Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:14:38 GMT

هر 3 ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۶۱۰۸

هر 3 ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می شود

تهران - ایرنا - انجمن جهانی آلزایمر همزمان با روز جهانی مقابله با این بیماری (21 سپتامبر) در گزارشی با عنوان «گزارش جهانی بیماری آلزایمر 2018» اعلام کرد، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس (زوال عقل) مبتلا می شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از انجمن آلزایمر ایران، در این گزارش آمده است که دمانس هفتمین علت مرگ در جهان بوده و هزینه درمان دمانس در سال 2018 درجهان بالغ بر یک تریلیون دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این گزارش ، اغلب کشورهای جهان فاقد ابزارهای تشخیصی و آزمایش های بالینی برای بیماری دمانس هستند و از سوی دیگر تعداد پزشکان متخصص و محقق در این حوزه کم است.
پاولا بربارینو مدیر عامل انجمن جهانی آلزایمر معتقد است که یک در صد هزینه اجتماعی دمانس باید صرف تحقیقات شود. به گفته وی، با وجودی که دمانس یک بحران سلامت و اجتماعی قرن 21 است ولی هنوز اغلب دیر تشخیص داده می شود.
وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری کلان روی تحقیقات دمانس، می افزاید: نسبت تحقیقات دمانس به سرطان درجهان یک به 12 است چراکه مردم به اندازه کافی درتحقیقات دمانس شرکت نمی کنند و این وضعیت باید تغییر یابد.
به گزارش انجمن آلزایمر ایران، بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دِمانس (اختلال شناخت و حافظه) با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم همراه است که به مرور حافظه و توانایی های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می کند.
اختلال حافظه، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، جابجا گذاشتن اجسام و ضعف یا کاهش قضاوت از علائم هشدار ددهنده آلزایمر به شمار می روند.
برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باید ذخائز مغزی خود را با راهکارهایی مانند حل جدول، حفظ کردن شماره تماس ها و نیم ساعت ورزش مانند پیاده روی یا آیروبیک در روز افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به آلزایمر در کشور در دست نیست اما برخی آمارهای غیررسمی تعداد مبتلایان را حدود 600 هزار بیمار تخمین می زند و از سوی دیگر مسئولان سلامت و رفاه کشور طی سال های اخیر با توجه به شیب تند سالمندی در کشور نسبت به افزایش بیماری آلزایمر هشدار داده اند.
همچنین مسئولان سازمان بهزیستی کشور پیش از این اعلام کرده بودند که طبق آمار مراکز مختلف برآورد می شود حدود 30 درصد از سالمندان در خانه های سالمندان دچار آلزایمر و فراموشی از نوع متوسط به بالا هستند.
اجتمام**9185**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دمانس آلزايمر زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۶۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم

آبله مرغان افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. این ویروس به‌راحتی از افراد مبتلا به آبله مرغان به افرادی که تابه‌حال به این بیماری مبتلا نشده‌اند یا اینکه واکسینه نشده‌اند سرایت می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز، اگر یک نفر به آن مبتلا شود، حدود ۹۰ درصد از افرادی که به او نزدیک‌اند و در برابر این ویروس مصون نیستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این ویروس راه‌های انتقال زیادی دارد و قدرت مسری بودن آن تا حدی است که حتی با یک تماس کوچک هم منتقل می‌شود. ویروس واریسلا زوستر همچنین باعث بروز بیماری به اسم زونا می‌شود.

در صورت بروز علائم آبله مرغان به پزشک مراجعه کنید. اما رژیم غذایی مناسب برای آبله‌مرغان چیست؟

لبنیات

انبه

موز

عصاره قلم

سبزیجات تازه

سیر

زنجبیل (مقدار کم)

زردچوبه

ماست

بستنی

کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج

تخم مرغ

لوبیا

دمنوش‌های گیاهی

سیب

در کل غذا‌هایی که سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند و در عین حال برای فرد حساسیت هم ایجاد نمی‌کنند، بهترین منابع غذایی هستند. اما قبل از مصرف این نوع غذا‌ها با پزشک مشورت کنید.

دیگر خبرها

  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • چرا فلسطین طی ۷ ماه جنگ همواره اصلی‌ترین موضوع جهانی بوده است؟
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد