جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش دارد زیرا بقاء اسلام در یاری دهندگان اسلام است
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۵۵۳۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: بر اساس آیات قرآن جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش و اهمیت دارد زیرا بقاء اسلام در پولدار شدن یاری دهندگان اسلام است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری شهادت امام حسین(ع) در ایام محرم در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید یک مقدار نظام ارزشی دینی و انسانی که در جامعه تبلیغ میکنیم را تغییر دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برخی تلقیها از خوب بودن درست نیست؛ اینکه انسان معصیت و ظلم نکند مهم است اما کافی نیست زیرا کفایت صرف به این موارد انسان را بیدین میکند. بخشی از دینداری انفعالی افراد باهوش را از دین گریزان میکند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به بخشی از دستورات دین برای سبک زندگی، اظهار داشت: کسب دانش و اندیشه نقاد و تحلیلگر، گریز از راحتطلبی و استقبال از رنج، داشتن نظم و برنامه و تکلیفپذیری و پرهیز از زندگی بیبرنامه، تولید ارزش افزوده از نظر مالی، استقلال مالی از جمله دستورات دین برای سبک زندگی اسلامی است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم ابتدا به جهاد مالی سپس به جهاد با جان اشاره کرده است، عنوان کرد: در کشور ما جهاد به جان را تجربه کردیم اما در زمینه جهاد مالی کوتاهی شده است. چرا مساجد، بچه حزباللهیها و بسیجیها در این زمینه فرهنگسازی نمیکنند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) وقتی وارد کربلا شد زمین آنجا را خرید و در این مسیر پول خرج کرد؛ چرا امروز برخی حزباللهیهای ما پوزیشن بیپولی را میپسندند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در تبین این در روایت که خیری نیست در کسی که دوست ندارد به پول خود اضافه کند، بیان داشت: در سبک زندگی اسلامی استقلال مالی بسیار اهمیت دارد که شخص به واسطه وابستگی مالی از نظر روحی و شخصیتی مرعوب دیگران نشود.
استاد حوزه علمیه در تقبیح کارمند شدن، گفت: امام صادق(ع) فرمودند کسی که میتواند خود پول درآورد نباید خود را اجیر دیگران کند زیرا کسی که خود را اجیر کند روزی را برخود بسته است و روزی صاحبکار خود را اضافه میکند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: به لحاظ اجتماعی دولتی که کارمند آن زیاد شود نمیتواند جلوی فساد و رشوه را بگیرد اگر جلوی این دو را بگیرد نمیتواند جلوی بیعرضگیها را بگیرد زیرا برعرضگی بدتر از فساد و رشوه است.
وی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) در زمینه ارزش کسب درآمد، بیان داشت: کسی که برای خانواه خود پول درمیآورد پاداش او همچون کسی از که در راه خدا جهاد میکند.
حجت الاسلام والمسلمین افزود: هرکس کسب و کارش خوب شود 90 درصد اخلاق او نیز خوب میشود؛ صهیونیستها ما را نسبت به کسب و کار و درآمدزایی بیمیل میکنند که خودشان پولدار و قدرتمند شوند، امام باقر(ع) میفرمایند: ارزشمندترین بخش عبادت پول حلال درآوردن برای خانواده و کمک به دیگران است.
استاد حوزه و دانشگاه با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه پولداری کمک خوبی برای تقوای الهی است و مردم در آخرالزمان برای حفظ دین خود نیاز به پول دارند، گفت: صرف پولداری ترویج اشرافیگری نیست زیرا هر پولداری اشرافیگری نمیکند اهلبیت(ع) پولدار بودند و آن را برای دین و فقرا خرج میکردند؛ امام صادق(ع) میفرمایند بقاء اسلام و مسلمین در این است که پول در دست کسانی باشد که یاریدهنده اسلام هستند و برای آن خرج میکنند؛ نه اینکه پول خود را به جای اربعین ببرند و در آنتالیا خرج کنند.
وی با بیان اینکه اصل سبک زندگی اسلامی آموختن زندگی جمعی و تعاون بر برَ و تقوا است، اظهار داشت: اگر مسلمانان تشریک مساعی و زندگی جمعی نداشته باشند نمیتوانند مشکلات خود را حل کنند؛ دینداری در حالت فردی ممکن نیست چه برسد به اینکه مطلوب باشد. چرا امروز اکثر ما پول خود را در بانک میگذاریم که تکاثر ثروت رخ داده دزدی زیاد شود و یک جوان دانشجو برای راهاندازی کار دست گدایی جلوی همه بانکها دراز کند و به جایی نرسد. چرا امام جماعت مساجد از آبروی خود برای حل مشکلات اقتصادی مردم هزینه نمیکنند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ما باید مرگ بر اسرائیل را در مساجد رقم بزنیم، ابراز کرد: امروز جهان به هم پیوسته است و اجازه نخواهد داد تو به تنهایی سبک زندگی اسلامی داشته باشی بنابراین باید زندگی تشکیلاتی را با برادران دینی خود تمرین کنید تا به اهداف عالیه که همان قرب الی الله و ظهور حضرت مهدی(عج) است برسید.
استاد حوزه علمیه افزود: اگر همه ما در یک جمع تشکیلاتی کنار هم قرار بگیریم قدرت فراوانی خواهیم داشت، امروز که درگیر مشکلات اقتصادی و فرهنگی هستیم در باید همه با هم از فلان جا که قاچاق میکند خرید نکنیم از داخلیها آن هم از کسانی که امتیاز به خارجیها ندادند خرید کنیم؛ یا سرمایههای خود را در کنار یکدیگر قرار داده و کارخانههای داخلی را زنده کنیم.
وی بیان داشت: بر اساس روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) مومنان واقعی حق ندارند از هر کسی خرید کنند که سبب کمک به ظالمان و ستمگران میشوند؛ چرا امروز تسبیح چینی بازار ایران تسخیر کرده است آیا ما مومنانی که تسبیح به دست داریم خودمان نمیتوانیم تولیدکننده آن بوده و یا حداقل از تولیدات داخلی خرید کنیم. ما در داخل هم حتی نباید از هر کارخانهای خرید کنیم باید از کارخانههای خوب خرید کنیم که خارج در آن هیچ امتیازی نداشته باشد؛ متاسفانه امروز در کشور برخی کارخانههای روغن برای کسانی است که یمن را بمباران میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند از کارخانههای داخلی خرید کنید، گفت: وقتی همه ما با هم تصمیم بگیریم از کارخانههای داخلی خرید کنیم قاچاق بیچاره میشود و ما به قدرتهای بزرگی تبدیل میشویم؛ اگر سرمایه نداریم که کارخانهها را زنده کنیم حداقل با خرید از آنها سبب رونقشان شویم.
پایان پیام/49منبع: شبستان
کلیدواژه: محرم ماه محرم تاسوعای حسینی عاشورا امام حسین ع عزاداری محرم شیرخوارگان حسینی قم شیراز عاشورای حسینی اهداف قیام امام حسین مسجد امام حسین علیه السلام زیارت امام حسین ع در روز اربعین مکتب امام حسین ع و عاشورا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب، مسیر مصلحت جامعه
حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا میکند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود میگیرد و تبدیل به قانون میشود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی میداند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمیتواند جلوی نگاههای آلوده و هوسانگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشمچرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعیشان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جامجم میگوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف میزند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانوادههاست.همان دختران جوانی که میخواهند همسرانشان راحفظ کنندو پسرانی که میخواهند زن محبوبشان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواستههایشانعملی نمیشود.»تضاد آموزههای غربی با ارزشهای اسلامی
درجوامع غربی برای اینکه از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانهشان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشمها، دلها و ذهنها را به همین جذابیتهای ظاهری و کوتهبینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسهانگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزشهای واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری میگوید: «آموزههای غربی به زنان میآموزد که همه ارزشهای آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافتها و زیباییهایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، میتواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزشهای دینی و اسلامی است. اسلام میگوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیتها و رعایت حجاب که برایش امنیت میآورد میتواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیتهای اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهرهکشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه میکند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست.
بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بیحجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیتهای زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب روبهرو میشوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامیبرد وطالب سطح جدید، متنوع و بیبندوبارتر ازوضعیت موجودشان میشوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بیمهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم میکند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادیهای جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچههای نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق میافتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در اینگونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر میشود.