Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@01:51:17 GMT

شکوه عزاداری حسینی در مسجد کوی شنبدی بندر بوشهر

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۴۳۹۰

شکوه عزاداری حسینی در مسجد کوی شنبدی بندر بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، مسجد سید الشهدای کوی شنبدی بوشهر در منتهی الیه شرق شبه‌جزیره بوشهر واقع شده است که در جنوب شرقی آن گمرک و در شرق قدمگاه موسوم به عباسعلی قرار دارد.

قدمت این مسجد به پیش از دوره قاجار برمی‌گردد. بر اساس روایت‌های شفاهی و گفته‌های اهالی کوی شنبدی، شخصی به نام «شنبه ‌بن صالح آل عصفور» که فردی شیعه عرب و اهل کشور مصر بوده است، با خانواده‌اش راهی ایران و در نهایت بندر بوشهر می‌شود و در همین محله کنونی یعنی کوی شنبدی اقامت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شنبه آل عصفور به کمک اهالی محل و با هزینه خود مسجد کوچکی بنا می‌کند و بعدها محل هم به اسم وی «شنبدی» نام‌گذاری می‌شود.

سدید السلطنه کبابی بندرعباسی در کتاب خود از مسجد در این محله نام برده است.

محله شنبدی از قدیمی‌ترین محلات ناحیه مرکزی بوشهر به شمار می‌رود. سال‌های بعد یعنی در سال‌های ۱۲۷۰ - ۱۲۷۱ هجری شمسی در زمان مرحوم سید محمدرضا کازرونی زمین‌های بیشتری در اطراف مسجد خریداری می‌شود و این مکان بزرگتر شده و به شکل امروزی درمی‌آید و چون مسجد توسط وی نوسازی شده بود، از آن زمان به «مسجد نو» معروف می‌شود.

نام مسجد پس از انقلاب به سیدالشهداء(ع) تغییر یافته است. این مسجد بارها در سال‌های ۱۳۱۷، ۱۳۲۵، ۱۳۳۲، ۱۳۴۱ و ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ و سال ۱۳۸۹ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

در مورد صحن یا برهه این مسجد گفته می‌شود که در گذشته شخصی روحانی به نام رئوف زمینی را وقف مسجد می‌کند که تاکنون به‌عنوان محلی برای برگزاری مراسم سینه‌زنی و عزارداری سنتی استفاده می‌شود.

شبستان این مسجد از نظر بافت و زیبایی در نوع خود کم‌نظیر است.

برگزاری مراسم عزاداری حسینی یکی از جلوه‌های بی نظیر در این مسجد است که هر ساله در ایام محرم و صفر مردم این محله و همچنین افرادی از دیگر محلات در این مسجد گرد هم جمع شده و به عزاداری می‌پردازند.

از جمله برنامه‌های عزادارای در این مسجد می‌توان به سینه‌زنی سنتی بوشهری، زنجیرزنی، روضه‌خوانی، پامنبری ( ذکر)، سنج و دمام، حجله قاسم، شام غریبان و پخت آش اشاره کرد.

از بانیان این مسجد از گذشته تاکنون می‌توان به بانی مسجد سید امیر امامزاده‌ای، آمیرزاده، کل محمد ابراهیم جفتک، شمسایی، حاج اسماعیل شکیبازاده، حاج ماشالله شریفیان و سعید خرمایی پور اشاره کرد.

حاج ماشاله شریفیان، حاج رحمن مظلوم زاده و حاج ماشاله مجد از پیرغلامان این مسجد بوده‌اند که نقش مهمی در زمینه برگزاری مراسم بر عهده دارند.

از جمله ذاکران این مسجد نیز سید مهدی ترک و جعفر آهنگر بوده‌اند و اکنون حاج ماشاله مجد ذاکر این مسجد است.

روضه‌خوانی یکی از برنامه‌های مهم در مسجد کوی شنبدی بوشهر است که از جمله روضه‌خوانان می‌توان به شاه مرتضی، مهرکن و یاحسینی اشاره کرد.

نوحه خوان‌های مسجد نیز ناخدا عباس دریانورد، محمد شریفیان، مهیمنیان، علی دشتی نجار، باقر آرامی، امیر کردی‌زاده، ابولقاسم بنکول، داریوش ماهینی و محمد علی کشتکار بوده‌اند و اکنون امیر گوهرشناس در این مسجد نوجه‌خوانی می‌کند.

سعید خرمایی‌پور مسئول هیئت عزاداری کوی شنبدی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم در ایام محرم و صفر با شور و اشتیاق بالایی در مراسم سینه‌زنی و دیگر برنامه‌های عزاداری حضور می‌یابند.

وی این میزان حضور مردم در مراسم سینه‌زنی و عزاداری را بیانگر عشق و ارادت بالای آنان به امام حسین(ع) دانست و اضافه کرد: مسجد کوی شنبدی بوشهر یکی از مساجد قدیمی شهر بوشهر است که مراسم عزادارای آن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

خرمایی‌پور با اشاره به مشارکت مردم در برگزاری مراسم عزادارای حسینی خاطرنشان کرد: مردمی بودن برنامه‌ها و برگزاری برنامه با محوریت مردم باعث ماندگاری و جاودانگی مراسم عزای حسینی شده است.

کد خبر 4406209

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر ماه محرم و صفر مراسم عزاداری ماه محرم کرمانشاه بوشهر خبرگزاری مهر مشهد عاشورا مراسم عزاداری شهرکرد گرگان سانحه تصادف شیراز تاسوعا و عاشورا خرم آباد احتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۴۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ، در مراسمی نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان گفت: جمهوری اسلامی را محصول نهضت امام حسین (ع) می‌دانیم و پیرغلامان حسینی عصاره جریان مردمی هستند و باید فکری شود تا جریان مردمی با ستاد استانی اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی هماهنگی بیشتر و قوی‌تری داشته باشد.

حجت الاسلام علیدادی‌سلیمانی افزود:میزبانی این مراسم افتخاری است که نصیب شده و بعد از میزبانی اکثر استان‌ها و تجربه ایجاد شده فرصت مناسبی است که بهترین بهره فرهنگی را از تجربیات برگزاری ببریم و بتوانیم به اهداف برنامه ریزی شده وآثار ماندگار آن برسیم.

وی تاکید کرد: محور مهم جریان مردمی محرم و صفر با تجلیل و گرامیداشت پیرغلامان  تقویت می‌شود.

فداکاراستاندارکرمان هم از آمادگی استان و اقدامات انجام شده برای این میزبانی گفت و بیان داشت: تشکیل کمیته های  چهارگانه اولین اقدامی است که انجام شده و سعی کرده ایم تمامی امکانات استان و نهادهای دولتی در کنار ظرفیت‌های مردمی به کارگرفته شود.

رمضان نژاد رئیس سازمان بسیج صداوسیماهم ازاولویت دار شدن کرمان برای میزبانی اجلاسیه بیست ویکمین به دلیل پایتخت بودن جبهه مقاومت خبر داد و گفت:حساسیت مراسم امسال به همین دلیل است و پیرغلامانی از جبهه مقاومت در عرصه بین الملل میهمان ویژه این مراسم هستند.

بیست ویکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی قرار است همزمان با ماه محرم در استان کرمان برگزار شود.

 

 

دیگر خبرها

  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • مراسم استقبال از ملی‌پوشان تیراندازی استان تهران برگزار شد
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان