Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: در واقعه عاشورا با یک عمل ناب و خالص مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و عقلانی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم. ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ سیاسی سیاست ایران نظرات

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌‌های نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته تهران طی سخنانی گفت: اگر عاشورا را بشناسیم و تحلیل کنیم و در مدرسه عاشورا حضور پیدا کنیم به عالی‌ترین مراتب تقوای عملی دست خواهیم یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به پیام‌های نهضت امام حسین (ع) افزود: از آموزه‌های وحیانی و سیره پیامبر اعظم و اهل بیت(ع) آمده که  برای حرکت انسان و تعالی جامعه نیازمند امنیت اعتقادی و تفکر بالنده و ایمان راسخ هستیم. اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل گیرد و انسان به ایمانی مبتنی بر اصول علمی برهانی و وحیانی آراسته شود، راه برای حوزه‌های دیگر امنیت از جمله امنیت دفاعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هموار خواهد شد. 

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد، سایر حوزه‌های امنیتی در خطر است لذا امام حسین (ع) بر دستیابی به امنیت فکری و اعتقادی پافشاری می‌کنند و به همین دلیل ما توجه به این مبانی را در حادثه کربلا بسیار برجسته می‌بینیم.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد:‌ هیچ جامعه‌ای بدون شناخت امام و مقتدای صالح  و تحکیم رابطه خود با او به امنیت مطلوب دست نخواهد یافت این فریاد بلند انبیا(ص) و فریاد ماندگار عاشورا است.

وی ادامه داد: عمل صالح  از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می‌گیرد و  باید توجه داشت که اسلام توجه ویژه‌ای به منطق عملی دارد. آیات متعددی در قرآن موجود است که خداوند در این آیات  می‌فرماید که بهشت محصول عمل صالح ماست و جهنم نتیجه عمل ناصالح است. منطق عملی راه را برای سعادت و شقاوت هموار می‌کند.

ابوترابی فرد ادامه داد:  عاشورا، منطق عملی چگونه زیستن است؛ عاشورا منطق عملی «ایمان و عمل صالح» است. در واقعه عاشورا با یک عمل ناب و خالص مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و عقلانی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: باید از فرمایشات امام حسین (ع) درنامه‌ای که برای محمد بن حنفیه می‌نویسند به تبیین این معارف می‌پردازند، الهام گرفت؛ ایشان در این نامه می‌فرمایند من در اندیشه ظلم و فساد بر هیچ موجودی نیستم.  پیام این سخن این است که این منطق عملی یک حرکت اجتماعی است و نشان می‌دهد که اسلام برای حیات جامعه بشری بسیار اهتمام قائل است و  درست در مقابل بیانی  است که می‌گوید دین برای تربیت فردی است نه تربیت اجتماعی.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) قیامی با نگاه به جامعه به راه انداختند، یاد‌آور شد: نگاه ایشان به این قیام می‌توانست نگاهی علمی، فرهنگی، اقتصادی باشد اما قیام  مولای ما یک حرکت کاملا سیاسی بود. 

ابوترابی فرد تاکید کرد:  حرکت امام برای تبیین این واقعیت است که جامعه اسلامی باید مبتنی بر اصول وحیانی اداره شود و امام عادل باید زمام امور را در دست داشته باشد.

با اشاره به نقش مهم زنان در مدیریت شرایط اقتصادی کنونی گفت: دفاع مقدس محصول مقاومت مادرانی است که درس مقاومت و ایستادگی را از حضرت زینب(س) آموختند و دل باخته مکتب عاشورا هستند. 

وی ادامه داد: نقش مادران در دفاع مقدس نقش محوری بود و امروز هم جامعه بانوان ما نقش محوری و اثربخشی در مدیریت مشکلات کشور دارند. امروز زنان می‌توانند نظام خانواده را استحکام ببخشند. همسران شما که جزو جامعه کارگری و کارمندی هستند امروز در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند. نقش جامعه بانوان کشور در مدیریت اقتصاد خانه نقش بسیار تعیین کننده است. بانوان باید با خرید مایحتاج مورد نیاز، به فروشندگان متدین بیاموزند که آنها هم تا می‌توانند در مدرسه حسین(ع) اهل انصاف باشند و بیاموزید تا در این شرایط باید با پرهیز از اسراف و مدیریت مصرف، راه را برای برون رفت از این چالش که به خلق قدرتی دیگر نه برای ایران بلکه برای دنیای اسلام خواهد انجامید هموار کنید.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

R1455/P1011116/S1,1412/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۷۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق در سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰ هزار و ۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰ هزار و ۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱.۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دوقلوزایی و ۱۱ واقعه سه‌قلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آنیا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • قدردانی از بزرگان، جامعه را فاخر می‌کند
  • ماما؛ نخستین همراه لحظه‌های شوق‌انگیز زیستن
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد