Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کاهش معوقات بانکي و افزايش سهم بازار سرمايه در تامين مالي بنگاه‌هاي بزرگ، از جمله الزامات اصلاح چرخه اعتباري در ايران است.
به گزارش خبرگزاري آريا، دسترسي آسان به تسهيلات بانکي يکي از دغدغه‌هاي مشتريان به ويژه افراد و کسب‌وکارهاي کوچک و متوسط بوده است. اين امر زماني امکان‌پذير خواهد بود که چرخه اعتباري نظام بانکي، سالم باشد و نقش خود را به خوبي ايفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در يادداشت گذشته ايبِنا درباره چرخه اعتباري معيوب در نظام بانکي ايران توضيح داده شد. در اين يادداشت به برخي از مهم‌ترين الزامات براي اصلاح اين چرخه خواهيم پرداخت.
يکي از موانع اصلي اصلاح چرخه اعتباري، بالا بودن حجم معوقات يا به اصطلاح دارايي‌هاي سمي در نظام بانکي کشور است. تا زماني که نسبت معوقات در مقايسه با استانداردهاي بين‌المللي بسيار بالاتر باشد، مشکل تنگناي اعتباري وجود خواهد داشت و بانک‌ها نمي‌توانند با به گردش در آوردن منابع، تسهيلات کافي را در اختيار مشتريان خود قرار دهند. در مقام تمثيل مي‌توان دارايي‌هاي بانکي را همانند آبي در نظر گرفت که در حالت انجماد (معوق شدن) نمي‌توان آن را نوشيد. از اين رو در درجه اول لازم است مشکل معوقات در نظام بانکي حل شود. بخشي از اين کار مربوط به معوقات فعلي است که با اقداماتي از قبيل اصلاح ساختار ترازنامهبانک‌ها، تشکيل شرکت مديريت دارايي و مانند آن قابل انجام است. ولي بخش مهم‌تر ناظر به جلوگيري از افزايش معوقات است تا به تدريج نسبت دارايي‌هاي بي‌کيفيت بانکي کاهش يابد و ساختار مالي سالم‌تري در آنها پديد آيد. در اين راستا اقداماتي همچون توجه جدي و پاي‌بندي به اعتبارسنجي در اعطاي تسهيلات، اجراي دقيق استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي (IFRS)، تقويت سرمايه بانک‌ها وسخت‌گيري در نظارت و حسابرسي بانک‌ها از سوي بانک مرکزي ضرورت دارد.
يکي از محرک‌هاي اصلي افزايش معوقات بانکي، تسهيلات تکليفي است که عمدتاً از سوي دستگاه‌ها و شخصيت‌هاي دولتي بر بانک‌ها تحميل مي‌شود و نقش مهمي در تخريب چرخه اعتباري دارد. از جمله راهکارهايي که براي رفع مشکل تسهيلات تکليفي مطرح شده و در برخي کشورها نيز نتيجه داده است، ارائه تضامين لازم از سوي دستگاه يا مسئول معرفي‌کننده مشتري است. همچنين استفاده از اعتبارسنجي چه در تسهيلات تکليفي و چه در غير آن مي‌تواند نقش موثري در کاهش معوقات داشته باشد. زماني که چرخه اعتباري در نظام بانکي اصلاح شود، اعتبارسنجي به عنوان يکي از ارکان مهم اين چرخه، تبديل به يک فرهنگ ضروري خواهد شد و نه‌تنها مشتريان از افشاي اطلاعات خود در اين سامانه امتناع نخواهند کرد، بلکه با ارائه تسهيلات در قالب‌هاي متنوعي همچون کارت اعتباري، مشتريان به صورت داوطلبانه و به منظور کسب امتياز بالاتر، مايل به ارائه اطلاعات مالي خود خواهند بود. البته لازمه اين امر يکپارچه کردن سامانه‌هاي اطلاعاتي مربوط به مشتريان و ملاک قرار گرفتن امتياز افراد در تصميمات اعتباري مربوط به آنها است.
از آنجا که در چرخه اعتباري معيوب، عمده تسهيلات به مشتريان کلان يعني بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ اختصاص مي‌يابد، براي اصلاح اين چرخه بايد سازکار جايگزين تامين مالي اين بنگاه‌ها فراهم باشد. از اين رو لازم است با ايجاد شرايط مناسب، زمينه سوق دادن بنگاه‌هاي بزرگ به تامين مالي طريق بازار سرمايه و اتکاي کمتر به تسهيلات بانکي ايجاد شود. استفاده از ظرفيت موسسات رتبه‌بندي براي اعتبارسنجي بنگاه‌ها و تامين مالي متناسب با ريسک آنها، جهت‌گيري سياست‌هاي بانک مرکزي به سمت تقويت تامين مالي خرد به جاي تامين مالي کلان و متنوع‌سازي ابزارها و نهادهاي مالي در راستاي تامين مالي بنگاه‌هاي بزرگ از جمله اقدامات لازم براي افزايش سهم بازار سرمايه در تامين مالي مشتريان کلان بانکي است. براي نمونه يکي از نهادهاي مالي که مي‌توانند به اصلاح چرخه اعتباري کمک کند، شرکت‌هاي تامين مالي است. زيرا برخي از اين نهادها با هدف تامين مالي خريد محصولات يک شرکت خاص تشکيل مي‌شوند و در نتيجه موجب مي‌شوند تا آن شرکت نياز کمتري به دريافت تسهيلات بانکي پيدا کند و در نتيجه ظرفيت اعطاي تسهيلات بانکي به مشتريان خرد بيشتر شود.
تلاش براي جذب سپرده‌هاي کلان از شرکت‌ها توسط بانک‌ها به جاي تمرکز بر سپرده‌هاي خرد، استفاده از ابزارهاي نوين همانند صکوک براي تامين مالي بانک‌ّها و الزام جدي به افشاي اطلاعات در زمينه تجهيز و تخصيص منابع توسط بانک‌ها از جمله اقدامات ديگري است که مي‌تواند به اصلاح چرخه اعتباري در نظام بانکي کمک کند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

امام جمعه بجنورد گفت: مشارکت مردم در تولید با هدایت تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و رونق تولید انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری ظهر امروز _ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد اظهار کرد: مسئولان برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه تولید می‌توانند اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سوی کارهای تولیدی هدایت کنند و یا حمایت‌های لازم از صنایع تبدیلی داشته باشند.

وی افزود: دشمنان نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور انجام داده‌اند به خیال اینکه مردم از ارزش‌های دینی دلسرد شوند، در واقع آن‌ها سعی دارند با ایجاد تحریم‌ها و بی رونقی تولید معیشت مردم را دچار مشکل کنند تا در جامعه نارضایتی گسترش پیدا کند.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه کار کردن و کسب روزی حلال عبادت است، گفت: امروزه انجام کار تولیدی و بی نیاز کردن کشور از بیگانگان نه تنها عبادت است بلکه به گونه‌ای جنگ با دشمنان نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: کارگر و کارفرما نیز سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنگ با تحریم‌های اقتصادی دشمن است که باید ارزش جایگاه خود را بدانند.

وی ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله مهمان‌نواز، تصریح کرد: وی بیش از ۳۰ سال امامت جمعه شهرستان بجنورد را بر عهده داشت و تلاش‌های زیادی برای پیشرفت این شهرستان انجام داد؛ وی عالمی مجاهد بود که همواره خدمت به مردم در اولویت‌های کاری‌اش بود.

کد خبر 748115

دیگر خبرها

  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی