Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رييس جمهوري قراراست هفته آينده در مجمع عمومي سازمان ملل حضور يافته و به تشريح مواضع ايران در ارتباط با موضوعات جهاني به ويژه کارشکني هاي اخير آمريکا در مسير اجراي معاهده بين المللي برجام پرداخته و در حاشيه اين اجلاس نيز ديدارهايي را با مقامات کشورها داشته باشد.

خروج آمريکا از برجام و سنگ اندازي هاي واشنگتن در مسير اجراي اين معاهده و تعهد کشورهاي اروپايي به تداوم برجام و لزوم منتفع شدن جمهوري اسلامي ايران از منافع موجود در آن، از محورهاي مذاکرات جمهوري اسلامي ايران در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر سفر رييس جمهوري به نيويورک، موضوع سرنوشت برجام و عملياتي سازي حمايت هاي اروپا از برجام، موضوع بررسي ها درباره پيوستن ايران به گروه ويژه اقدام مالي (FATF) و شکايت جمهوري اسلامي ايران از آمريکا به ديوان بين المللي دادگستري لاهه در زمينه کارشکني هاي کاخ سفيد در مسير اجراي برجام و اعمال فشار و تحريم غيرقانوني بر ايران از موضوعاتي است که اين روزها حرف و حديث هاي بسياري درباره آنها در محافل حقوقي داخلي و بين المللي وجود دارد.
دکتر يوسف مولايي کارشناس برجسته حقوق بين الملل در گفت و گويي تفصيلي به سوالات خبرنگار ايرنا درباره اين موضوعات مهم بين المللي پرداخت و با ارائه نظرات کارشناسي بر محور حقوق بين الملل به تشريح هر کدام پرداخت.
** سفر به نيويورک حاشيه هايي برجسته تر از متن
وي سفر رييس جمهوري به نيويورک براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل را نوعي انتخاب براي بهره برداري هاي سياسي و تامين منافع حداکثري دانست و گفت: بايد ارزيابي دقيقي صورت گيرد که اين موضوع چگونه مي تواند در جهت حل موانع بين المللي و ايجاد گشايش در سطح مناسبات با برخي از کشورها مهم باشد و به طور قطع ديدارهاي حاشيه اي آن با مقامات و سران کشورها از اهميت بيشتري نسبت به خود مجمع برخوردار خواهد بود.
مولايي خاطرنشان کرد: براي بهره برداري از اينگونه حضورها نيازمند برنامه ريزي هستيم، البته برخي نيز اين ذهنيت را دارند که موضوعاتي که در مجمع عمومي مطرح مي شود تکراري و رويه اي است و تاثير اجرايي نداشته و در تغيير مواضع کشورها اثري نخواهد داشت.
اين کارشناس حقوق بين الملل در عين حال گفت: ملاقات هاي حاشيه اي اين نشست مي تواند امکان خوبي فراهم کند البته در صورتي که با برنامه ريزي در اين نشست ها حضور يابيم. از سويي نبايد انتظارات از رييس جمهوري در اين سفر را به گونه اي افزايش دهيم که عده اي نسبت به دستاوردهاي آن انتقادهايي را مطرح کنند.
وي با اشاره به اينکه آمريکا حضوري تعيين کننده در مجامع بين المللي دارد و ما نيز تنش هايي با آمريکا داريم، اظهارداشت: سياست هاي ما در مقابل اين نظم غيرعادلانه بين المللي قرار دارد و آمريکا نيز تلاش مي کند که دايره نفوذ خود را در اين سازمان ها گسترش دهد و ما بايد ببينيم چگونه مي توانيم با اين حقايق و در اين محيط منافع مردم ايران را تامين کنيم.
** تامين منافع حداکثري از شرايط موجود جهاني
مولايي با اشاره به اينکه بايد مشخص کنيم که مي خواهيم اين نظم غيرعادلانه جهاني را تغيير دهيم يا در همين فضا منافع حداکثري کسب کنيم، گفت: بايد بازخورد حضورهايي پيشين را بررسي کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسايي کنيم. در دوران آقاي احمدي نژاد وضعيت به گونه اي شد که نه تنها مشکلات حل نشد، بلکه افزايش يافت و دنيا پس از سخنان او با ما مهربان تر نشد.
وي با تاکيد بر اينکه با برجام فضاي نسبتا مساعدي ايجاد و اثرگذاري هايي را داشت، در عين حال گفت: بررسي درباره ميزان اثرگذاري ها بايد به طور دقيق و سنجيده صورت گيرد تا به گونه اي عمل کنيم که بيشترين منافع را کسب کنيم. در مقابل بايد انتظارات از اين سفر تبيين شود، بايد به گونه اي عمل کنيم که راهي براي کاهش تحريم ها بيابيم و در مقابل مراقب فعال تر شدن جبهه مخالفان ايران با شرايط موجود در سازمان ملل باشيم.
اين کارشناس حقوق بين الملل با اشاره به اينکه در زمان احمدي نژاد اين سفرها بيشتر جنبه تفريحي و سياحتي داشت و گاه همراه با اقوام صورت مي گرفت تا با رويکرد ملي، گفت: به طور قطع برنامه ريزي دقيق و گسترده خواهيم داشت، حتي در ارتباط با ملاقات هاي رييس جمهوري تا بتوانيم بهره برداري هايي از اين حضور داشته باشيم.
**سرنوشت برجام و شناخت درست ظرفيت ها و توانايي هاي اروپا
مولايي در ادامه در خصوص پرداختن به موضوع برجام، بدعهدي آمريکا در خروج از اين معاهده و ظرفيت هاي اروپا براي ادامه برجام نيز گفت: بايد ظرفيت هاي اروپايي ها را بشناسيم و بر اساس توانمندي هاي آنان برنامه ريزي کنيم که اين اقدام نيز بايد در سطح کارشناسي صورت گيرد.
وي ادامه داد: اروپا اراده سياسي براي حفظ برجام دارد اما بايد از لحاظ کارشناسي و فني براي ايجاد يک سيستم مالي مستقل با اين اتحاديه کار کنيم، آنها نيز بايد راه هاي ارائه تضمين هاي لازم به ايران را بيابند که همه اين اتفاقات در نشست هاي کارشناسي تحقق مي يابد.
وي ادامه داد: پرداختن به مشکلات اساسي بسيار مهم است و شايد ملاقات هاي رييس جمهوري در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل بتواند فضاي دوستي بيشتري ايجاد کند، تا راه هاي باز شدن گره هاي اقتصادي را بيابيم.
**اروپا هم منافع خود را جستجو مي کند
اين کارشناس حقوق بين الملل در ادامه گفت: جامعه جهاني متشکل از دولت هايي است که داراي حاکميت هستند و هر دولتي تامين منافع خود را دنبال مي کند. اروپا هم منافعي در مناسبات بين المللي دارد، کشورهاي اتحاديه اروپا مي خواهند در رقابت با آمريکا و چين از بازار ايران منتفع شوند و بر اين اساس بيشترين مذاکرات را با ايران داشته اند، براي آنها هم مهم است که برجام بماند و منافع آنها در باقي بودن برجام تامين مي شود.
مولايي ادامه داد: امروز اعتمادسازي صورت گرفته و ايران با شفاف سازي صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي خود را به اثبات رسانده است، بايد بپذيريم اروپا اراده واقعي دارد، اما مهم اين است که ببينيم کشورهاي اروپايي تا چه حدي مي توانند براي تحقق اين اراده هزينه بپردازند. آنها تلاش مي کنند براي شرکت هاي کوچک و متوسط خود شرايط باقي ماندن در ايران را فراهم کنند، اما نمي توانند روابط خود با آمريکا را قطع کنند، ما و دستگاه ديپلماسي ما بايد واقع بينانه با اين موضوع رفتار کنيم، بايد بدانيم که اروپا چه اقداماتي مي تواند براي حفظ برجام انجام دهد و مذاکرات نيز براي تامين حداکثري آنها صورت گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد سقف همکاري هاي اروپا را بشناسيم در غير اين صورت نمي توانيم انتظاري داشته باشيم، گفت: در مسايل بانکي، بيمه و انتقال فناوري بايد تا کنون کارهاي فني و کارشناسي انجام شده باشد و تحرک اينگونه بحث ها را افزايش دهيم، مسايل ريز فني مهم است، ضرورت دارد که مذاکرات سازنده کارشناسي با اروپا داشته باشيم که منطبق با واقعيت ها و ظرفيت هاي آنها باشد.
**پيگيري دستيابي به راهبرد تامين منافع حداکثري از برجام
اين کارشناس حقوق بين الملل همچنين تمرکز راهبرد ايران بر ادامه همکاري با اروپا در زمينه برجام مبتني بر محورهاي فني و کارشناسي را لازم دانست و گفت: درباره مسايلي نظير بيمه و اينکه تا چه سقف و چه نرخي بيمه صورت مي گيرد و اينکه ظرفيت هاي شرکت هاي بيمه آنان به چه ميزان خواهد بود و سيستم هاي صنعتي و اقتصادي اروپا تا چه ميزان مي تواند با توجه به تحريم ها با ما همکاري کنند، از نکاتي است که بايد به طور دقيق روشن باشد.
مولايي با تاکيد بر اينکه راهبرد ما بايد دريافت حداکثري منافع از برجام باشد، گفت: با توجه به توان و ظرفيت اروپا بايد حداکثر امتيازات را از اين کشورها دريافت کنيم، اما در عين حال بايد نگاه واقع بينانه نسبت به توانمندي هاي اروپا داشته باشيم و نگاه صفر و يا صد نباشد.
وي با اشاره به ضرورت شناسايي دقيق امتيازاتي که اروپا مي تواند به ايران بدهد، گفت: نبايد توقعات را بالا ببريم و انتظار داشته باشيم که اروپا همه مشکلاتي که آمريکا ايجاد کرده را حل کند.
** وزن کشورهايي نظير روسيه، چين و ترکيه را نيز بايد در نظر گرفت
اين کارشناس حقوق بين الملل همچنين گفت: مناسبات بين المللي اشکال متعددي دارد که برخي از آنها منطقه اي است و بايد بهره لازم را از آن برد. در مناسبات ايران بايد وزن لازم را به کشورهايي نظير روسيه، چين و ترکيه بدهيم، البته در منطقه نيز بايد منافع خود و کسب امتياز از کشورها را واقع بينانه ببينيم.
مولايي افزود: روس ها در منطقه منافعي دارند که با منافع ما هم پوشاني دارد، اما برخي مواقع منافع متفاوت نيز تعريف مي شوند. بايد مصاديق منافع مشترک را تعريف کرده و بر اساس آنها مناسبات را شکل دهيم، اينکه هر دو کشور در تحريم آمريکا هستند و نگراني هايي درباره نفوذ آمريکا دارند و قصد دارند با زياده خواهي هاي آمريکامقابله کنند، اما امکان دارد در جايي هم راهمان جدا شود که بايد خود را براي آن هم آماده کنيم.
وي خاطرنشان کرد: بايد بتوانيم تضاد منافع را در مناسبات با کشورها مديريت کنيم تا جاي پاي آمريکا در منطقه محکم نشود و بر اساس منافع مشترک گام هايي مشترک برداريم.
** ضرورت هاي عضويت در کارگروه بين المللي اقدام مالي (FATF)
اين کارشناس حقوق بين الملل با تاکيد بر اينکه نمي توانيم با نگاه هاي بسته بازيگر جامعه جهاني باشيم، گفت: بايد استانداردهاي موجود در جهان را بشناسيم و آنها را رعايت کنيم. مانند اينکه پروازهايي که از کشورها صورت مي گيرد استانداردهايي در جهان دارد که همه کشورها موظف به رعايت آنها هستند، ما نمي توانيم بگوييم که استانداردهاي پرواز را رعايت نمي کنيم.
وي ادامه داد: نمي توانيم در فضاي جهاني عمليات مالي انجام دهيم، اما استانداردهاي تعريف را ناديده بگيريم. FATF يک گروه اقدام است، معاهده و حتي کنوانسيون نيست. اين گروه قصد اجرايي کردن موضوع شفافيت مالي را دارد و بسياري از کشورها براي تسهيل در مناسبات مالي جهاني عضو آن هستند و در صورتي که عضو آن نباشيم دچار مشکلات در زمينه فعاليت هاي مالي شده و در بين کشورهاي پرخطر قرار مي گيريم و راه مناسبات مالي ما سد مي شود که در نتيجه بايد هزينه سنگيني بپردازيم.
مولايي افزود: براي حفظ استقلال گاهي کاري انجام مي دهيم که استقلال ما بيشتر به خطر مي افتد. چون ناگزيريم که فعاليت مالي بين المللي داشته باشيم بايد استانداردهاي آن را نيز بپذيريم و محدود کردن اين فعاليت ها بر همه مردم فشار وارد مي سازد.
**شکايت ايران از آمريکا به ديوان لاهه
مولايي با اشاره به اينکه ارائه شکايت از آمريکا به ديوان لاهه يک انتخاب سياسي است، گفت: کارشناسان ما مي دانند که چه مقدار مي توان روي اين ديوان حساب باز کرد.
وي تصريح کرد: آمريکا تحريم هاي تعليق شده ناشي از برجام را دوباره فعال کرده و با اين اقدام قوانين بين المللي و حقوق جهاني را زيرپا گذاشته است و ما ناگزير بوديم که کاري کنيم. از طريق سازمان ملل که به طور قطع نتيجه اي نمي گرفتيم و مکانيسم ديگري براي حل اختلاف پيش بيني نشده بود، مجامع بين المللي نيز قابليت هاي لازم براي مقابله با نقض برجام از سوي آمريکا را ندارند، تنها راهي که کارشناسان به آن رسيدند طرح دعواي حقوقي در ديوان دادگستري لاهه بود.
اين کارشناس حقوق بين الملل همچنين گفت: بايد به کنوانسيوني که ايران و آمريکا هر دو در آن عضو بودند استناد و عليه آمريکا طرح دعوي مي شد. بر اساس عهدنامه مودت 1955 ميلادي و 1334 شمسي مي توانستيم نسبت به اين موضوع اقدام کنيم، پيش از اين آمريکايي ها در موضوع گروگان ها و ما نيز درباره حمله به ايرباس به اين عهدنامه استناد کرديم. بر اساس اين عهدنامه طرفين نبايد در مسير مسايل حقيقي و حقوقي و مراودات اقتصادي و تجاري يکديگر خلل ايجاد کنند.
وي با تاکيد بر اينکه نتيجه گرفتن از طرح اين دعوا چند سالي طول مي کشد، گفت: اگر رايي هم صادر شود نمي تواند آمريکا را مجبور به تبعيت کند. ايران درخواست توقف موقت تحريم را داده تا زمان صدور نهايي اين اقدام صورت گيرد، تحريم هاي آمريکا خسارت هايي را به ما وارد مي کند و ديوان بايد راي موقت توقف آنها را صادر کند.
اين کارشناس حقوق بين الملل همچنين تاکيد کرد: از طرح اين دعوي دنبال يک ديپلماسي جهاني هستيم که بر اساس معيارهاي بين المللي حقانيت خود را اثبات کنيم و در اين خصوص پروسه شرمنده سازي آمريکا را در پيش گرفته ايم. در صورت صدور راي به نفع ايران در اين ديوان اروپا نيز شرايط بهتري براي همکاري با ما خواهد داشت.
گفت و گو از: داريوش غفاري
سيام**1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۴۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • بررسی مخفیانه قرار بازداشت تتانیاهو توسط دادگاه لاهه
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم