Web Analytics Made Easy - Statcounter

"کاوشگر خورشیدی پارکر"(Parker) سریع‌ترین و مستحکم‌ترین ساخته دست بشر که ۱۲ اوت(۲۱ مرداد ) توسط ناسا با موفقیت روانه خورشید شد اکنون اولین تصاویر خود در راه ملاقات با خورشید را ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، ۱۲ اوت، ناسا کاوشگر خورشیدی پارکر را سوار بر موشک "دلتا IV" متعلق به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا(ULA) از پایگاه هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدای آمریکا با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوشگر خورشیدی پارکر به منظور مطالعه تاج خورشید و بادهای خورشیدی، به نزدیکترین فاصله تا خورشید، یعنی شش میلیون کیلومتری سطح خورشید که تاج خورشیدی یا کرونا قرار دارد، در حال رفتن است و این ماموریتی است که تاکنون هیچ کاوشگری موفق به انجام آن نشده است.

اکنون نیز این کاوشگر پس از گذشت بیش از یک ماه از سفرش برای لمس تاج خورشیدی، موفق به ثبت تصاویر منحصر به فردی از کهکشان راه شیری و منظومه شمسی شده است.

کاوشگر خورشیدی پارکر مجهز به سپرهای حرارتی فوق العاده مقاوم است که قابلیت مقاومت در دمای ۲۵۰۰ درجه فارنهایت را دارد.

کاوشگر خورشیدی "پارکر" از هر شی دیگر ساخت انسان به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و پس از ۷ بار دور زدن سیاره زهره به منظور بهره‌گیری از گرانش این سیاره برای کسب سرعت کافی برای دور زدن خورشید، به فاصله شش میلیون کیلومتری سطح خورشید خواهد رسید. در نهایت در نزدیکترین نقطه ممکن در سال ۲۰۲۵، کاوشگر خورشیدی "پارکر" به شش میلیون کیلومتری سطح خورشید خواهد رسید که به حدی نزدیک است که در واقع در اتمسفر فوق‌العاده داغ خورشید به نام تاج خورشیدی "کرونا"(corona) پرواز خواهد کرد.

در پشت سپر حرارتی پارکر، یک ابزار تصویربرداری میدان گسترده برای کاوش خورشید(WISPR) نیز تعبیه شده است که نقش مهمی را در موفقیت این ماموریت ایفا می‌کند. این ابزار از جفت تلسکوپ خود برای ثبت تصاویر استفاده خواهد کرد.

در روز ۹ سپتامبر، دانشمندان اعلام کردند که این ابزار موفق به ثبت اولین تصویر در طی ماموریت خود شده است. تصویر سمت چپ توسط پنل تلسکوپ بیرونی این ابزار و با میدان دید ۵۸ درجه‌ای و تصویر سمت راست نیز توسط پنل تلسکوپ داخلی و با میدان دید ۴۰ درجه ثبت شده است.

نکته جالب این است که در مرکز تصویر سمت راست یک جسم درخشان قابل رویت است و آن سیاره مشتری است و در تصویر دیگر نیز کهکشان راه شیری در مرکز تصویر می‌درخشد.  

"راس هوارد"(Russ Howard)، پژوهشگر ارشد در توسعه ابزار "تصویربرداری میدان گسترده برای کاوش خورشید" از "آزمایشگاه تحقیقات دریایی"(Naval Research Laboratory) می‌گوید: در میان دو تصویر ثبت شده یک خوشه ستاره‌ای نیز قابل مشاهده است که درخشان‌ترین ستاره آن "قَلب‌العَقرَب"(Antares-alpha) نام داشته  و در صورت فلکی کژدم قرار دارد. در تصویر سمت چپ نیز  کهکشان راه شیری زیبا را می‌توان مشاهده کرد.

"تحلیل کنندگان کاوشگر خورشیدی پارکر"(Solar Probe Analyzers) و "جام خورشیدی پارکر"(Solar Probe Cup) نیز نخستین صدای باد خورشیدی را  که حدود ۲۰ دقیقه است ثبت کرده‌اند. دانشمندان توسط بررسی آن می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را به دست آورند.

"نور رئوفی"(Nour Raouafi)، دانشمند پروژه کاوشگر خورشیدی پارکر از "آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز" در این باره گفت: تمام ابزارها داده‌هایی را ارائه می‌دهند که نه تنها برای کالیبراسیون استفاده می‌شوند، بلکه توسط آن داده‌ها حتی می‌توان برخی از اسرار بیرونی‌ترین لایه خورشید به نام  "تاج خورشیدی " را نیز حل کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام خورشيد کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۵۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر

 تصور می‌شود نام «ماه صورتی» از قبایل بومی آمریکا سرچشمه گرفته باشد. نام‌های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از ماه در حال رشد، ماه ماهی، ماه تخم‌گذاری غاز‌ها و ماه قورباغه.

دومین ماه کامل فصل بهار در سال ۲۰۲۴ در نیمکره شمالی زمین طلوع کرد و در سراسر جهان تصاویری از آن ثبت و منتشر شد که در اینجا گلچینی از بهترین و تاثیرگذارترین تصاویر ماه صورتی کامل از ایالات متحده و همچنین فرانسه، بریتانیا و هند را می‌توانید مشاهده کنید.

نام «ماه صورتی» به این معنا نیست که قمر زمین در چنین روزی رنگ صورتی به خود می‌گیرد بلکه به این دلیل است که رنگ گل‌های بهاری که در این زمان از سال شکوفا می‌شوند، صورتی است. مانند تمام ماه‌های کامل، «ماه صورتی» نیز در تمام طول شب قابل مشاهده بود و در هنگام غروب خورشید از شرق طلوع می‌کرد و هنگام طلوع خورشید در غرب غروب می‌کرد.

ماه کامل برفراز بیلبوردی از نام «ماه» (Moon) در محوطه بیرونی ورزشگاه کافمن 

 تصور می‌شود نام «ماه صورتی» از قبایل بومی آمریکا سرچشمه گرفته باشد. نام‌های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از ماه در حال رشد، ماه ماهی، ماه تخم‌گذاری غاز‌ها و ماه قورباغه.

برای مدت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای، «ماه صورتی» به رنگ نارنجی به نظر می‌رسید. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که بیننده ماه را از میان ضخیم‌ترین لایه جو زمین می‌بیند.

ماه کامل آوریل پشت ساعت بالمورال (Balmoral) در ادینبورگ

نور قرمز و نارنجی با طول موج بلندتر می‌تواند به راحتی از جو عبور کند، در حالی که نور آبی با طول موج کوتاه توسط ذرات پراکنده می‌شود. همین اصل علمی که به پراکندگی رالی معروف است، مسئول رنگ نارنجی غروب خورشید نیز هست.


ماه صورتی کامل از پشت مجسمه آزادی در شهر نیویورک در حالی که یک هواپیما از رو به روی آن عبور می‌کند

«ماه صورتی» اولین ماه کامل از زمان خورشید گرفتگی کامل در سراسر آمریکای شمالی در هشتم آوریل بوده است.

ماه گرفتگی بعدی یک ماه گرفتگی جزئی در ۱۷ سپتامبر خواهد بود. این ماه گرفتگی به بهترین وجه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا دیده می‌شود. در طول این رویداد، ماه کامل وارد سایه زمین می‌شود.

ماه آوریل در پشت برج ایفل پاریس 

ماه کامل بعدی، «ماه گل» است که در روز پنجشنبه، ۲۳ مه (سوم خرداد) سال ۲۰۲۴ به وقوع خواهد پیوست.

ماه کامل در بنگال غربی، هند


ماه کامل بین قلعه ادینبرو و بنای یادبود اسکات 


ماه کامل آوریل معروف به ماه صورتی بر فراز یک برج دیدبانی در مادرید، اسپانیا 


ماه صورتی بر فراز خلیج ساراسوتا فلوریدا 


ماه صورتی بر فراز سیاتل


ماه کامل پشت برج سوزن فضایی (SpaceNeedle) در سیاتل


منبع: ایسنا

tags # ماه سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد