Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

عصمت همتی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره اهداف و فلسفه عاشورا، اظهار کرد: حادثه عاشورا در طول تاریخ با نگاه‌های مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است؛ در واقع تاریخ‌نگاران، عرفا، دینداران، متکلمان و اهل حدیث هرکدام با نگاه‌های مختلفی این حادثه را بررسی کرده‌اند، عده‌ای بُعد اجتماعی آن را قوی دیده‌اند و عاشورا را انقلابی- آن هم در شرایطی که هیچ راهی برای اصلاح جامعه باقی نبوده- دانسته و می‌‎دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: عقیده و دیدگاه هرکدام از عرفا، تاریخ‌نگاران، دینداران، متکلمان، اهل حدیث و ... در تفسیر این واقعه محترم و قابل توجه هستند، اما آنچه این حادثه را ممتاز و متمایز می‌کند، این است که رهبر آن یک امام معصوم و در واقع فردی بود که ما او را خلیفه خداوند بر روی زمین می‌دانیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به آیه « إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً »، بیان کرد: عاشورا یعنی انسان آزاده و مختار به درجه‌ای می‌رسد که همه چیز خود را در راه معبود حقیقی قربانی می‌کند. امام حسین(ع) چنان ظرفیت وجودی از فلسفه آفرینش انسان را معنا می‌کند که برازنده این آیه است، در واقع این آیه چنین فلسفه‌ای را ارائه می‌دهد که انسان بتواند تمام آنچه را در اختیار دارد در راه معبود حقیقی قربانی کند و این معنایی است برای همه کسانی که می‌خواهند به عالم غیب یقین و باور داشته باشند.

امام حسین(ع) حقانیت اسلام را اثبات کرد

همتی در ادامه با بیان اینکه علما و آگاهان هیچ جامعه‌ای نمی‌توانند نسبت به وضعیت اجتماعی و حاکمیت آن جامعه بی‌تفاوت باشند، گفت: امام حسین(ع) نیز نسبت به وضعیت جامعه خود بی‌تفاوت نبود و با اینکه در حوزه مسائل شخصی خود مشکلی نداشت، اما می‌دانست اگر با یزید بیعت کند اسلام نابود و جامعه با چالش مواجه می‌شود، بنابراین با اینکه می‌دانست در این کارزار یاوران او اندک هستند و همچنین یزید قدرت زیادی دارد، تکلیف خودش را در این دانست که اگر نمی‌شود با پیروزی حقانیت اسلام را اثبات کرد، اما می‌توان با شهادت، ناحق بودن یزیدیان را به اثبات رساند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) به‌عنوان نماد حقانیت اسلام از این دیدگاه اسلام که «حاکم اگر مسلمان است باید جامعه در چارچوب اسلام متحقق شود» دفاع کرد و با یزید که شرایط و صلاحیت حاکمیت جامعه اسلامی را نداشت، بیعت نکرد و با اینکه می‌دانست قدرت مقابله با او را ندارد، اما تسلیم او هم نشد و تا آخرین نفس و تا پای جان از همه چیز خود گذشت تا حقانیت اسلام را به اثبات برساند.

زیربار ذلت نرفتن درس بزرگ عاشوراست

این استاد دانشگاه افزود: قیام امام حسین برای همه کسانی که در ناهنجاری‌های اجتماعی توصیه به سازگاری می‌کنند، درسی بزرگی است. امام بیعت را نپذیرفت و فرمود: «هیهات من الذلة؛ ذلت از ما دور است»، امام(ع) راه صراحت، صداقت و اینکه اگر کسی هدف مقدسی دارد -برای آن هدف مقدس می‌تواند از حداکثر امکاناتی که دارد، مایه بگذارد- را در پیش گرفت و برای هدف خود که اثبات حقانیت اسلام، امربه معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدش بود، از همه چیز خود گذشت.

حرکت امام حسین مبتنی بر اخلاق و حدود شرعی بود

همتی گفت: با توجه به سیر تاریخی حرکت امام حسین از مدینه تا کربلا، متوجه خواهیم شد که ایشان در تمام طول حرکت‌شان مقید به مسائل اخلاقی و حدود شرعی بودند و در این مسیر نیرنگی به کار نبسته و هرگز به مردم وعده دروغ ندادند. امام حسین(ع) در مورد قیام خود فرمودند: قصد من از این حرکت امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدم است و در این مسیر کسی سخنی جز «لا حول ولا قوه الا بالله علی العظیم» از ایشان نشنید.
وی تصریح کرد: سیره و عمل امام حسین(ع) این پیام را منتقل می‌کند که مصلح جامعه باید سخنش، کردارش، رفتارش و زندگیش در چارچوب توحید و عدالت آسمانی باشد تا مردم نیز بپذیرند که او می‌خواهد در زمین عدالت آسمانی برپا کند.
این استادحوزه‌علمیه ادامه داد: یکی دیگر از رموز ماندگاری عاشورا این است که چون حسین(ع) همه چیزش را برای خدا داد تا بگوید الله بر زمین خدایی می‌کند، پس این خون، پیام هدایت است، در واقع عاشورا برای همه دنیا، نسل و انسان‌های امروز پیام‌های متعددی دارد.

انقلاب اسلامی بر مبنای فرهنگ عاشورا بنا شد

وی در خصوص اینکه چرا در جامعه امروز اهداف و فرهنگ عاشورا به درستی تبیین نشده است گفت: انقلاب ما بر مبنای فرهنگ عاشورا بنا شد، کسانی که در انقلاب بودند می‌دانند که سخنرانی‌ شخصیت‌های فکری و فرهنگی تاثیرگذار مانند دکتر شریعتی مبنای حسینی داشت و مبتنی بر این مضامین بود که جلساتشان را پر رونق می‌کرد؛ مثلا این شعار را همه می‌شنیدند«آنان که رفتند کاری حسینی کردند، آنان که ماندند باید کاری زینبی بکنند، وگرنه یزیدی‌اند» وهمچنین همه صحبت سخنگویانی که با شاه مخالفت می‌کردند، رنگ و بوی عاشورایی داشت. در واقع پایه و مبنایی که مردم جرأت می‌کردند حقانیت این انقلاب را نشان دهند، مبارزه امام حسین(ع) با ظلم آشکار بود و برهمین اساس می‌گفتند، اکنون ما نیز به تاسی از امام حسین(ع) می‌خواهیم با استبداد شاهنشاهی مخالفت کنیم و اگر که در این مسیر کشته شدیم، شهید هستیم. بنابراین انقلاب بر این پایه بنا شد و به تعبیری انقلاب نقطه اوج تجلی فرهنگ عاشورا در جامعه بود.

جامعه با فرهنگ عاشورا فاصله گرفته است

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه ما مقداری با آن فضا فاصله گرفتیم، البته می‌توانستیم با فرهنگ‌سازی از طرق مختلف به خصوص در حوزه سینما این فاصله را کم کنیم، یا مثلا اگر تلاش می‌کردیم اخلاقیات دینی را در جامعه تثبیت کنیم، قطعا کمتر با فرهنگ عاشورا فاصله می‌گرفتیم. وقتی اخلاق در جامعه تضعیف ‌شود خود به خود بر تضعیف عقاید نیز تاثیر می‌گذارد. زمانی که عقاید متزلزل شود چطور انتظار داریم فرهنگ عاشورا باقی بماند؟ اگر عقاید اسلامی تقویت شود پیام‌های عاشورا زنده می‌شود.
همتی افزود: به نظر من از جمله مسائل دیگری که زیربناهای عقیدتی را در جامعه تضعیف می‌کند، ناکارآمدی و ضعف‌های حکومت است که این موضوع در حوزه عقاید دینی تاثیرگذار می‌باشد. وقتی عقاید تضعیف شود مفاهیم عمیق‌تر دینی نیز کم‌رنگ‌‎تر می‌شود.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان فرهنگ عاشورا عقاید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم عرب‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در نشست خبری برگزاری هشتمین همایش ملی فرش ایران که به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند نقش اساسی در جهش تولید ایفا کند. دانشگاه آزاد اسلامی کاشان ازلحاظ ورودی در سال جاری با ۳۰ درصد رشد پذیریش دانشجو، مواجه بوده که نسبت به سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

وی افزود: اکنون شرایط خوبی در دانشگاه وجود دارد زمانی ۲هزار ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه داشتیم اکنون به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده یعنی در چهار سال تعداد دانشجو به دو برابر شده است. تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دانشگاه در سال‌های قبل، ۸۰۰ بوده که اکنون این آمار به هزار و ۷۰۰ نفر رسیده و دانش‌آموزان این مدارس می‌توانند از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی کاشان که برای دانشجویان است، برای ارتقای سطح آموزش خود بهره‌گیری کنند. نزدیک به ۸۰۰ معلم، استاد هیئت علمی، حق و تدریس و کارمند در دانشگاه، فعال هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در پاسخ به این سؤال که علت این رشد ۳۰ درصدی دانشجوی دانشگاه، چیست؟ گفت: در این سال‌ها سعی کردیم استادان متخصص و قوی را شناسایی و به دانشگاه دعوت کنیم. برای انتخاب استادان نگاه صرفاً علمی و تخصصی است نگاه تیمی، گروهی، اصلاً جایگاه ندارد.

عرب‌زاده درباره با بیان مشکلات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان عنوان کرد: اکنون این واحد دانشگاهی با بازنشستگی گروهی استادان مواجه بوده؛ البته استادان جوان و نخبه در دانشگاه مشغول به تدریس هستند؛ اما زمان می‌برد تا به مانند استادان گذشته باتجربه باشند.

وی جذب برخی استادان متخصص به عرصه صنعت را چالش علمی دانست و بیان کرد: به علت شرایط سخت اقتصادی این استادان زودتر جذب صنعت می‌شوند تا به تربیت نیرو‌های متخصص جوان بپردازند و شرایط اقتصادی جامعه در این امر دخیل است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به برخی از دانشگاه‌ها که هنوز زیرساخت کافی ندارند، تأکید کرد: دانشجو باید در محیط دانشگاه متخصص و عالم شود؛ اما در برخی دانشگاه‌ها حتی زیرساخت‌های دانشگاهی هم مهیا نیست؛ اما با تبلیغات دانشجو، جذب می‌کنند. رشد قارچ گونه دانشگاه، نیاز امروز جامعهٔ علمی نیست؛ بلکه تخصص گرایی، تربیت افراد و نیروی جوان علمی نیاز کشور است. اینکه صرفاً بخواهیم فقط مدرک بگیریم کافی نیست و باعث می‌شود فاصله و یا شکاف عمیق بین دانشگاه و جامعه کار ایجاد شود؛ زیر متخصص تربیت نکرده‌ایم.

وی، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به‌عنوان شانزدهمین دانشگاه آزاد اسلامی کشور و نخستین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، دانست و گفت: این دانشگاه دارای سرای فرش ماشینی و سه مرکز تحقیقات و فناوری، شتاب‌دهنده و آزمایشگاه طراحی فرش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از ارتقای اخلاق امدادگری تا توجه به فرهنگ دینی در هلال احمر
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود