Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز با تحلیل حادثه عاشورا، پیام ها و درس های آن افزود: انبیای الهی با رفتار شایسته و برآمده از ایمان و فضائل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به پرستش خداوند همت گماردند.

وی گفت: از آموزه های وحیانی رسیده از پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده می شود که حرکت انسان و تعالی جامعه ، نیازمند امنیت اعتقادی ، تفکر بالنده و ایمان راسخ است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوترابی فرد افزود: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان بر ایمان مبتنی بر اصول علمی ، برهانی و وحیانی آراسته شود ، راه برای دستیابی به دیگر حوزه های امنیت اعم از سیاسی ، دفاعی ، اقتصادی و اجتماعی هموار می شود .

امام جمعه موقت تهران گفت: بر این اساس، انبیاء ، اولیا و امام حسین (ع) بر استحکام مبانی اعتقادی و دستیابی به امنیت فکری پای فشردند و ما این حقیقت را در حادثه کربلا بسیار برجسته می بینیم و باید به آن توجه کنیم .

وی نقش امام و پیشوا را در ایجاد امنیت اعتقادی و دیگر حوزه ها بسیار موثر دانست و افزود : آموزه های دینی این حقیقت را برجسته کرده است و خداوند نیز بر​ آن تاکید دارد.

ابوترابی فرد گفت: جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در حوزه های مختلف می چشد که امام ، پیشوا و الگوی صالح را انتخاب کند و در کنار او قدم بردارد .

خطیب نماز جمعه تهران افزود: هیچ جامعه ای بدون شناخت امام و مقتدای صالح و تحکیم رابطه اش با او به امنیت صالح دست نخواهد یافت این فریاد بلند انبیا و فریاد ماندگار عاشوراست .

وی عاشورا را مدرسه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دانست که منطق عملی چگونه زیستن در آن تدریس می شود .

ابوترابی فرد گفت: ما با دو حوزه اندیشه و عمل مواجهیم ؛ عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می گیرد و باید توجه داشت که اسلام تاکید ویژه بر حوزه عمل دارد و منطق عملی قرآن کریم نیز بسیار قوی است .

وی افزود: در آیات متعدد قرآن کریم خطاب به انسان و جامعه آمده است که ای انسان تو مسئول عمل و رفتار خویشی چنانکه در این آیات کریمه، بهشت محصول عمل صالح و جهنم محصول عمل ناصالح برشمرده شده است .

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در عاشورا با عمل ناب و خالصی مبتنی بر آموزه های عقلانی ، علمی ، وحیانی و اخلاقی مواجهیم که باید از این منطق درس بگیریم .

ابوترابی فرد با تحلیل فرازهایی از نامه حضرت امام حسین (ع) به برادرش محمد حنفیه گفت: در بخشی از این نامه ها آمده است "من در اندیشه فساد، هواها و هوس های دنیوی و ظلم بر انسان و هیچ موجودی نیستم " این فلسفه قیام اباعبدالله الحسین (ع) است قیام یعنی عمل ، اقدام و حرکت برای هدف عالی یعنی اصلاح جامعه اسلامی .

وی افزود: پیام این سخن این است که این منطق عملی ، حرکتی اجتماعی است نه حرکتی فردی و خانوادگی و این نشان می دهد که اسلام برای حیات جامعه بشری اهمیت بسیار قائل است. درست نقطه مقابل تفکری که می گوید دین برای مدیریت حیات فردی است.

ابوترابی فرد گفت: حرکت امام حسین (ع) در عاشورا حرکتی کاملاً اجتماعی و سیاسی بود که از مدینه منوره و دیدار ایشان با حاکم این شهر آغاز شد که می خواست از آن حضرت برای یزید بیعت بگیرد.

وی افزود: امام حسین (ع) در پاسخ به این خواسته والی مدینه فرمودند "ملائکه در خانه ما رفت و آمد می کنند ، ما جایگاه فرود رحمت الهی هستیم و هر جا ما باشیم رحمت خدا فرود می آید " و اینگونه با شجاعت و صراحت خود را به حاکم مدینه معرفی کردند چنانکه یزید را ، فردی فاسد ، شرابخوار و فاسق دانستند .

خطیب نماز جمعه تهران گفت : امام حسین (ع) در ادامه تاکید کردند" بدانید شخصیتی چون حسین با فرد پلیدی چون یزید هرگز بیعت نمی کند ، صبح خواهد شد و خواهیم دانست کدامیک شایسته خلافت و زعامت جامعه اسلامی هستیم "

ابوترابی فرد تاکید کرد : در جامعه اسلامی باید امام عادل ، حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با مبانی روشن آغاز می شود بنابراین امام حسین (ع) حرکت اجتماعی سیاسی خویش را برای مقابله با یزید با دهها دلایل روشن و برای تبیین مبانی نظام سیاسی مدنظر پیامبر (ص) و قرآن کریم آغاز کردند و در این راه با یاران صادق خویش با تمام توان گام برداشتند .

وی افزود: حرکت امام حسین (ع) بر مبانی روشن اعتقادی و علمی استوار بود به همین علت در طول راه ، تهدیدها ، نصایح ، پیمان شکنی مردم کوفه ، جداشدن بسیاری از همرکابان و محاصره عمر سعد و ابن زیاد کمترین اثری در این اراده استوار و راسخ ایجاد نکرد .

ابوترابی فرد اضافه کرد: محمد حنیفه ها ، ابن عباس ها و برخی صحابی پیامبر (ص) چه توصیه ها که به امام حسین (ع) نکردند که اگر به شهادت برسید اسلام و بنی هاشم هتک می شود اما حضرت سیدالشهدا (ع) با بزرگواری و اخلاق مداری به آنان پاسخ دادند و راه خویش را انتخاب کردند و تا مقصد نهایی در این راه روشن گام برداشتند .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: نماز جمعه تهران خطیب جمعه تهران عاشورا حادثه عاشورا قیام به عدالت امام امنیت اعتقادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۷۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی های اولیه از فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، اظهار داشت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد.

علیرضا نقوی افزود: زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب وفاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه در کوتاه ترین زمان مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • تاکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین
  • رئیسی: پیوند های عمیق اعتقادی و دینی دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است/ تاکید بر مواضع مشترک
  • کنترل دسترسی کارکنان به شبکه و اهمیت آن برای سازمان‌ها
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم