Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > بازرگانی - مهر نوشت: درحالی که متولی حوزه تولید به شدت تاکید دارد که کشور نیازی به واردات شیرخشک ندارد و هرگونه واردات خسارت چشمگیری به تولید داخل وارد می کند، عده ای همچنان بر طبل واردات می کوبند.

مدتی است بحث کمبود شیرخام و شیرخشک در کشور مطرح شده و هر روز این مساله جدی تر می شود تا جایی که اخیر دبیر انجمن لبنی کشور در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار واردات شیرخشک به کشور شده این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی همچنان به ممنوعیت صادرات شیرخشک که چندی قبل از سوی وزارت صنعت اعمال شد، معترض است و لغو این ممنوعیت را دنبال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می شود محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار لغو ممنوعیت واردات شیرخشک به کشور، کاهش تعرفه واردات آن و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این منظور شده است مساله ای که با مخالفت شدید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تشکل های تولیدی مواجه شده است.

واردات با ارز آزاد برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

در همین زمینه سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آقای شریعتمداری طرحی را به هیات وزیران برده که براساس آن واردات شیرخشک آزاد شود، تعرفه واردات این محصول از ۴۰ درصد به ۶ درصد کاهش یابد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات آن اختصاص یابد. این پیشنهاد در هیات وزیران در دست بررسی است.

به گفته مقدسی، واردات شیرخشک با ارز آزاد برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان از وزیر جهاد کشاورزی خواسته اند مانع اجرای این طرح شود، اضافه کرد: گفته می شود وزیر جهاد کشاورزی نیز با پیشنهاد وزارت صنعت مخالف است و تلاش می کند تا مانع تصویب آن شود.

از سوی دیگر، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید معتقد است نه تنها هیچ کمبودی در زمینه شیرخام و شیرخشک وجود ندارد بلکه با مازاد محصول مواجه هستیم و صادرات شیرخشک باید از سرگرفته شود. مسئولان این وزارت خانه معتقدند واردات شیرخشک با ارز دولتی منجر به نابودی تولید داخل می شود و تولیدکنندگان را با چالش های جدی مواجه می کند. در همین زمینه مختار علی عباسی، مدیرکل مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به پیشنهاد وزیر صنعت برای آزاد کردن واردات شیرخشک به کشور، اظهارداشت: ما با دستگاه های مسئول در این زمینه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مکاتبات لازم را در این زمینه انجام داده ایم و در حال پیگیری آن هستیم.

وزارت جهاد: نیازی به واردات شیرخشک نداریم

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در جواب نامه ای که دولت نظر این وزارت خانه را درباره کمبود و نیاز به واردات شیرخشک استعلام کرده بود، اعلام کرده که چنین مساله ای صحت ندارد.

مدیرکل مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: علاوه بر این ما همچنان پیگیر لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک هستیم و این مساله را دنبال می کنیم.

عباسی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود شیرخام در کشور، افزود: ما کمبودی در این زمینه نداریم، تا دوماه قبل به دلیل وجود مازاد شیرخام، سازمان مرکزی تعاون روستایی این محصول را به صورت توافقی از دامداران خریداری می کرد.

وی با بیان اینکه تا همین چندماه قبل کارخانجات لبنی از اجرای مصوبه سال ۱۳۹۳ و قیمت ۱۴۴۰ تومانی شیرخام خودداری می کردند، اظهارداشت:هیچ اتفاق خاصی نیفتاده که تولید شیرخام کاهش یابد اما مساله این است که قیمت این کالا همیشه کمتر از نرخ تمام شده تولید آن بوده و مدتی است به میزان واقعی نزدیک شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۵۷۰ تومان را برای شیرخام در سال جاری تعیین کرده است، گفت: به تبع این امر، به کارخانجات نیز اجازه داده شد قیمت فرآورده هایشان را افزایش دهند اما نکته اینجاست که همین قیمت ۱۵۷۰ تومان هم به اندازه نرخ تمام شده تولید شیرخام نیست.

عباسی میزان تولید شیرخام را در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزارتن و در سال جاری نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۵۰ تا ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزارتن اعلام کرد.

واردات شیرخشک برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است و به تولید آسیب می زند

وی با تاکید بر اینکه بنابراین هیچگونه کمبودی در این زمینه نداریم،گفت: واردات شیرخشک کاملا برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است، به تولید شیر کشور آسیب جدی وارد می کند و بسیاری از واحدهای خرده پا و دامپروری های ما را از بین می برد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: واردات شیرخشک با ارز دولتی، بازار این محصول را به هم می زند و تولیدگان را از پا در می آورد.

عباسی با بیان اینکه بازار هم اکنون در شرایط تعادل خود به سر می برد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی به شدت با واردات این محصول مخالف است.

مدیرکل مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: براساس بررسی های انجام شده تولید شیرخام در سالجاری نسبت به سال گذشته ۵ تا ۶ درصد رشد داشته است.

عباسی افزود: همچنین بررسی ۷۰ واحد گاوداری توسط همکاران ما نشان می دهد که ۱۱ درصد در این زمینه افزایش تولید داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان تیرماه ۹۷ صادرات شیرخشک صنعتی ۷۳۹۰ تن و شیرخشک غیرصنعتی ۳۵۸۰ تن بوده است، گفت: اگر کمبودی در این زمینه شیرخام داشتیم نمی توانستیم شیرخشک تولید و صادر کنیم.

۲۵ هزارتن شیرخشک مازاد داریم

عباسی درباره اینکه گفته می شود همین تبدیل شیرخام به شیرخشک و صادرات آن باعث شده کمبود شیر حاصل شود،افزود: حتی اگر اینگونه بوده باشد به دلیل آن است که کارخانجات شیر را به قیمت مصوب و واقعی از دامداران خریداری نمی کنند.

مدیرکل مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید شیرخشک در کشور نیز با بیان اینکه حدود یک میلیون تن شیر مازاد داریم، اضافه کرد: ظرفیت تولید شیرخشک در کشور حدود ۸۵ هزارتن و میزان تولید تقریبا ۶۵ هزار تن است.

عباسی میزان نیاز کشور به شیرخشک را بین ۴۰ تا ۴۵ هزارتن عنوان کرد و افزود: بنابراین ما می توانیم حدود ۲۵ هزارتن شیرخشک از کشور صادر کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.


223225

 

کلید واژه‌ها : ارز تک نرخی - نرخ ارز - تعرفه واردات-گمرک -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز تک نرخی نرخ ارز تعرفه واردات گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهادکشاورزی، آقارضا فتوحی گفت: براساس برنامه هفتم توسعه، امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی باید در کشور‌های هدف در راستای تامین محصولات راهبردی کشور انجام شود.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی، کشور‌های عراق، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین را کشور‌های هدف برای کشت فراسرزمینی نام برد.

وی تصریح‌کرد: برنامه ما این است که ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به ویژه ایرانیانی که شرکت‌های بین‌المللی دارند و در خارج ساکن هستند، انجام شود.

فتوحی گفت: با توجه به محدودیت آب و خاک کشور، تغییر اقلیم و افزایش جمعیت، یکی از مهمترین اولویت‌ها در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در کشاورزی فراسرزمینی است.

وی درباره مشوق‌های کشت فراسرزمینی، اظهار داشت: بر اساس آیین نامه کشاورزی فراسرزمینی، اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که کشاورزی فراسرزمینی انجام دهند.

این مسئول از تخصیص و پرداخت منابع ارزی از سوی دولت برحسب ۲۰ درصد آورده نقدی افرادی که می‌خواهند کشت فراسرزمینی انجام دهند خبر داد و گفت: علاوه بر منابع ارزی، حمایت‌های دیگری از جمله ارائه نهاده‌ها و خدمات فنی و مهندسی از کشت فراسرزمینی انجام می‌شود.

وی گفت: افرادی که در کشور‌های هدف می‌خواهند کشت فراسرزمینی انجام دهند، برای جذب حمایت‌های تسهیلاتی دولت می‌توانند اسناد مالکیت زمینی که در کشور‌های دیگر اجاره کرده‌اند را به تایید سفارتخانه‌ها، ثبت اسناد، امور اراضی یا وزارت کشاورزی آن کشور‌ها برسانند و مدارک تایید شده را به دفتر کشاورزی فراسرزمینی ارائه دهند تا ما آنها را به بانک مرکزی معرفی کنیم.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی اضافه‌کرد: کارشناسان سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور آمادگی لازم را برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشت‌های فراسرزمینی دارند.

وی با اشاره به واردات نزدیک به ۲۵ میلیون تن نهاده و محصولات اساسی به‌ویژه محصولات آب‌بر همچون دانه‌های روغنی، علوفه و برنج از کشور‌های هدف، اذعان‌داشت: ما با توسعه کشت فراسرزمینی به دنبال آن هستیم بخش خصوصی این محصولات را در دیگر کشور‌ها با بهره‌گیری از منابع آب و خاک آنها تولید و وارد کشور کند تا با قیمت مناسب‌تری به دست کشاورزان و مصرف کنندگان برسد.

فتوحی در همین حال گفت: طبق آیین‌نامه کشاورزی قراردادی، شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام با بخش خصوصی برای واردات این محصولات قرارداد منعقد می‌کند و دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت امور اقتصادی و بانک‌ها نیز همراهی لازم را برای واردات تولیدات کشت فراسرزمینی انجام خواهند داد.

وی درباره میزان واردات تولیدات کشت قراردادی به کشور، تصریح کرد: اغلب کشور‌های هدف، علاوه بر مازادشان، زمین به کشت‌های فراسرزمینی اختصاص می‌دهند، اما کشوری مانند عراق که خودش نیاز به محصولات اساسی دارد، طبق انعقاد قرارداد، در مورد واردات درصدی از این تولیدات توافق می‌کند.

فتوحی در مورد چگونگی بیمه کشت‌های فراسرزمینی اظهارداشت: بیمه محصولات در کشت فراسرزمینی براساس ضوابط و معیار‌های کشت در کشور‌های مبدا صورت می‌گیرد ضمن آن که در برخی کشورها، صندوق بیمه کشاورزی ایران نیز ورود پیدا می‌کند.

وی درباره اهمیت و نقش دیپلماسی اقتصادی برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی گفت: دیپلماسی اقتصادی تنها در بخش گاز، نفت و صنعت مطرح نیست و در بخش امنیت غذایی نیز حائز اهمیت است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: ما به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم در برخی از کشور‌های هدف برای کشت فراسرزمینی، رایزن کشاورزی داشته باشند.

وی افزود: رایزن اقتصادی می‌تواند بستر کشت فراسرزمینی را برای بخش کشاورزی ایران آماده کند.

فتوحی سطح کشاورزی فراسرزمینی در جهان را افزون بر ۸۰ میلیون هکتار عنوان و اظهار داشت: کشاورزی فراسرزمینی بیشتر توسط کشور‌های توسعه یافته از جمله آمریکا، انگلستان، چین و ژاپن و حتی کشور‌های عربی همچون عربستان و امارات انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: ایران کشت فراسرزمینی را در سال ۱۳۹۵ در برخی کشور‌ها آغاز کرد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران در بخش‌های کوچکی در بعضی کشور‌ها مانند برزیل ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار کشاورزی فراسرزمینی دارد و به دنبال توسعه آن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان