جریان ساز است و بسیاری از اتفاقات موجود در جامعه ما مثل نقدهای اجتماعی را سینماگران در فیلم های خود می آورند. اگر این فیلم ها را از مخاطب دریغ کنید و تنها یاد آوردن را به او یادآوری کنید، ممکن است توجه به معضلات اجتماعی کمرنگ شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: وقتی که شرایط اجتماعی جامعه با توجه به مسائل اقتصادی که در تمام شئون زندگی مردم نقش دارد، حاکم باشد، برای مردم جذاب است که ساعاتی دور از این دغدغه ها باشند، اما این مسائل اقتصادی گذرا هستند و می آیند و می روند. فکر می کنم توجه به سینمای اجتماعی بسیار کم شده است و می توانید این فیلم ها را در ساسن های کمی ببینید که تمام و کمال نیست، اما می توانید فیلم های کمدی را به تعداد بیشتر و در سالن های متعدد ببینید. محمودی با اشاره به اینکه به کمدی های دهه 80 بازگشتیم، عنوان کرد: در دهه 80 نوعی از سینمای کمدی به وجود آمد که تا یک جایی ادامه پیدا کرد و بعد تمام شد. بخشی از این موضوع می تواند به مسائل اجتماعی برگردد، اما توجه دادن مخاطب در تمام دنیا به مسائل و روابط اجتماعی هیچ گاه به ضرر جامعه نیست؛ یعنی اگر به دنیای اطراف خود نگاه کنیم، ضرر نمی کنیم و مهمترین جایی که می شود در این خصوص صحبت کرد سینمای اجتماعی است. اگر جانب عدالت را در اکران فیلم ها رعایت کنیم، با مشکلی مواجه نمی شویم و صدای کسی بلند نمی شود. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تغییر سلیقه مخاطب وجود دارد، توضیح داد: مخاطبی که در سینما کمدی می بیند، همیشه دنبال کمدی است. مخاطبی که فیلم اجتماعی می بیند و سالن مورد نظرش پر باشد، به دلیل اینکه برای دیدن فیلم بیرون آمده، یک فیلم که امکان دارد کمدی باشد را انتخاب کند و ببیند.

خبرنگار: نسرین بختیاری

خبرنگار: فاطمه زاهد

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهری‌پور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران‌شناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام می‌دادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره‌شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهرهای ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق‌محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش‌اندوزی می‌پرداخت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم‌نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی اظهار کرد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه‌ دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه‌گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه‌کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناخته‌شده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال‌شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی در پایان بیان کرد: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 6087717

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • واکنش گسترده سینماگران به سخنان جنجالی مدیر پلتفرم نماوا
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد